شش راهکار امریکایی ها برای بازسازی روابط تلآویو - واشنگتن

تمرکز بر برجام می تواند باعث بهبود روابط امریکا و اسرائیل شود

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۴۱۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
عبور از بحث های مربوط به محسنات و نکات مثبت توافق هسته ای ایران و همکاری به منظور اجرای هر چه دقیق تر این توافق می تواند به بهبود روابط امریکا و اسرائیل کمک کند.
تمرکز بر برجام می تواند باعث بهبود روابط امریکا و اسرائیل شود

نویسندگان:

- رابرت دی. بلک ویل، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، معاون و دستیار سابق رئیس جمهور، مشاور امنیت ملی در زمینه طرح های استراتژیک، فرستاده ویژه دولت جورج بوش به عراق و نیز سفیر سابق آمریکا در هند بین سال های 2001 تا 2003.

-  فیلیپ گوردون، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا،  هماهنگ کننده کاخ سفید در امور مربوط به خارومیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس بین سال های 2013 تا 2015 و نیز دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امرور اروپا و اوراسیا بین سال های 2009 تا 2013.

- هنری کسینجر، عضو ارشد انجمن سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا

 

دیپلماسی ایرانی: «رابرت دی. بلک ویل» و «فیلیپ گوردون»، از اعضاء ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در گزارش ویژه جدید این شورا با عنوان "بازسازی روابط آمریکا و اسرائیل" به بررسی روابط میان اسرائیل و آمریکا در سال های اخیر پرداخته و نسبت به مشکلات به وجود آمده در این روابط هشدار داده اند. نویسندگان این گزارش با اشاره به این که روابط آمریکا و اسرائیل در حال حاضر با مشکلات جدی روبه رو است معتقدند که وجود تفاوت های قابل توجه در سیاست و رویکردهای آمریکا و اسرائیل بر سر موضوعات خاورمیانه و همچنین ویژگی های جمعیت شناسی و سیاست های در حال تغییر آمریکا و اسرائیل، موجب ایجاد فاصله میان این دو کشور شده است.

بلک ویل، مقام ارشد سابق دولت جرج بوش و فیلیپ گوردون یکی از مقامات ارشد سابق دولت اوباما در این گزارش از سیاست گذاران و رهبران فکری دو کشور می خواهند تا تلاش های سنجیده، آگاهانه و مداومی را در راستای بازسازی روابط آسیب دیده میان اسرائیل و آمریکا صورت دهند و از تفرقه و اختلاف بپرهیزند؛ زیرا کشورهایی که نسبت به امنیت اسرائیل یا ارزش ها و منافع آمریکا در منطقه خارومیانه اهمیتی قائل نیستند، خواهان بروز تفرقه و اختلاف میان آمریکا و اسرائیل هستند.

نویسندگان در بخش دیگری از این گزارش 48 صفحه ای می افزایند: "دو دولت آمریکا و اسرائیل به دلایل استراتژیک، تاریخی و اخلاقی باید برای احیاء و بازسازی همکاری های استراتژیک میان خود، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و آن چه در توان دارند را انجام دهند. روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا فرصت مغتنمی است تا دولت های آمریکا و اسرائیل اختلافات اخیر را کنار گذاشته و برای تغییر روندهای منفی به وجودآمده در سال های اخیر، اراده سیاسی لازم را از خود را نشان دهند."

نویسندگان این گزارش با اتکاء بر تجربیات خود در زمینه سیاست خارجه و فعالیت در دولت های جمهوری خواه و دموکرات آمریکا و به منظور بازسازی روابط میان دو کشور آمریکا و اسرائیل، حفظ این رابطه و تحقق منافع متقابل آنها شش استراتژی و راهکار عمده را برای بازسازی روابط میان امریکا و اسرائیل پیشنهاد می دهند:

  • ایجاد چارچوب های مجدد در روابط استراتژیک میان آمریکا و اسرائیل: دعوت از نخست وزیر اسرائیل برای شرکت در اجلاس آتی کمپ دیوید که قرار است در اوایل سال 2017 برگزار شود و تمرکز بر موضوعاتی همچون دستیابی به یک استراتژی جدید برای منطقه در حال تغییر خاورمیانه، تعهد آمریکا برای ادامه حضور فعالانه در منطقه، پرداختن به مشکل فلسطین و نهادینه کردن گفت وگوهای استراتژیک دوجانبه.
  • افزایش و گسترش همکاری های دفاعی: ایجاد حس امنیت برای اسرائیل و نیز حس اعتماد به نفس برای ایالات متحده آمریکا از طریق تعهد بر گسترش هر چه بیشتر سیستم های دفاع موشکی، موشک های ضد تونل و همکاری های امنیت سایبری بر اساس شرایط و مفاد مندرج در "تفاهمنامه همکاری های بلند مدت دفاعی و نظامی میان آمریکا و اسرائیل در سال 2016."
  • تمرکز بر اجرای صحیح توافق هسته ای ایران: عبور از بحث های مربوط به محسنات و نکات مثبت توافق هسته ای ایران و همکاری به منظور اجرای هر چه دقیق تر این توافق، تعهد آمریکا و اسرائیل برای اعمال مجازات های سختگیرانه علیه ایران در صورت تخلف و تخطی ایران از تعهدات خود در توافق هسته ای و نیز ایجاد یک طرح مشترک برای جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته ای ایران پس از پایان دوره محدودیت های اصلی بر برنامه هسته ای ایران.
  • ایجاد محدودیت در طرح ها و برنامه های منطقه ای ایران: توسعه و پیاده سازی رویکردی مشترک و هماهنگ میان آمریکا و اسرائیل به منظور مقابله با چالش های منطقه ای ایجاد شده از سوی ایران.
  • انجام اقداماتی در راستای بهبود زندگی فلسطینیان و حفظ مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین: توافق آمریکا و اسرائیل بر سر مجموعه ای از اقدامات مشخص و هدفمند و انجام این اقدامات از سوی اسرائیل به منظور بهبود زندگی و اوضاع معیشتی فلسطینیان، حفظ مذاکرات صلح و تلاش برای اجرای راه حل دو کشوری و نیز انجام اقداماتی از سوی آمریکا به منظور جلوگیری یا مخالفت با اقدامات بین المللی علیه شهرک سازی های اسرائیل یا فرایند صلح (در صورت انجام اقدامات مثبت و ملموسی از سوی اسرائیل)
  • ایجاد توازن مجدد در همکاری های میان آمریکا و اسرائیل از طریق گسترش همکاری های اقتصادی: گسترش همکاری های اقتصادی با تمرکز بر تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری در بخش هایی همچون انرژی و فناوری های نوین.

بلک ویل و گوردون بر این باورند در صورتی که رهبران و مردم آمریکا و اسرائیل صادقانه بر وجود مشکلات و چالش های کنونی اذعان کنند و اقدامات هدفمندی را در راستای حل این چالش ها بردارند، این همکاری متقابل می تواند ادامه یابد و حفظ شود.

 

منبع: شورای روابط خارجی / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: آمریکا و اسرائیل شورای روابط خارجی


نظر شما :