امریکا به فکر ایجاد منطقه امن برای سوریه از طرف لبنان است

نقشه واشنگتن برای فشار به تهران از قلب بیروت

۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۷۶۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اطلاعات موجود حاکی از آن است که مقامات امریکایی در سفر خود به بیروت با مسئولان سیاسی و نظامی لبنانی درباره نقش فعال لبنان در استراتژی جدید امریکا در امور سوریه بحث و تبادل نظر کردند.
نقشه واشنگتن برای فشار به تهران از قلب بیروت

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه سیاسی لبنانی اعلام کردند که واشنگتن در حال مذاکره با مقامات لبنانی برای ایجاد منطقه امن در مرزهای شمالی سوریه و لبنان است.

ناظران می گویند که در همین رابطه ژنرال جوزف فوتل، فرمانده منطقه مرکزی در ارتش امریکا هفته گذشته به بیروت رفت و درباره نیازهای ارتش لبنان در مبارزه با تروریسم با مقامات لبنانی گفت وگو کرد. وی همچنین نقش ارتش در وضعیت فعلی در عقب راندن گروه های تروریستی از مناطق متمایل به سوریه را نیز بررسی کرد.

مسئولان امریکایی در سفر به لبنان همچنین شهرهای عرسال و مناطق مرزی لبنان – سوریه را نیز بررسی کردند. در میان آنها رابرت کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی در کنگره امریکا نیز حضور داشت. آنها در گشت های خود درباره طرح ها و تدابیری که ارتش لبنان برای جلوگیری از ورود تروریست ها از سوریه به لبنان اتخاذ کرده است، مطلع شدند.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که مقامات امریکایی در این سفر خود با مسئولان سیاسی و نظامی لبنانی درباره نقش فعال لبنان در استراتژی جدید امریکا در امور سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

منابع لبنانی همچنین گفتند که بررسی های لازم برای اعمال منطقه امن سوریه در مرز لبنان مشابه آن چه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال آن است و قصد دارد خود با موافقت امریکا در شمال سوریه ایجاد کند، از سوی مقامات امریکایی در لبنان مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس طرح رجب طیب اردوغان منطقه امنی در شمال در مناطق هم مرز با ترکیه و در جنوب در مرزهای سوریه با اردن به وجود می آید. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در سفر اخیر خود به ایالات متحده و در دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور نیز در این رابطه با طرف امریکایی بحث و تبادل نظر کرد.  

با وجود این که منطقه امن در مرزهای لبنان هنوز شکلی در گزارش ها به خود نگرفته اما با توجه به حجم سفرهای رسمی و غیررسمی مقامات امریکایی به لبنان می توان تصور کرد که دولت جدید امریکا به فکر ایجاد چنین منطقه ای از طریق لبنان نیز هست و در همین رابطه تلاش دارد دولت لبنان را به خود نزدیک کند. امریکایی ها قصد دارند برای تشکیل منطقه امن از خاک لبنان شراکت امنیتی و نظامی و مالی کشورهای منطقه را نیز به دست آورند.

ناظران لبنانی بر این اعتقادند که امریکایی ها توجه بسیاری به لبنان دارند و به دنبال ایجاد طرحی جدید برای حمایت از ارتش لبنان نیز هستند، به این ترتیب انتظار می رود امریکا با این تدابیر به فکر فشار به ایران در خاک لبنان هم باشد، به ویژه که منابع آگاه می گویند که فوتیل در سفر خود به لبنان به طرف های لبنانی در بحث مبارزه با تروریسم امکان کمک مضاعف نظامی به ارتش لبنان را پیشنهاد داده است. به اعتقاد آنها امریکایی ها می خواهند در داخل بزرگترین منطقه نفوذ ایران، جایی که تماما تحت تملک حزب الله است و دست برتر را در آن جا دارد و بر زیر و بم سیاسی کشور تسلط دارد، نقش ایفا کنند.

برخی از سیاستمداران لبنانی می گویند که اعلام حمایت امریکا از ارتش لبنان پیام مستقیمی به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان است که به گفته رسانه های مصری در سفر اخیر خود به قاهره گفت که سلاح حزب الله برای ضرورت دفاع از لبنان است و در سایه ضعف ارتش لبنانی است که حزب الله سلاح به دست دارد. امریکایی ها می خواهند با پیشنهاد کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان به نوعی به حزب الله فشار وارد کنند تا سلاح خود را زمین بگذارد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش لبنان منطقه امن سوریه حزب الله ایالات متحده امریکا لبنان ایران


نظر شما :