با این طرز تفکر ترامپ

روزهای سختی در راه است

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۷۱۸۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
دولت ترامپ چند هفته پیش و در پی آزمایش های موشکی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی به اتهام داشتن ارتباط با برنامه موشکی تهران، وضع کرد.
روزهای سختی در راه است

دیپلماسی ایرانی: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گفت به احتمال زیاد «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده آمرکا برای برگزاری مذاکرات مجدد بر سر توافق هسته ای تلاش خواهد کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران «روزهای سختی» را پیش روی جمهوری اسلامی می بیند.

ظریف در اظهاراتی که روزنامه اطلاعات ایران جزئیات آن را منتشر کرده است، گفته که نه ایران و نه دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای، بازآزمایی توافق تحول برانگیز سال 2015 را نخواهند پذیرفت؛ توافقی که براساس آن تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران در ازای مهار برنامه هسته ای این کشور برداشته شد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی توافق هسته ای ایران را «فاجعه بار» توصیف کرد و وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این توافق را به طور کامل لغو کند یا مذاکرات مجددی را بر سر مفاد آن برگزار کند. این درحالی است که او این اظهارات را از زمانی که پا به کاخ سفید گذاشته، دیگر تکرار نکرده است. با این حال، دولت ترامپ چند هفته پیش و در پی آزمایش های موشکی ایران، تحریم های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی به اتهام داشتن ارتباط با برنامه موشکی تهران، وضع کرد.

مسئول تیم مذاکره کننده ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «به اعتقاد من ترامپ برای مذاکره مجدد بر سر مفاد توافق هسته ای تلاش خواهد کرد، بنابراین به نظر می رسد ما روزهای سختی را در پیش خواهیم داشت». بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همچنان حامی توافق هسته ای هستند، با این حال «ترزا مِی»، نخست وزیر بریتانیا که این ماه با ترامپ و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد، منتقد دیگر این توافق است. اما با این وجود، وی روز دوشنبه اعلام کرد که توافق هسته ای «حیاتی» بوده و لازم است تا به درستی اجرا و نظارت شود.

پس از این که رئیس جمهور ایالات متحده ایران را به ناسپاسی در لغو تحریم ها متهم کرد و اتخاذ مواضع سختگیرانه تری را علیه این کشور وعده داد، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در بیاناتی عنوان کردند که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور تازه وارد ایالات متحده آمریکا «چهره واقعی» این کشور را نشان داد. هفته گذشته و در پی آزمایش موشک های بالستیک ایران، ترامپ در توییتی گفت که ایران «با آتش بازی می کند» و گفت «آنها قدردارن مهربانی «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا نیستند، اما من این گونه نخواهم بود».

«آیت الله خامنه ای»، رهبری ایران که تصمیم گیرنده نهایی سیاست های کلان ایران است، در اظهاراتی در تلویزیون دولتی ایران به این توییت ها واکنش نشان داده و بیان کردند: «چرا باید سپاسگذار دولت قبلی ایالات متحده باشیم؟ به این علت که تحریم های ضد ایرانی را تحمیل کرد؟ به خاطر گروه افراطی داعش؟ فرو بردن منطقه در آتش جنگ عراق و سوریه؟».

ایشان در ادامه خطاب به دولت ترامپ گفتند: «ما البته قدردان این آقای تازه وارد هستیم چرا که چهره واقعی آمریکا را نشان داده و آن چه را که ایران در 38 سال گذشته درباره فساد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی دولت ایالات متحده گفته را اثبات کرده است». ایشان در ادامه افزودند: «مردم ایران از هیچ تهدیدی نمی ترسند».

«حسن روحانی»، رئیس جمهور میانه روی ایران که روی بهبود روابط ایران و غرب کار کرده است روز سه شنبه گفت توافق هسته ای می تواند به عنوان مُدلی برای حل و فصل اختلافات در منطقه خاورمیانه به کار رود. به عنوان مثال، او به مذاکرات به رهبری روسیه در آستانه قزاقستان اشاره کرد؛ مذاکراتی که در راستای تحکیم آتش بس سست و ناپایدار سوریه و هموار کردن راه برای احیای مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله این کشور برگزار شد. ایران و روسیه متحدان نزدیک «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه هستند در حالی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی از شورشیان مبارز که خواستار سرنگونی حکومت اسد هستند، حمایت و پشتیبانی می کنند.

منبع: گالف نیوز / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: دونالد ترامپ توافق هسته اي ايران تحريم هاي مجدد آزمايش موشكي ايران


نظر شما :