ابلاغ دستورالعمل مهم به سفارت‌خانه‌های ایران در پی دستور ترامپ

۱۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۶ کد : ۱۹۶۶۶۴۷ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امورخارجه از ابلاغ دستورالعمل مهم به سفارت خانه های ایران در خارج از کشور در پی ممنوعیت ورود به آمریکا خبر داد.
 
به گزارش انتخاب ، بهرام قاسمی در مورد تشکیل کمیته ای در این وزارتخانه برای پیگیری امور ایرانیان خارج از کشور گفت: پس از اتخاذ مواضعی در آمریکا در مورد ایران و برخی از کشورهای مسلمان پیش بینی دقیقی در خصوص راهکارها و اقدام های مناسب در مقابل این اقدام انجام شد.  
 
 بهرام قاسمی در گفت وگو با خبرنگاران ادامه داد: در این خصوص می توان به تشکیل کمیته ای متشکل از چند نهاد و وزارت امورخارجه در محل این وزارت خانه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: این کمیته کار خود را آغاز کرده و امیدواریم که بتواند راهکارهای متناسب را برای وضعیت جدید پیش بینی کند.
 
قاسمی با بیان اینکه این کمیته ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه دستورالعمل هایی را تهیه و به سفارت خانه های ایران در سراسر جهان ابلاغ شد، افزود: این دستورالعمل ها در خصوص پاسداشت و منزلت ایرانیان خارج از کشور به خصوص کسانی که در آمریکا ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند، تهیه شده است.  
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در باره سفر وزیر امورخارجه کویت به ایران که گفته می شود حامل پیام امیر آن کشور در خصوص میانجیگری میان ایران و عربستان بوده و همچنین چشم انداز روابط تهران و ریاض تصریح کرد: کویت همسایه ما است و سیاست ها و مواضع مشخصی در قبال آنها داریم البته ذکر این نکته مهم است که جمهوری اسلامی علاقه مند است که با همه همسایگان روابط منطقی، متناسب و متوازنی داشته باشد.
وی گفت: همواره تعاملات و رفت و آمدها میان ما و کویت وجود داشته است، این سفر را باید در چارچوب روابط دو جانبه میان دو کشور و به عنوان پاسخی به سفر سال گذشته آقای ظریف به کویت ارزیابی کرد.
 
قاسمی افزود: وی حامل پیام امیر کویت در مورد مسایل اقتصادی، سیاسی بود و در خصوص مسایل منطقه ای، بحران های سوریه و عراق نیز تبادل نظر شد، یعنی مسایلی که می تواند بر هر دو کشور ایران و کویت تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: در این سفر به عواملی که می تواند ثبات را در منطقه تحکیم و از چالش های بیشتر جلوگیری کند نیز پرداخته شد.
 
بهرام قاسمی که در حاشیه  مراسم تجلیل وزیر امورخارجه از پیش کسوتان این وزارت خانه صحبت می کرد با اشاره به اینکه میانجیگری کویت میان ایران و عربستان را نمی تواند تایید کند، ادامه داد: در ارتباط با سایر کشورهای منطقه ای نیازی به میانجی نداریم و مسایل ما با این کشورها می تواند دو جانبه مورد رایزنی قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد عربستان هم هر گاه آنها آماده باشند که گام هایی را بردارند و خطاهای گذشته خود را جبران کنند و آماده همکاری های بیشتری با ایران باشند قطعا مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.
 
قاسمی در پاسخ به این که آیا برای مقابله با دستور ترامپ در خصوص منع ورود ایرانیان و چند کشورمسلمان دیگر به آمریکا در سازمان های بین المللی پیگیری خواهد شد؟ گفت: در بیانیه ای اعلام کردیم که راهکارهای خود را آماده خواهیم کرد و راهکارهایی که بتواند متناسب با اقدام آمریکا باشد را مد نظر قرار می دهیم که از آن جمله تشکیل همان کمیته ای بود که در خصوص وضعیت ایرانیان مقیم خارج فعالیت می کند، در مورد بقیه جزییات هم ترجیح می دهم در مقطع کنونی صحبت نکنم.
 
وی در مورد جزئیات سفر آقای روحانی به مسکو که سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه خبر آن را داده است، اظهارکرد : روابط ما با روسیه نزدیک و رو به رشد است و به عنوان همسایه ای که در قسمت شمالی و آب های خزر با هم همسایه هستیم از ظرفیت های زیادی برخوردار است و در همه حوزه ها همکاری های ما با جدیت پیش می رود.
قاسمی ادامه داد: تبادل هیات ها و مقامات همواره وجود داشته و به صورت وزیران مختلف و فرستاده های ویژه آقای پوتین یا دیگران و این رفت و آمدها ادامه پیدا خواهد کرد، همچنین سفر آقای روحانی به مسکو در دستور کار ما هم وجود دارد و روی آن کار می کنیم و در زمان مناسب تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ما در ملاقات ها میان مقامات دو کشور حتی الامکان روابط دو جانبه را مرور می کنیم، بی شک در سفر مقامات عالی رتبه همه موضوعات می تواند روی میز مذاکره قرار گیرد.
 
وی در پاسخ به این که ملک سلمان پادشاه عربستان و ترامپ در تماس تلفنی در خصوص رویارویی با ایران توافق کردند، مصادیق این رویارویی چه خواهد بود؟ تصریح کرد: من از چنین توافقی بی اطلاع هستم و تنها می دانم که تماسی تلفنی میان دو طرف بوده و تصور می کنم مجموعه ای خردگرا و با تعقل به سمت مقابله با ایران توانمند، مقتدر و با تاریخ چند هزار ساله در منطقه حساس غرب آسیا نمی رود.
منبع: ایسنا

کلید واژه ها: کویت


نظر شما :