استقبال ایران از میانجیگری چین

۲۰ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۹۶۷۷۵۲ سرخط اخبار

سفارت ایران در پکن، در بیانیه ای در خصوص آمادگی چین برای میانجیگری بین تهران و ریاض با تاکید بر این که اختلاف میان دو کشور همسایه ایران و عربستان اصولا اختلاف نظر در دیدگاهها، عملکرد و سیاست های اعلامی و اعمالی است اعلام کرد : ایران برخلاف رژیم سعودی به کلیه تلاش های سازنده خوشامد گفته و در آخرین مورد از پیشنهاد امیر کویت برای برقراری گفتگو و مفاهمه در منطقه استقبال کرده است و در راستای همین سیاست از ایفای نقش سازنده جمهوری خلق چین در منطقه استقبال می کند.

به گزارش ایسنا ، متن کامل  بیانیه سفارت ایران در پکن  به شرح زیر است :

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ضمن ارج گذاری به حسن نیت دولت جمهوری خلق چین در خصوص میانجیگری میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اعلام می دارد :اختلاف میان دو کشور همسایه ایران و عربستان اصولا اختلاف نظر در دیدگاهها، عملکرد و سیاست های اعلامی و اعمالی است.

عربستان سعودی با اتخاذ و اجرای سیاستهای فرقه گرایانه، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و نیز حمایت مادی و معنوی از گروههای تروریستی و تکفیری، منطقه و جهان را بی ثبات و ناامن ساخته است.

دخالت آشکار این کشور در امور داخلی همسایگان و ایفای نقش بی ثبات کننده  در منطقه و قریب به دو سال تجاوز بی رحمانه به مردم بی دفاع یمن، از عربستان عنصری بی ثبات ساز و ناسازگار  با همه هنجارهای پذیرفته شده جهانی ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران با درک شرایط خطیر منطقه و ضرورت نیاز همه کشورها به ثبات و امنیت، همواره در راستای کاهش تنش با همسایگان گام برداشته و هنوز از اینکه برخی کشورهای مسلمان منطقه به درک چنین ضرورتی برسند، ناامید نشده است.

در جهانی به سر می بریم که ثبات و امنیت کشورها به هم تنیده و وابسته است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در مناطق بحرانی با اعمال سیاست های یکجانبه و گاه مخرب ایفای نقش نماید.
 
از این رو جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم سعودی به کلیه تلاش های سازنده خوشامد گفته و در آخرین مورد از پیشنهاد امیر کویت برای برقراری گفتگو و مفاهمه در منطقه استقبال کرده است و  در راستای همین سیاست از ایفای نقش سازنده جمهوری خلق چین در منطقه استقبال می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در روز چهار شنبه در کنفرانس خبری سالانه خود در حاشیه جلسه پارلمان این کشور به موضوع افزایش اختلافات میان ایران و عربستان پرداخته بود .

وی در آستانه سفر پادشاه عربستان به چین گفت: ایران و عربستان سعودی هر دو دوست چین هستند. ما امیدواریم که تهران و ریاض بتوانند اختلافات کنونی موجود میان خود را از طریق رایزنی های دوستانه و مناسب حل و فصل کنند.

وزیر امور خارجه چین افزود: اگر نیاز باشد چین آماده است تا نقش ضروری خود را در این میان ایفا کند.

 بر اساس این گزارش در روز پنج شنبه نیز ترکی بن محمدالماضی، سفیر عربستان در چین مدعی شد: هیچ کشوری وجود ندارد که نخواهد با همسایگانش روابط خوب داشته باشد، اما ایران تغییرناپذیر است و بر هیچ اساس و میانجیگری نمی توان با آن تعامل کرد؛ زیرا ایران تلاش می کند صلح اجتماعی بحرین را به خطر بیاندازد و در یمن، سوریه، عراق و لبنان مداخله کند، بر چه اساسی می خواهید میانجیگری کنید؟

وی در ادامه مدعی شد: ما از تلاش های چین برای ایجاد صلح در منطقه استقبال می کنیم و از اظهارات وزیر امور خارجه چین تقدیر و تشکر می کنیم اما آیا ایران برای این میانجیگری آماده است؟ نه. ایران قبول نمی کند، ایران سیاست صادرکردن انقلابش را در پیش گرفته است.

سفیر عربستان در چین در ادامه گفت: بعید می دانم در سفر پادشاه عربستان به چین مسأله میانجیگری چین برای حل اختلافات ایران و عربستان مطرح شود.

کلید واژه ها: ایران و عربستان منطقه استقبال در منطقه استقبال ایفای نقش ایفای


نظر شما :