افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینی سلطان قابوس

۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۶۷۶۶۹ سرخط اخبار

فرمان جدید سلطان عمان برای تعیین «أسعد بن طارق آل سعید» نماینده ویژه خود در معاونت نخست وزیر دوباره گمانه زنی ها را درباره اینکه چه کسی جانشین سلطان قابوس می شود، برانگیخت.

به گزارش فارس، هفته پیش تلویزیون عمان در خبری اعلام کرد که سلطان قابوس، «اسعد بن طارق آل سعید» را به عنوان معاون نخست وزیر در امور روابط و همکاری بین المللی تعیین کرد.

در فرمان سلطان قابوس آمده است: «اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید به عنوان معاون نخست وزیر در امور روابط و همکاری بین المللی و نماینده ویژه سلطان عمان تعیین شد و تعیین وی نیز بر اساس اقتضای مصلحت عمومی صورت گرفت».

سلطان قابوس خود منصب نخست وزیری را بر عهده دارد و اسعد (65 ساله) دومین معاون نخست وزیر پس از «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر در امور هیأت وزیران است.

اسعد پسر عموی سلطان قابوس و از سال 2002 نماینده ویژه وی است. وی یکی از نامزدهای جانشینی قابوس (77 ساله) است.

اسعد بن طارق آل سعید کیست؟

اسعد در ژوئن سال 1954 به دنیا آمد و از تبار بوسعیدین که از جایگاه ویژه ای در عمان برخوردارند، محسوب می شود.

وی دارای سابقه نظامی است و در سال 1977 از آکادمی نظامی سندهرست در انگلیس فارغ التحصیل شد و پس از آن به ارتش ملحق شد و در مناصب نظامی ارتقا یافت تا اینکه به درجه فرمانده لشگر زرهی نیروهای مسلح نایل آمد. وی مدرک کارشناسی در علوم نظامی را در سال 1986 کسب کرد و از رسته نظامی به خدمات غیرنظامی منتقل شد و در سال 1993 با فرمان سلطان به عنوان دبیرکل کمیته عالی کنفرانس ها منصوب شد.

در تاریخ 14 فوریه 2002 سلطان عمان فرمانی صادر و وی را به عنوان نماینده سلطان معرفی کرد و از آن پس اسعد از جانب سلطان ماموریت های زیادی یافت که از جمله آن نمایندگی عمان در تعدادی از مراسم ها و کنفرانس ها، میزبانی سفرا، وزرا و شخصیت های مهمی بود که به عمان سفر کرده و نامه های آنها به سلطان عمان را به نمایندگی از جانب وی دریافت می کرد.

بیماری سلطان و نامزد های جانشینی وی

از زمان ابتلای سلطان قابوس به بیماری و سفر 8 ماهه وی به آلمان (از جولای 2014 تا 23 مارس 2015) و پس از آن سفر درمانی دو ماهه دیگر (13 فوریه 2016 تا 12 آوریل 2016)، پیش گوئی ها درباره جانشین وی آغاز شد.

پایگاه رأی الیوم گزارش داد که ناظران 5 شخصیت از جمله 3 برادر از پسر عموهای سلطان که یکی از آنها اسعد است، تیمور پسر اسعد به اضافه فهد بن محمود آل سعید معاون نخست وزیر در امور هیأت وزیران را به عنوان نامزدهای جانشینی سلطان می دانند.

به موجب قانون اساسی عمان در صورت خالی بودن منصب سلطان، بایستی شورای خاندان حاکم درباره جانشین سلطان تصمیم گیری نماید و اگر ظرف سه روز به نتیجه نرسید در آن صورت وصیت نامه محرمانه سلطان قابوس که در آن نام جانشین خود را ذکر کرده است در حضور شورای دفاع متشکل از افسران ارشد ارتش، رئیس دادگاه عالی و رئیس پارلمان قرائت می شود (به موجب ماده 6 اساسنامه سلطنت عمان).

ماده 5 اساسنامه نیز معیارهای فردی که مستحق حکومت در کشور است را تعیین کرده و آورده است که «حکومت در عمان در میان فرزندان ذکور از خانواده (ترکی بن سعید بن سلطان جد سوم سلطان قابوس) موروثی است و فردی که برای جانشینی سلطان انتخاب می شود باید مسلمان، عاقل، خردمند و فرزند قانونی و شرعی از والدین عمانی و مسلمان باشد».

نامزدهایی که بیشترین شانس را برای جانشینی سلطان دارند، فرزندان طارق عموی سلطان هستند که عبارتند از: اسعد 63 ساله (نماینده سلطان که اخیرا به عنوان معاون نخست وزیر تعیین شد)، شهاب 61 ساله (مشاور سلطان و فرمانده سابق نیروی دریایی عمان) و هیثم 63 ساله وزیر میراث و فرهنگ عمان.

همچنین فهد بن محمود آل سعید 68 ساله معاون نخست وزیر در امور هیأت وزیران نیز از جمله نامزدهای جانشینی سلطان قابوس است و از دیگر نامزدهای جانشینی سلطان که بر خلاف چهار نامزد دیگر از نسل دیگری است، تیمور بن اسعد بن طارق آل سعید (36 ساله) فرزند اسعد و معاون دبیرکل در امور ارتباطان شورای تحقیقات علمی است.

با صدور فرمان سلطان قابوس درباره تعیین اسعد به عنوان معاون نخست وزیر احتمال اینکه وی جانشین سلطان شود، تقویت شده است.

قابوس بن سعید 77 ساله در تاریخ 23 جولای 1970 به قدرت رسید. وی هشتمین سلطان از سلاطین خاندان البوسعید است و نسب وی به أحمد بن سعید نخستین موسس سلطنت عمان می رسد.

سلطان قابوس بر خلاف حاکمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، وارثی برای تاج و تخت تعیین نکرده و فرزند و برادری نیز ندارد.

وی در دوران حکومت خود در عمان توانسته است این کشور از کشور فقیر و منزوی خارج کرده و به یک کشور باثبات دارای صنعت صادرات نفت و زیرساخت مدرن تبدیل کند.

کلید واژه ها: سلطان قابوس


نظر شما :