ایران به خاک کشورهای منطقه چشم طمع ندارد

۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۶۴۷۰۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که این کشور هیچ مشکلی با کشورهای منطقه ندارد و به خاک آن ها چشم طمع ندارد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت وگو با هیات رسانه یی کویتی از جمله مسوولان روزنامه الجریده که به تهران سفر کرده بودند، درباره روابط میان کویت و ایران در سایه تنش ها میان تهران و شورای همکاری خلیج فارس گفت: سوال بسیار سختی است و پاسخ آن نیز سخت تر است. ما دو کشور همسایه هستیم و تاریخ روابط دوجانبه میان ما مشخص است. ما از کویت انتظار داریم که به عنوان یک کشور دوست بسیار بیش تر از واقعیت روابط میان ما عمل کند. ما اکنون مشکل مستقیمی با هم نداریم. روابط ما با کویت خوب بوده و مذاکرات مسالمت آمیز عامل روابط خوب مان قبل و بعد از انقلاب بوده است. ما به گزینه های دولت و مردم کویت احترام می گذاریم و امیدواریم که کویت در روابط خود با ایران بازنگری کند. دو کشور امکانات زیادی دارند که می توان با آن در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کرد. ایران نیت صادقانه ای برای تقویت این روابط دارد. ما بارها به کویت سفر کرده و با هم مذاکره داشته ایم.

او درباره کانال ارتباطی با دولت کویت به ویژه در سایه بحران میان تهران و ریاض گفت: دولت کویت تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی سفیرش به تهران باز خواهد گشت. سفیر ایران در کویت حضور دارد و با جدیت برای تقویت روابط میان دو طرف می کوشد. با وجود تمامی اتفاقاتی که رخ داده ایران سفیر کویت را احضار نکرد و سفیر کویت هر زمان که به تهران بازگردد مورد استقبال ما قرار خواهد گرفت.

بهرام قاسمی درباره دلیل تنش میان ایران و عربستان گفت: تنش میان دو کشور بی تردید به دلایل مذهبی نیست چرا که ما معتقدیم که وحدت جهان اسلام اصل و پایه است برای همین به تمامی مذاهب و فرقه ها احترام می گذاریم و نمی توانیم به خاطر برخی اختلافات ساده به خشونت متوسل شویم. ما باید به ریشه این مشکلات نگاه کنیم. برخی می خواهند بین کشورهای ابرقدرت در منطقه دودستگی بی افکنند و آن ها را به جان هم بیندازند. رژیم صهیونیستی بزرگ ترین بهره برنده از درگیری میان ایران و عربستان است. تاریخ شاهد بوده که ما برای سال های زیادی روابط خوبی با عربستان داشتیم و امیدواریم که اوضاع منطقه بهتر شود.

وی درباره رخدادهای منطقه گفت: آن چه امروز رخ داده نتیجه متراکم شدن مشکلات است. امروز مسلمانان و اعراب یکدیگر را می کشند. منطقه درگیر جنگ های داخلی میان برادران و دوستان شده است و زیرساخت برخی کشورها منهدم شده است. پس از معمر قذافی از لیبی چه باقی ماند؟ از سوریه و یمن چه باقی مانده است؟ عجیب است که منطقه به یک دشمن خیالی مشغول شده است. از نظر این ها ایران این دشمن است. نتیجه این تصور به تحلیل رفتن اقتصاد در منطقه است و ما اکنون نمی دانیم این اوضاع تا کجا پیش می رود. چگونه می توانیم سوریه، لیبی و یمن را از نو بسازیم و هزینه قابل پیش بینی چه مقدار خواهد بود؟ منطقه در مسیر نادرستی پیش می رود. ایران هیچ مشکلی با کشورهای منطقه ندارد و طمعی هم به خاک هیچ کشوری ندارد. ما به حاکمیت منطقه احترام می گذاریم و نیاز نداریم که به کشورهای منطقه بگوییم چه کاری انجام دهند. آن چه که خواهان آن هستیم همزیستی مسالمت آمیز و همکاری مثمرثمر است. برای همین بر نقش رسانه ها برای توضیح این مساله حساب زیادی باز کرده ایم.

بهرام قاسمی درباره اتهاماتی که به ایران درخصوص مداخله در امور منطقه وارد شده، گفت: ما هیچ گاه در امور عراق مداخله نکردیم و نیروهای مان وارد آن جا نشدند.

او درباره اتهاماتی که به ایران درخصوص مداخله در امور منطقه وارد شده، گفت: ما هیچ گاه در امور عراق مداخله نکردیم و نیروهای مان وارد آنجا نشدند. اما با عزم و اراده از مرزهای مان دفاع می کنیم چرا که خط قرمز ماست. ما در سوریه تنها به عنوان مشاور حضور داریم و هیچ گاه از گفتن این مساله ترسی نداشته ایم و آشکارا آن را اعلام کرده ایم. رفتن مشاوران ما به سوریه به درخواست دولت سوریه و برای کمک به این کشور جهت چگونگی مبارزه با تروریسم بوده است. این مساله جدیدی نیست اما برخی به دلیل تحول اوضاع در عراق پس از سال 2003 و به این دلیل که نخست وزیر عراق شیعه است مشکل دارند. ما در این مساله هم هیچ مداخله ای نداشتیم و این گزینه مردم عراق بوده است.

