تولید روزانه نفت ایران به 4 میلیون بشکه رسید

۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۹۶۸۳۷۰ سرخط اخبار

رکوردشکنی های دولت یازدهم در صنعت نفت تولید روزانه نفت ایران به 4 میلیون بشکه رسید
فردا (یکشنبه) برای ایران و صنعت نفت روز بزرگی است. دراین روز با افتتاح همزمان 20 میلیارد دلار طرح نفت و گاز چندین رکورد شکسته می شود.صنعت نفت ایران که یکی از سرآمدان در دنیا محسوب می شد در اواخر دهه 80 و سه سال ابتدای دهه 90 شمسی به دلیل عدم توجه دولت وقت و همچنین اعمال تحریم های اقتصادی روزهای دشواری را تجربه کرد به طوری که در صنعت نفت و گاز میزان تولید کشور بشدت افت کرد.
 
به گزارش روزنامه ایران، اما با آغاز فعالیت دولت یازدهم افزایش ظرفیت های تولید نفت و گاز به منظور بازگشت به روزهای اوج هدفگذاری شد و در مدت کوتاهی این هدفگذاری محقق شد به طوری که هم اکنون تولید نفت ایران به روزانه 4 میلیون بشکه و تولید گاز به حدود 885 میلیون متر مکعب رسیده است. این درحالی است که طبق برنامه ارائه شده از سوی وزارت نفت تولید نفت و گاز تا پایان سال جاری به ترتیب به 4 میلیون و 50 هزار بشکه و یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. دربخش نفت تمرکز و توجه دولت بر افزایش ظرفیت های تولید از میادین مستقل و بخصوص مشترک باعث دستیابی به میزان تولیدی شد که ایران پیش از سال 1384 داشت. در تولید گاز نیز افتتاح فازهای جدید میدان پارس جنوبی که به دلایل مختلف با تأخیرهای بسیاری روبه رو شده بود، جایگاه ایران را در بازارجهانی انرژی ارتقا داد. اتفاقی که فردا با افتتاح رسمی پنج فاز جدید تکمیل خواهد شد و برداشت گاز ایران را با قطر دراین میدان مشترک برابر می کند. بدین ترتیب در دولت یازدهم چهار رکورد درصنعت نفت شکسته شد، نخست رسیدن دوباره تولید نفت به روزانه 4 میلیون بشکه و صادرات 2.6 میلیون بشکه، دوم افزایش دو برابری تولید گاز، سوم برابری برداشت ایران با قطر در میدان مشترک پارس جنوبی و چهارم افتتاح همزمان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت نفت به ارزش 20 میلیارد دلار.
 
دراین باره مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد میزان تولید نفت و گاز ایران در سال جدید اعلام کرد: میزان تولید نفت ایران تا پایان سال ۹۶ به چهار میلیون و ۵۰ هزار بشکه و میزان تولید گاز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.به گفته علی کاردر میزان تولید نفت ایران تا آخر فروردین امسال به چهار میلیون بشکه در روز می رسد و طبق طرح هایی که تعریف شده بیش از ۵۰ هزار بشکه نمی توان به آن اضافه کرد که این ۵۰ هزار بشکه از آزادگان جنوبی برداشت خواهد شد. تلاش می شود تولید از سایر میادین در همان سقفی که در حال حاضر وجود دارد حفظ شود.
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد تولید گاز نیز توضیح داد: امیدواریم تولید گاز غنی در سال ۱۳۹۶ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد. حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۳۹۷ و با تولید حداکثری از میدان پارس جنوبی محقق می شود.
 
 
افتتاح بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت نفت
فردا پنج فاز(معادل 6 فاز استاندارد) در پارس جنوبی به ارزش ٢٠ میلیارد دلار به طور همزمان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که این در تاریخ کشور بی سابقه است. تولید گاز از بزرگترین میدان گازی جهان از روزانه ٢٦٢ میلیون مترمکعب در سال ٩٢ به ٥٢٠ میلیون مترمکعب در سال ٩٦ رسید؛ اکنون مطالبه ملی ایرانیان یعنی برداشت برابر با قطر به واقعیت پیوسته است.افتتاح پنج فاز پارس جنوبی شامل 17، 18، 19، 20 و 21 توسط رئیس جمهوری که قرار است فردا یکشنبه به طور رسمی انجام شود، با جبران عقب ماندگی های گذشته، میزان تولید گاز ایران با قطررادربزرگترین میدان گازی جهان پس از سال ها تأخیر، برابر می کند.علاوه بر پنج فاز پارس جنوبی قرار است چند طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی (برای نخستین بار) نیز به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به بهره برداری برسد که جزو بزرگترین سرمایه گذاری های تاریخ اقتصادی کشور به شمار می رود.

کلید واژه ها: پارس جنوبی


نظر شما :