با تصویب قطعنامه ضداسرائیلی در شورای امنیت

نتانیاهو دشمن شدید اوباما شده است

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۵۸۲۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
حدود دو سال پیش نیز برخی از مقامات ارشد آمریکا با انتشار مقاله ای در نشریه نیوزویک اسرائیل را به سطح بالایی از جاسوسی های شدید و نگران کننده متهم کرده و اقدامات «آویگدور لیبرمن»، وزیر امور خارجه وقت اسرائیل را اقدامی مخرب با هدف آسیب زدن به روابط میان آمریکا و اسرائیل توصیف کردند.
نتانیاهو دشمن شدید اوباما شده است

دیپلماسی ایرانی: متحدان اسرائیل مدعی شده اند اطلاعات ارسال شده از سوی برخی منابع عربی نشان میدهد که تدوین پیش نویس قطعنامه سازمان ملل مبنی بر توقف شهرک سازی اسرائیل در اراضی مورد ادعای فلسطینی هااز سوی دولت اوباما صورت گرفته است.

اسرائیل مدعی شده شواهدی مستدل و محکمی در دست دارد که نشان می دهد دولت اوباما در پشت پرده قطعنامه اخیر سازمان ملل قرار داشته و تهدید کرده که این شواهد و مدارک را به دست دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد رساند. همین ادعای مطرح شده از سوی نتانیاهو کافی بود تا روابط تیره و تار وی با دولت کنونی اوباما به یک دشمنی شدید مبدل شود. بنیامین نتانیاهو نیز در واکنش به رای ممتنع آمریکا به قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی ها، «دن شاپیرو»، سفیر آمریکا در اسرائیل را فراخواند و در مورد رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه و عدم وتوی آن خواستار ارائه توضیحاتی شد.

برخی از متحدان نزدیک نتانیاهو طی مصاحبه هایی با رسانه های آمریکایی در روز دوشنبه این ادعاها را مطرح کردند اما دولت اوباما تمامی آنها را به طور کامل رد کرد. «دیوید کیس»، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل نیز در جریان گفتگویی با شبکه «فاکس نیوز» در روز یکشنبه عنوان کرد که برخی از منابع اطلاعاتی از جمله منابع عربی به دولت اسرائیل اطلاع داده اند که ظاهراً باراک اوباما در پیشبرد و تصویب قطعنامه اخیر مشارکت داشته است. کیس در همین باره افزود: "برخی از منبع اطلاعاتی عربی و بین المللی ما گزارش داده اند که تصویب این قطعنامه یک اعمال فشار عمدی و آگاهانه از سوی ایالات متحده آمریکا بوده و این کشور در تهیه نسخه پیشنویس این قطعنامه نیز همکاری و مشارکت داشته است."

ساعاتی پس از مطرح شدن این ادعاها، «ران درمر»، سفیر جنجالی اسرائیل در واشنگتن پا را فراتر گذاشته و اعلام کرد شواهی را در این خصوص جمع آوری کرده و آنها را به زودی به دولت جدید آمریکا ارائه خواهد داد. درمر در گفتگو با شبکه خبری «سی ان ان» گفت: "ما این شواهد را از طریق کانال های مناسب در اختیار دولت جدید آمریکا قرار خواهیم داد و اگر دولت جدید تمایل داشته باشد تا این اسناد را به مردم آمریکا ارائه دهد، ما از این تصمیم استقبال خواهیم کرد."

به گفته درمر، آمریکا نه تنها در طول رأی گیری در خصوص این قطعنامه کنار اسرائیل نایستاد بلکه در سازماندهی کشورها برای رای مثبت به این قطعنامه نیز نقشی کلیدی را ایفا کرد. درمر که یکی از چهره های جنجالی اسرائیل در واشنگتن به شمار می رود، از سوی دولت اوباما متهم شده که پیش از انعقاد توافق هسته ای ایران و در بحبوحه فعالیت های نتانیاهو علیه این توافق، مقدمات و برنامه ریزی های مربوط به سخنرانی وی در کنگره آمریکا را انجام داده است. در حقیقت اظهارات درمر و کیس در مورد منابع اطلاعاتی و شواهد مبهم در این زمینه را باید نقض آشکار پروتکل دانست.

در حدود دو سال پیش  نیز برخی از مقامات ارشد آمریکا با انتشار مقاله ای در نشریه «نیوزویک» اسرائیل را به سطح بالایی از جاسوسی های شدید و نگران کننده متهم کرده و اقدامات «آویگدور لیبرمن»، وزیر امور خارجه آن زمان اسرائیل را اقدامی مخرب با هدف آسیب زدن به روابط میان آمریکا و اسرائیل توصیف کردند. با این حال، سال گذشته مقامات آمریکایی اسرائیل را به جاسوسی در زمینه مذاکرات هسته ای ایران متهم کردند و حتی یکی از مقامات ارشد آمریکایی در این خصوص به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت: "این که آمریکا و اسرائیل در مورد یکدیگر به جاسوسی بپردازند یک موضوع است ولی این که اسرائیل با دزدیدن اسرار آمریکا تلاش کند تا از آنها به عنوان برگ برنده ای در مقابل قانونگذاران آمریکایی و شیوه ای برای تضعیف دیپلماسی آمریکا استفاده کند، موضوع دیگری است." به نظر می رسد که تهدیدات اخیر درمر در خصوص ارائه اسناد و شواهد به دولت ترامپ موجب تکرار برخی از همان نگرانی های پیشین شده است.

بدون شک تهدید اسرائیل مبنی بر ارائه این شواهد به رئیس جمهور جدید آمریکا (که خود یکی از دوستان صمیمی و نزدیک نتانیاهو قلمداد می شود) و انتشار عمومی این شواهد امری بی سابقه است. این اقدام نتانیاهو بسیار پرخطر و مخاطره آمیز نیز هست؛ چراکه وی با این کار آینده اسرائیل را به رئیس جمهوری گره خواهد زد که به شدت غیرقابل پیش بینی است و در ضمن هیچ تجربه ای در امر کشورداری ندارد.

آمریکا ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات اسرائیل را به شدت رد کرده است و حتی «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه ای در روز جمعه اعلام کرد که این کشور نسخه پیشنویس قطعنامه را تهیه نکرده و هیج نقشی در ارائه این قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل نداشته است. وی در بخش دیگری از این بیانیه عنوان کرد: "تصمیم گیری در این خصوص در زمان رأی گیری انجام شد و به دلیل مخالفت آمریکا با شهرک سازی های اسرائیل و نگرانی از تبعات و پیامدهای منفی این موضوع برای کل منطقه، آمریکا نتوانست این قطعنامه را وتو کند."

منبع: گاردین/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو باراک اوباما


نظر شما :