با مرگ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

ایران و عربستان چهره‌ای تاثیرگذار را از دست دادند

۲۰ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۹۶۶۱۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مصطفی اللباد
مصطفی اللباد در صفحه فیسبوک خود نوشت: مسیر نزدیکی روابط ایران و عربستان یکی از بارزترین چهره‌های حامی آن را از دست داد، این بدان معنا است که اختلافات تهران و ریاض که رنگ و بوی جئوسیاسی با پوشش تمایلات مذهبی دارد، حداقل تا مدتی نامعلوم ادامه خواهد یافت.
ایران و عربستان چهره‌ای تاثیرگذار را از دست دادند

دیپلماسی ایرانی: فوت علی اکبر هاشمی رفسنجانی در تهران در پی سکته قلبی که شب گذشته اتفاق افتاد، معانی متفاوت و متضاربی دارد: اول از همه اصلاح طلبان و رئیس جمهور حسن روحانی یک پشتیبان مهم در برابر محافظه کاران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از دست دادند. بی شک این اتفاق می تواند بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران که قرار است در می 2017 برگزار شود، تاثیر بگذارد.

ثانیا، یکی از چهره های مهم و تاثیرگذار نسل هم عصر انقلاب اسلامی ایران که نقشی بارز در آن دوران داشت و توانست نفوذ خود را در نهادهای حکومت ایران حفظ کند، فوت کرد به این ترتیب تنها آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب باقی ماند که دیگر همه تنها روی او حساب می کنند و جز او کسی را ندارند.

ثالثا، دیگر هاشمی رفسنجانی نیست که بتواند همانند یک فرد تاثیرگذار ایفای نقش کند، همان نقشی که موقع فوت آیت الله العظمی ]امام[ خمینی ایفا کرد و توانست راه را برای رسیدن آیت الله خامنه ای، به جایگاه رهبری فعلی هموار کند. از حالا به بعد بحث جانشینی رهبر معظم وابسته به شخصیت ها و موازین قوای دیگری خواهد بود که آنها هستند برای آن تصمیم می گیرند و جانشین آقا را تعیین خواهند کرد.

رابعا، مسیر نزدیکی روابط ایران و عربستان یکی از بارزترین چهره های حامی آن را از دست داد، این بدان معنا است که اختلافات تهران و ریاض که رنگ و بوی جئوسیاسی با پوشش تمایلات مذهبی دارد، حداقل تا مدتی نامعلوم ادامه خواهد یافت.

منبع: فیس بوک مصطفی اللباد

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مصطفی اللباد

نویسنده خبر

دکتر مصطفی اللباد (متولد 1956 -  ) نویسنده و روزنامه‌نگار مصری است. وی مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای و اسراتژیک شرق در قاهره و رئیس تحریریه مجله "شرق نامه" است. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصطفی اللباد علی اکبر هاشمی رفسنجانی ایران و عربستان


نظر شما :