رئیس جمهوری آنگولا پس از 37 سال از قدرت کناره‌گیری می‌کند

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۹۶۶۷۶۸ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آنگولا گفته که در انتخابات اوت 2017 شرکت نمی کند و به این ترتیب به 37 سال حکمرانی خود در این کشور پایان می دهد. او از وزیر دفاع بعنوان کاندید ریاست جمهوری حمایت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوزه ادواردو دوس سانتوس، رئیس جمهوری 74 ساله آنگولا که از سال 1979 در این کشور حکمرانی می کند روز جمعه اعلام کرد که دیگر برای انتخابات اوت سال جاری میلادی کاندید نمی شود. روی کار آمدن وی باعث شد تا جنگ داخلی در این کشور آفریقایی پایان یابد و مقدار عظیمی سرمایه به آن سرازیر شود اما همواره به دلیل پنهان کاری ها و فساد مورد انتقاد بوده است.

همچنین درحالیکه خانواده دوس سانتوس به شدت ثروتمند هستند اکثر شهروندان این کشور غنی از نفت از فقر شدید رنج می برند.

دوس سانتوس در جمع اعضای حزب حاکم "جنبش مردمی برای آزادی آنگولا" در لوآندا، پایتخت گفت که حزب "خوآئو مانوئل گونکالوس لورنکو"، وزیر دفاع را بعنوان نامزد حزب برای انتخابات اوت سال جاری میلادی تایید کرده است.

لورنکو که پیشتر یک ژنرال بود، در جریان نشست سال گذشته حزب حاکم بعنوان کاندید احتمالی برای رئیس جمهوری بعدی آنگولا معرفی شد.

اوایل سال جاری میلادی، دوس سانتوس گفته بود که در سال 2018 از سمتش کناره گیری می کند. این حزب که هیچ اپوزیسیونی را در مقابل خود ندارد، اخیرا در بیانیه ای این ادعا را رد کرده که دوس سانتوس به شدت بیمار است.

پس از تغییر در قانون اساسی در سال 2010، در آنگولا به صورت مستقیم رئیس جمهوری انتخاب نمی شود و رهبر حزب پیروز به صورت خودکار ریاست دولت را برعهده می گیرد.

با وجود آنکه لورنکو از وفاداران حزب است اما پایان دوران دوس سانتوس می تواند فصل جدیدی را برای کشوری به ارمغان بیاورد که با جهان خارج ارتباط چندانی ندارد.

دوس سانتوس برای چندین دهه با وجود حضورهای گاه و بیگاه در انظار عمومی شخصا بر دولت، سیاست، رسانه ها و تجارت و اقتصاد تسلط داشته است.

الکس وینس، مدیر برنامه آفریقا در اندیشکده "چاتهام هاوس" در لندن گفت: روند گذار در آنگولا در حال حاضر رسمی شده است. این روند برای آنگولا خوب است.

زمانی که دوس سانتوس در سال 1979 رئیس جمهور آنگولا شد، میان حزب "جنبش مردمی برای ازادی آنگولا" و شورشیان "اتحادیه ملی برای استقلال کامل آنگولا" با یکدیگر در جنگ بودند و درگیری داخلی در کشور چهار سال پس از استقلال از پرتغال رخ داده بود.

دوس سانتوس به صورت گسترده به سرکوب مخالفانش متهم شده است.

مارتین پلات، تحلیل گر آفریقایی و یکی از اعضای موسسه مطالعات کشورهای مشترک المنافع گفت: با نگاه به گذشته می توان مشاهده کرد که دوس سانتوس شخصیتی خارق العاده است که در سرکوب بی رحمانه مخالفانش حتی در داخل حزب خودش هم دست داشته است. البته باید گفت که او ثبات را به کشورش بازگرداند و از سوی برخی از رهبران آفریقایی "عالیجناب خاکستری پوش" لقب گرفته است. با این حال، او با قدرت بر مردم آنگولا حکمرانی کرده است.

کلید واژه ها: سانتوس آنگولا دوس سانتوس دوس


نظر شما :