وی درباره یمن گفت: ما از آغاز بحران یمن تاکنون هیچ گونه حضوری در این کشور نداشته ایم و با متهم شدن مان به مداخله در یمن مخالفیم. ما تمایلی به حضور نظامی در یمن، عراق یا سوریه نداریم اما شاید گروه هایی در یمن باشند که روابط معنوی و فکری خوبی با ایران داشته باشند برای همین با تمامی اتهامات درباره مداخله در یمن مخالفیم چرا که این مساله به نفع ما نیست. ایران می خواهد تمامی کشورهای منطقه شاهد صلح باشند. همان طور که ایران رنج برده کویت نیز شاهد تجربه تلخی بوده است. کویت قربانی حمله صدام شد البته این حمله به شدت حمله ای نبود که ایران با آن مواجه شد. روابط ما با کویت در آن دوره خوب بود و ما به این کشور کمک کردیم. ایران تلخی جنگ ها را بیش از دیگران چشیده است. از ناامنی رنج برده اما همواره خواهان همکاری با همگان برای برقراری صلح در منطقه بوده است. مردم ما خواهان صلح و ثبات هستند و دست همکاری را دراز می کنند و با جنگ مخالفند. اگر آتش جنگ در منطقه شعله ور شود زبانه آن به تمامی کشورها کشیده خواهد شد. ایران نگران اوضاع پیچیده منطقه است.

این دیپلمات ایرانی درباره سوریه گفت: آن چه در سوریه رخ داد نتیجه اشتباهی بزرگ بود. برخی از سوری ها خواهان برکناری رییس جمهور مشروع و منتخب این کشور شدند و این نتیجه اشتباهاتی بود که طی سه دهه گذشته در منطقه رخ داده است. مقابله با تفکرات افراطی و گروه های مسلح تنها راه برای خروج از بحران است. ما در موضع دفاع از بشار اسد، رییس جمهور سوریه و دولت سوریه نیستیم. این انتخاب مردم سوریه بوده است برای همین نباید گروهی سلاح بردارند و بخواهند دولت منتخب را سرنگون کنند. به محض این که این گروه حرکت کردند، برخی کشورهای اروپایی احساس کردند که می توانند خیلی سریع دولت سوریه را تغییر دهند اما زمانی که چند گام به جلو برداشتند تصویر برایشان واضح تر شد و دیدند که چنین مساله ای چقدر دشوار است برای همین سیاست های شان را تغییر دادند چرا که می دانند در صورت برکناری اسد گروهی مثل داعش قدرت را در سوریه در دست خواهد گرفت. من باز هم تکرار می کنم که نمی خواهم از شخص خاصی دفاع کنم اما با این مساله مخالفیم که گروهی بخواهند نظر خود را بر تمامی مردم سوریه تحمیل کنند. اگر این مشکل در سوریه مهار نشود به بقیه کشورهای منطقه نیز سرایت خواهد کرد.

بهرام قاسمی درباره بحرین نیز گفت: بحرین داستان دیگری دارد. ریشه های مشکلات این کشور به مشکلات داخلی بازمی گردد و تنها با مذاکره حل خواهد شد اما مساله در سوریه فرق می کند چرا که گروه هایی برای سلطه بر قدرت تلاش می کنند و متأسفانه تروریست هایی از سرتاسر جهان در سوریه جمع شده اند و بخش اندکی از آن ها از کشورهای منطقه هستند و این یک اشتباه تاکتیکی و استراتژیک بود که غرب در سوریه مرتکب شد. بزرگ ترین دلیل این مساله این بود که اتحادیه اروپا و آمریکا به اشتباه استدلال شان پی بردند و اکنون مشغول بازنگری در مواضع شان هستند.

وی هم چنین درباره میشل عون، رییس جمهور لبنان و حزب الله گفت: انتخاب میشل عون پیروزی برای لبنان و تمامی احزاب لبنانی و مردم منطقه بود. این موضع رسمی ماست که از زمان انتخاب میشل عون آن را اعلام کردیم. ما این پیروزی را پیروزی یک حزب یا جریان نمی دانیم بلکه نتیجه روند دموکراسی و تلاش تمامی احزاب لبنانی بوده که در این راه گام بزرگی برداشتند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این که ایران پیروزی میشل عون را پیروزی حزب الله دانسته، گفت: احتمالا سخنان زیادی را از این جا و آن جا می شنوید اما موضع رسمی ایران از سوی رهبر انقلاب اسلامی یا رییس جمهور یا وزیر خارجه صادر می شود. برخی گروه ها هستند که نظرات متفاوتی دارند. در تمامی کشورهای جهان این مساله دیده می شود. این وضعیت بیش تر کشورهای دموکرات است اما بی تردید حزب الله به عنوان یکی از گروه های اصلی در لبنان می تواند تأثیر بسیار مهمی در این مساله داشته باشد.

او درباره دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان گفت: این دیدار صرف یک دیدار میان دوستان بود. حزب الله به عنوان یکی از گروه های مقاومت روابط ویژه ای با ما دارد. ما به قانون اساسی لبنان و سهمیه بندی میان احزاب به این شکل احترام می گذاریم. ما به عون تبریک گفتیم و با وی همکاری خواهیم کرد.

قاسمی درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این نتایج بر روابط دوجانبه میان ما تأثیری نخواهد گذاشت چرا که ما در اصل روابط دیپلماتیک با آمریکا نداریم. توافق هسته ای به یک قطعنامه بین المللی تبدیل شده است و رییس جمهور هر کسی که باشد به این توافق پایبند خواهد بود.

کلید واژه ها: کویت عون میشل عون قاسمی


نظر شما :