اتحادیه عرب "سوریه و هم‌پیمانانش" را محکوم کرد!

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۶۵۶۰۷ سرخط اخبار

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره مخالفت کامل خود را با "تمامی اقدامات دولت سوریه و هم پیمانانش در حلب و دیگر مناطق" اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع مصر، شورای اتحادیه عرب در پایان نشست فوق العاده روز دوشنبه خود در سطح وزرای خارجه در قاهره که با ریاست تونس برگزار شد، طی صدور بیانیه ای درباره تحولات اخیر سوریه و به شکل خاص شهر حلب مخالفت کامل خود را با "تمامی اقدامات و سیاست هایی که دولت سوریه و یا هم پیمانانش در راستای ایجاد تغییرات در جغرافیای جمعیتی و یا ایجاد منطقه مسکونی جدید در حلب و یا هر شهر دیگری در پیش می گیرند"، اعلام کرد.

شورای اتحادیه عرب در این بیانیه هم چنین بر اهمیت انجام اقدامی فوری برای برقراری آتش بس کامل در حلب طبق قطعنامه 2238 شورای امنیت و در کل خاک سوریه به نحوی که امکان خروج غیرنظامیان فراهم شود، همسو با قوانین بین المللی انسانی باشد و مردم خود مقصدشان را تعیین کنند و بتوانند به خانه های خود بازگردند، تاکید کرد.

شورای مذکور در ادامه بار دیگر بر پایبندی خود به "حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور سوریه" تاکید کرده و دوباره اعلام کرد که تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی مبتنی بر مشارکت همه گروه های سوری و برآورده کردن خواسته های مردم سوریه طبق آنچه در بیانیه پایانی کنفرانس ژوئن 2012 ژنو آمده و نیز قطعنامه ها و بیانیه های صادره از سوی کشورهای عربی و بیانیه های بین المللی منتشر شده در این خصوص به ویژه قطعنامه 2254 شورای امنیت است.

این شورا در ادامه بر پایبندی کامل خود به حمایت از خواسته های مردم سوریه و حق آنها برای داشتن امنیت، ثبات و صلح و حقوق سیاسی شان از جمله آزادی، عدالت و برابری تاکید کرد.

در همین حال وزرای خارجه اتحادیه عرب در این نشست به شدت اقدامات "دولت سوریه و هم پیمانانش" و نیز گروه های تروریستی و تمامی کسانی را که برای مردم سوریه با عملیات های نظامی در حلب و دیگر مناطق مشکل ایجاد کرده و آثار باستانی این کشور را تخریب می کنند، محکوم کرد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنرانی خود در این نشست "مسئولیت کامل" عملیات های نظامی و نقض حقوق بشر در حلب را متوجه "دولت سوریه و هم پیمانانش" کرده و سکوت و ناتوانی جامعه جهانی در مقابل "این تخریب ها و کشتارهای بی سابقه" را محکوم کرد.

ابوالغیظ با اشاره به اینکه نشست مذکور در شرایط بسیار دشواری برگزار شده، گفت: مشکلات مردم سوریه هر وجدانی را به درد می آورد و سوریه متاسفانه به میدانی برای کشمکش های بین المللی و محلی برای بلند پروازی ها و طمع ورزی های منطقه ای تبدیل شده که این مساله به زیان مردم سوریه است و آنها هزینه این درگیری ها، رقابت ها و طمع ورزی ها را می پردازند.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: جنگ سوریه یک جنگ بین المللی است و من از جامعه جهانی که شورای امنیت نماینده آن است می خواهم مسئولیت های خود را در قبال اجرای فوری آتش بس در کل سوریه و از سرگیری تلاش ها برای دستیابی به راه حلی جامع و پایدار در سوریه بپذیرد.

 ابوالغیظ تاکید کرد کشورهای عربی بر این مساله اتفاق نظر دارند که بحران سوریه هیچ راه حلی جز راه حل سیاسی ندارد و راه حل های نظامی تنها باعث افزایش کشتارها می شود.

وی افزود: همچنین اتحادیه عرب بر آتش بس و امدادرسانی به غیرنظامیان تاکید داشته و اعلام می کند روند خروج غیرنظامیان از شهرها نباید به ایجاد تغییرات در جغرافیای جمعیتی این مناطق منجر شود.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز که کشورش اخیرا راه خود را از برخی کشورهای حامی مخالفان و تروریست ها در سوریه جدا کرده، در سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره با تاکید بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی سوریه و حمایت از مقام های دولتی آن گفت: شرایط فاجعه باری را در شهر حلب شاهد هستیم که نتیجه غفلت جامعه جهانی در انجام وظایف و مسئولیت های خود نسبت به سازش سیاسی در سوریه است.

شکری در ادامه جامعه جهانی را به تلاش برای پایان دادن به درگیری های مسلحانه در سوریه و تسریع در دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران این کشور دعوت کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز که کشورش از حامیان اصلی تروریست ها در سوریه است، در این نشست خواستار اعمال فشار بر دولت سوریه جهت دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران این کشور شد.

جبیر در این نشست گفت: در صورتی که جامعه جهانی بر اعمال فشار بر دمشق شکست بخورد هرگز به راه حلی سیاسی در این کشور دست نخواهیم یافت و کشتارها، آوارگی مردم و نقض حقوق بشر در سوریه ادامه خواهد یافت و ما مسئول این وضعیت خواهیم بود.

وی ادامه داد: اینجا سوال این نیست که چگونه به راه حلی سیاسی که همه خواستار آن هستند دست یابیم بلکه سوال این است چگونه دولت سوریه را برای پذیرش خواست جامعه جهانی تحت فشار قرار دهیم.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب جامعه جهانی


نظر شما :