ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از استقرار سربازان امریکایی در لهستان تا اعتراض عراق به مواضع ضدایرانی ترکیه

۰۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۷۳۲۵ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
استقرار هزاران سرباز امریکایی در لهستان، اعتراض عراق به مواضع ضدایرانی ترکیه، تلاش عربستان برای وارد کردن حوثی‌ها به فهرست گروه‌های تروریستی و نامه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین به ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از استقرار سربازان امریکایی در لهستان تا اعتراض عراق به مواضع ضدایرانی ترکیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

استقرار نیروهای امریکایی در لهستان

روزنامه یو اس ای تودی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در ژانویه گذشته، حدود 3 هزار سرباز خود را در لهستان و شش کشور عضو ناتو در شرق اروپا مستقر کرده است.

بنا به این گزارش هدف از این اقدام مقابله با اقدامات خصمانه احتمالی روسیه در این مناطق عنوان شده است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز اخیراً در اظهاراتی اعلام کرد که کرملین این اقدام آمریکا را به مثابه تهدیدی برای روسیه، منافع و امنیت این کشور قلمداد می کند.

 

اعتراض عراق به مواضع ضدایرانی ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با رد سخنان مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره اقدامات ایران در نشر تشیع در عراق، این گونه سخنان را فرقه گرایی توصیف کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه نیوز، احمد جمال در بیانیه ای، همچنین سخنان وزیر امور خارجه ترکیه را غیر عقلانی خواند و تأکید کرد: آن چه وزیر امور خارجه ترکیه درباره اقدامات ایران در نشر تشیع در عراق گفته، غیر قابل پذیرش و غیرعاقلانه است.

او افزود: این سخن وزیر امور خارجه ترکیه نشان دهنده نگاه فرقه گرا و تنگ نظرانه او درباره واقعیات و مبارزه عراق با تروریسم است.

 

مک مستر مخالف نفوذ ایران و روسیه

روزنامه الحیات ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی جدید امریکا را مخالف نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه و اروپا توصیف کرد.

این روزنامه در گزارشی نوشت، وی از افراد نزدیک به دیوید پترائوس، رئیس اسبق سی آی ای است که در زمان حضور نیروهای امریکایی در عراق فرمانده نیروهای امریکایی را بر عهده داشت. به نوشته الحیات مک مستر از استراتژیست های نزدیک به پترائوس است که در جنگ عراق در افزایش نیروهای امریکایی در این کشور برای مبارزه با شورش های محلی کمک های مهمی کرد.

 

نامه یانوکوویچ به ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین

ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین در نامه ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از وی خواست که برای پایان دادن به جنگ در شرق اوکراین اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این نامه تاکید کرده است که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق در پایان دادن به این جنگ کوتاهی کرد.

یانوکوویچ همچنین تاکید کرده است که نامه مشابهی را نیز به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ثورنبیورن یاگلند، دبیرکل شورای اروپا ارسال کرده است.

وی در حال حاضر به صورت تبعید در روسیه به سر می برد.

آغاز محاکمه سرباز عراقی در آلمان

دادگاه برلین روز چهارشنبه کار محاکمه یک سرباز عراقی که در جنگ با داعش یکی از سربازان این شبکه تروریستی را در دست گرفته و با آن عکس انداخته بود، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این جوان عراقی 28 سال سن دارد و قوه قضائیه آلمان نام او را رامی ک. معرفی کرده است.

وی این عکس را در مارس 2015 زمانی که سرباز ارتش عراق بود، در نزدیکی شهر تکریت انداخته بود. او در سال 2015 به عنوان پناهنده خود را به آلمان رسانده بود که پلیس آلمان در اوت 2016 او را دستگیر کرد.

 

اتهام به فرانسه و مغرب برای ایجاد آشوب در الجزایر

احمد اویحیی، مدیر دیوان ریاست جمهوری الجزایر، مدیر کل "تجمع دموکراتیک ملی" و نخست وزیر سابق این کشور فرانسه و مغرب را متهم کرد که «توطئه ای را برای ضربه به ثبات کشور تدارک دیده اند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی این دو کشور را متهم کرد که آشوب در استان غردایه، 600 کیلومتری جنوب الجزایر را تشدید می کنند. این استان اخیرا شاهد تنش های قومی بوده است. اویحیی تاکید کرد که «مدارک و دلایل لازم برای اثبات این ادعا را در اختیار داریم.»

 

تلاش برای وارد کردن حوثی ها به فهرست گروه های تروریستی

دولت در تبعید یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی تلاش دارد با کمک عربستان سعودی و امارات متحده عربی حوثی ها را وارد فهرست گروه های تروریستی کند.

به گزارش روزنامه الحیات، عبدالعزیز المفلحی، مشاور هادی در این باره ادعا کرد، این تقاضا قبل از این که خواست دولت باشد مطالبه ای مردمی است.

وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متهم کرد که دلایلی در اختیار دارد که ثابت می کند از حوثی ها حمایت می کنند و سلاح و مهمات در اختیار آنها قرار می دهد.

المفلحی ابراز امیدواری کرد که با وارد شدن حوثی ها به فهرست گروه های تروریستی که به گفته او تلاش های بسیاری در سازمان ملل می شود تا این اتفاق بیفتد، جلوی کمک های تسلیحاتی ایران به این گروه مبارز یمنی گرفته شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: وزیر امور خارجه ترکیه فرانسه نیروهای امریکایی لهستان عراق ترکیه


نظر شما :