از مادر بمب‌ها تا تهدید حمله به کره

ترامپ و وعده‌هایی که از آنها دور می‌شود

۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۸۴۰۶ اخبار اصلی آمریکا
حمله به سوریه و شلیک «مادر بمب ها» در افغانستان که پناهگاه داعش را هدف قرار داد و اشاره تلویحی به حمله به کره شمالی در صورتی که بخواهد ششمین آزمایش موشکی اش را انجام دهد، همگی دلالت بر آن دارد که ترامپ در آن مسیری که قبلا اعلام کرده بود، حرکت نمی کند.
ترامپ و وعده‌هایی که از آنها دور می‌شود

نویسنده: ایناس نور

دیپلماسی ایرانی: هر روز با تکرار اقدامات خشنی که واشنگتن در روزهای اخیر انجام می دهد، شوکه می شویم. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده بود که کشورش نمی خواهد پلیس دنیا باشد و توجه دولتش معطوف امور داخلی کشور خواهد بود.

حمله به سوریه و شلیک «مادر بمب ها» در افغانستان که پناهگاه داعش را هدف قرار داد و اشاره تلویحی به حمله به کره شمالی در صورتی که بخواهد ششمین آزمایش موشکی اش را انجام دهد، همگی دلالت بر آن دارد که ترامپ در آن مسیری که قبلا اعلام کرده بود، حرکت نمی کند. در حالی که به نظر می رسد بعد از تنگ شدن حلقه محاصره او توسط مخالفانش و سازمان امنیت امریکا که نسبت به گزارش هایش تردید وارد می کرد، شاهد تحولی روشن در مواضع ترامپ هستیم.

نظر برخی این است که استفاده از «مادر بمب ها» در افغانستان شاید پیام هشداری برای کره شمالی در واکنش به آزمایش موشکی اش باشد. با وجود این که روابط امریکا روسیه متشنج است، روسیه در واکنش به «مادر بمب ها» گفت که «پدر بمب ها» را در اختیار دارد که تاثیر آن شدیدتر از ابربمب امریکایی هاست.

در بحبوحه این تحولات نسبت به درگیری های خود بی تفاوتیم و اجازه می دهیم که کشورهای بزرگ فرصت طلایی در اختیار داشته باشند تا با استفاده از ابزارهای نظامی خود توانایی ویرانگر خود را آزمایش کنند.

من مصری در کشور خود تصور می کنم که «مادر بمب هایی» داریم که دست کمی ندارد از درنده خوبیی و ویرانگری ابزارهای جنگی ای که قدرت های بزرگ استفاده می کنند، منظورم محتوای پیام رسانی ما اعم از برنامه های درام و گفت وگوها یا کپی برداری از سریال های خارجی سطحی است. ما خود با تخریب رسانه ای که علیه خود پیش گرفته ایم و سیاه نمایی گسترده ای که داریم دست کمی از ویرانی ابربمب های قدرت های بزرگ نداریم. فعالیت های رسانه ای ما بازگوکننده حیات اجتماعی ما نیست بلکه صرفا تمرکز بر جنایت ها و مواد مخدره و فحشایی است که کاملا مغایر با معیارها و سنت های ماست که وجهه ای متفاوت به شخصیت مصری که همیشه از آن برخوردار بوده، می دهد. در حالی که با این کار خود دست به ویرانی خود می زنیم، آن هم در بحبوحه انبوه مشکلاتی که کشور با آن دست به گریبان است. اگر می خواهیم دامنه مادر بمب ها به ما نرسد باید در سیاست های خود تجدید نظر کنیم و فتیله جنگ های رسانه ای خود را که در حقیقت خودزنی علیه خودمان است، پایین بکشیم.


منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ مادر همه بمب‌ها


نظر شما :