واشنگتن در خیال رویارویی با پکن

چین خود را برای جنگ احتمالی با امریکا آماده می کند

۰۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۷۱۹۷ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
تصاویر ماهواره ای موجود باید به ایالات متحده یادآوری کند که چین به دنبال به حداکثر رساندن منابع و توان نظامی خود برای مقابله با نیروهای ارتش آمریکا است، بنابراین اگر جنگی میان دو کشور پیش آید، پنتاگون باید خود را برای درگیری و نبردی سخت آماده کند.
چین خود را برای جنگ احتمالی با امریکا آماده می کند

نویسنده: کایل میزوکامی

دیپلماسی ایرانی: آیا ایالات متحده آمریکا و چین درمسیر تقابل و برخوردی هستند که ممکن است به جنگ ختم شود؟ «استفان بانون»، مشاور ارشد کاخ سفید چنین باوری دارد. درحالی که هیچ یک از این دو کشور تمایلی برای آغاز جنگ از خود نشان نداده اند، هر دو خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده می کنند. تصاویر ماهواره ای و عکس های منتشر شده از سوی سایت (War on the Rocks) حاکی از آن است که چین برخلاف تصور و باورهای قبلی، شدیداً در حال آماده سازی خود است و به نظر می رسد که در این مسیر یک گام از آمریکا جلوتر است.

ایالات متحده آمریکا در منطقه «آسیا – پاسفیک» دارای شبکه گسترده ای از پایگاه های نظامی است که بخش اعظم آن از تأسیسات باقی مانده از زمان جنگ جهانی دوم هستند که در دوران جنگ سرد حفظ و نگهداری شدند و تا امروز نیز همچنان باقی مانده اند. پایگاه های نیروی دریایی آمریکا همچون پایگاه «یوکوسوکا» و «ساسِبو» و پایگاه های نیروی هوایی همچون «یاکوتا»، «کادنا» و «اوسان» همچنان که از متحدان آمریکا محافظت می کنند، ضامن قدرت و جایگاه این کشور در منطقه نیز هستند. برخی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی آمریکا از جنگنده های فوق پیشرفته (F-22 Raptor)، بمب افکن های (B-1 Lancer) و (B-2 Spirit) گرفته تا ناوگروه های ضربتی آمریکا همگی در پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه مستقر شده اند؛ پایگاه هایی که در امتداد کره جنوبی تا جزیره «گوام» واقع شده اند.

چین این پایگاه های نظامی را به مثابه تهدیدی برای خود قلمداد می کند و تا حدی نیز در این زمینه حق دارد. فاصله بسیار زیاد میان چین و آمریکا به معنای آن است که در صورت بروز جنگ میان دو کشور، ارتش آمریکا برای انجام حملات نظامی خود به این پایگاه ها نیاز دارد. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی سایت (War on the Rocks)، در حال حاضر، چین تمرین های نظامی مستمری را راه اندازی کرده است تا در صورت لزوم بتواند با استفاده از موشک های بالستیک دوربُرد و همچنین موشک های کروز خود این پایگاه ها را هدف قرار دهد.

دهه هاست که زرادخانه های عظیم موشک های بالستیک چین به ابزار اصلی این کشور برای قدرت نمایی تبدیل شده است. موشک های بالستیک متعلق به «ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین» تسلیحاتی مقرون به صرفه و کارآمد برای حمل کلاهک ها در طول مسافت های طولانی هستند. اگرچه این موشک ها بسیار ارزانتر از ناوهای هواپیمابر و بمب افکن های دوربُرد هستند، اما این قابلیت را دارند تا ضربات سهمگینی را به تأسیسات نظامی دشمن وارد آورند. سیستم های مدرن و پیشرفته رهگیری حتی سیستم های که از جی پی اس (GPS) استفاده نمی کنند نیز دقت بسیار بالایی در هدفگیری مواضع دارند. به عنوان مثال، موشک های بالستیک میان برُد (DF-21D) چین قادرند تا ناوهای هوپیمابر در حال حرکت در دریا را مورد هدف قرار دهند.

حمله پیش دستانه ژاپن به «پرل هاربر» که موجب شد ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی دوم ورود پیدا کند، اگرچه موفقیتی تاکتیکی به شمار می رفت اما یک شکست استراتژیک بود. اگرچه در آن حمله ژاپن موفق شد تا چند رزمناو ایالات متحده آمریکا را نابود و غرق کند اما در نابودی پراهمیت ترین بخش از دارایی های نظامی آمریکا از جمله تأسیسات بندری، انبارهای ذخیره سازی سوخت و دیگر زیرساخت های حیاتی که به حفظ قدرت نیروی دریایی و هوایی این کشور کمک می کرد، شکست خورد. بدون این امکانات و تأسیسات، نیروی دریایی آمریکا قادر به انجام ضدحملات نبود؛ ضدحملاتی که به نبرد دریایی «میدوِی» منجر شد.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که چین خود را آماده می کند تا اهداف و کشتی های آمریکا در پایگاه دریایی «یوکوسوکا» و صدها هواپیمای سوخت رسان در پایگاه نیروی هوایی «کادنا» واقع در جزیره «اوکیناوا» را هدف قرار دهد. از سوی دیگر به نظر می رسد که چین از اشتباه ژاپن درس گرفته و در تلاش است تا اهداف و مواضعی چون پُست های برق فشارقوی، انبارهای ذخیره سازی سوخت زمینی و دیگر تأسیسات پشتیبانی را هدف قرار دهد. هدف نهایی چین این است تا نیروهای آمریکا را مجبور به عقب نشینی کرده و آنها را به جزیره گوام یا هاوایی بازگرداند و از این طریق آمریکا را از متحدانش در منطقه یعنی ژاپن، استرالیا و کره جنوبی جدا کند.

به نظر می رسد که طرح حمله چین طرح جامع و کاملی است که فکر بسیاری در پشت آن وجود دارد. تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که چین مجموعه ای از حملات شبیه سازی شده را علیه سامانه های دفاع موشکی پاتریوت (PAC-2) و (PAC-3) آمریکا که اصلی ترین سامانه های دفاعی آمریکا در قبال حملات چین محسوب می شوند، راه اندازی و اجرا کرده است. سامانه دفاع موشکی متحرک و زمینی پاتریوت این قابلیت را دارد تا هواپیماها، موشک های کروز و موشک های بالستیک را هدف قرار دهد اما این سامانه دفاعی در برابر حملات موشک های بالستیکی که بمب های خوشه ای را در مناطق گسترده ای پخش می کنند، به شدت آسیب پذیر است.

شواهد موجود از برگزاری تمرینات نظامی چین به منظور هدف قرار دادن کشتی ها و پایگاه های نظامی آمریکا چیز چندان غیرعادی و عجیبی نیست. در هر صورت آمریکا دشمن بالقوه ای برای چین به شمار می رود و «ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین» در صورت نداشتن طرح و برنامه های احتمالی برای مقابله با نیروهای ارتش آمریکا، متحمل ضررهای سنگینی خواهد شد. این تصاویر ماهواره ای باید به ایالات متحده یادآوری کند که چین به دنبال به حداکثر رساندن منابع و توان نظامی خود برای مقابله با نیروهای ارتش آمریکا است. بنابراین اگر جنگی میان دو کشور پیش آید، پنتاگون باید خود را برای درگیری و نبردی سخت آماده کند.

منبع: نشریه «پاپیولار مکنیکز»/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: چين ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین موشك هاي بالستيك و كروز دولت ترامپ درگيري نظامي ميان آمريكا و چين پايگاه هاي نظامي آمريكا


( ۱ )

نظر شما :