آخرین سفر کری برای حل پرونده یمن

هادی لجبازی می‌کند، حوثی‌ها از روسیه کمک می‌خواهند

۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۵۵۵۶ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود حوثی‌ها از روسیه خواسته‌اند که همانند پرونده سوریه در پرونده یمن نیز ورود کند، پیشنهادی که به طور تلویحی با استقبال روسیه مواجه شده و حتی خبرهایی به بیرون درز کرده که تفاهم‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای ایجاد پایگاهی همانند پایگاه دمشق در صنعا به دست آمده است.
هادی لجبازی می‌کند، حوثی‌ها از روسیه کمک می‌خواهند

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده سفر دو روزه خود به عربستان سعودی را آغاز کرده است به این امید که شاید بتواند راه حلی برای پرونده یمن بیابد. شبکه خبری الحدث گزارش داد که وی این بار با پیشنهاد تازه ای قدم به خاک عربستان گذاشته که البته در حقیقت پیشنهاد سابق خود را به نوعی به روزرسانی کرده است. او در این سفر که احتمال می رود آخرین سفر دیپلماتیک او به منطقه باشد از عربستانی ها خواهد خواست که به متحدان یمنی شان برای قبول این پیشنهاد فشار بیاورند.

به گزارش العرب، چاپ لندن، بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که این آخرین فرصت کری برای دستیابی به موفقیت در حوزه دیپلماسی قبل از ترک کاخ سفید توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا محسوب می َشود. کری تلاش می کند تا قبل از پایان سال جاری میلادی آتش بس فراگیر در یمن را اعمال کند و راه حل سیاسی در این پرونده به دست آید.

در همین رابطه اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن در ریاض با عبدالملک المخلافی، وزیر امور خارجه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی ملاقات کرد. خبرگزاری رسمی یمن در این باره گفت که ولد الشیخ احمد به اطلاع المخلافی رسانده است که «انقلابی ها تضمین لازم برای پایبندی به صلح و عقب نشینی و دادن سلاح های خود و پایان دادن به جنگ با هدف ایجاد اعتماد و فعال کردن کمیته آتش بس و هماهنگی را داده اند.»

این در حالی است که شبکه الحدث گزارش داد که عبد ربه منصور هادی حاضر به دیدار با ولد الشیخ احمد نشده چرا که گفته تا زمانی که حوثی ها به طور جدی حاضر به قبول شرایط او نشوند و نپذیرند که برای رسیدن به صلح از همه مظاهر انقلابی دست بکشند ملاقات با او بی فایده است. هادی پیش از این نیز با طرح نماینده سازمان ملل در امور یمن برای صلح با حوثی ها به شدت مخالفت کرده بود. در پیشنهاد وی حکومت شرعی مستقر در صنعا واقعیتی گریزناپذیر شناخته شده و برآمده از اصول انقلابی توصیف شده است. مساله ای که خشم هادی را برانگیخت و گفت که به شدت طرح ولد الشیخ احمد را رد می کند. در واکنش به این اتفاقات ولید شیخ احمد در دیدار با وزیر امور خارجه یمن گفت: «راه حل پیشنهادی مبنی بر اساس همه اصول مورد توافق خواهد بود و تصمیم نهایی در این زمینه به دست یمنی ها است که نمی خواهند کشورشان بیش از این آسیب ببیند و اوضاع انسانی از این بدتر شود.»

پیش از این عبدربه منصور هادی به توصیه رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ریاض را به مقصد عدن ترک کرده بود و آن جا را به عنوان پایتخت موقت اعلام کرده بود.

از سوی دیگر محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی ها در راس هیئتی رهسپار پکن و مسکو شده است. دیدار او از مسکو در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. این سفر هم زمان با دستاوردهای مهم مسکو در شهر حلب سوریه هم زمان شده است. گفته می شود حوثی ها از روسیه خواسته اند که همانند پرونده سوریه در پرونده یمن نیز ورود کند، پیشنهادی که به طور تلویحی با استقبال روسیه مواجه شده و حتی خبرهایی به بیرون درز کرده که تفاهم های بین المللی و منطقه ای برای ایجاد پایگاهی همانند پایگاه دمشق در صنعا به دست آمده است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیئت الحوثی با میخائیل بوگدانوف، معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرده است. در این دیدار حوثی ها از روس ها خواسته اند که برای پایان دادن به جنگ در یمن دخالت کنند. سفر حوثی ها با فعالیت های یحیی محمد عبدالله صالح، پسربردار رئیس جمهوری سابق یمن که در حال حاضر فرماندهی امنیت مرکزی را بر عهده دارد، به شهرهای مختلف روسیه هم زمان شده است. وی در سفرهای خود در نشست ها و کنگره های متعدد به همراه کارشناسان روس شرکت می کند و درباره اوضاع انسانی و سیاسی در یمن سخنانی بیان کرده است.

این در حالی است که العرب ادعا می کند اختلافاتی میان حوثی ها و متحدشان، علی عبدالله صالح به وجود آمده با وجود این که شورای سیاسی – اطلاع رسانی موسوم به حکومت نجات ملی تشکیل شده است. اطرافیان صالح مدعی اند که حوثی ها از بسیاری از تعهدات خود دست کشیده اند و بسیاری از تصمیم ها را به تنهایی می گیرند و برای پست های مختلف بدون مشورت کسی تنها یاران خود را منصوب می کنند.

نبیل الصوفی، یک روزنامه نگار یمنی در این باره به العرب می گوید که حوثی ها از اجرای توافق تبدیل ریاست شورای سیاست عالی خودداری می کنند و اصرار دارند که صالح همچنان رئیس آن باقی بماند. وی همچنین می گوید که صالح با انتخات عبدالخالق الحوثی، برادر رهبر حوثی ها به عنوان نیروهای ذخیره "گارد جمهوری" به جای علی الجائفی که در پی بمباران مجلس عزاداری در صنعا توسط جنگنده های عربستانی کشته شد، مخالفت کرده است.

العرب ادعا می کند که هر کدام از دو طرف صالح و حوثی تلاش می کنند طرف خود را در برابر دیگری تقویت کرده و مانع رشد تعریف مقابل شود. مساله ای که سبب بروز اختلافاتی میان دو طرف شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ولد الشیخ احمد حوثیها یمن عبد ربه منصور هادی علی عبدالله صالح


نظر شما :