در سفر به خاورمیانه و آفریقا

متیس از استراتژی امریکا در قبال سوریه و یمن می‌گوید

۳۰ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۴۵۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
متیس در این سفر درباره شیوه‌های دولت ترامپ در مبارزه با نیروهای تندروی داعش صحبت خواهد کرد و خواهد گفت که نیروهای نظامی امریکایی در مقایسه با دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق حضور فعال‌تری خواهند داشت.
متیس از استراتژی امریکا در قبال سوریه و یمن می‌گوید

دیپلماسی ایرانی: مقامات و کارشناسان بر این اعتقادند که جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در نخستین سفر خود به خاورمیانه و آفریقا بر جنگ علیه تروریسم متمرکز خواهد شد و در دیدارهایش با مقامات مختلف کشورهای مقصد درباره سیاست های دونالد ترامپ در قبال سوریه توضیح خواهد داد. وی در این سفر درباره شیوه های دولت ترامپ در مبارزه با نیروهای تندروی داعش صحبت خواهد کرد و خواهد گفت که نیروهای نظامی امریکایی در مقایسه با دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق حضور فعال تری خواهند داشت.

شکست داعش

یکی از مهمترین پرسش هایی که متحدان امریکا در سوریه دارند این است که استراتژی واشنگتن در برابر مناطقی که از گروه های تندرو پس گرفته می شود، بدون این که این مناطق وارد منازعات نژادی و طایفه ای شوند یا این که به فضای تازه ای برای تربیت نسل جدیدی از نیروهای تندرو تبدیل شوند، مثل اتفاقاتی که در بخش از عراق و افغانستان از زمان حمله امریکا به این کشورها افتاد، چیست؟

نیروهایی که مورد حمایت ایالات متحده هستند در حال حاضر در حال مبارزه با داعش برای پس گرفتن شهر موصل در عراق و شهر رقه در سوریه هستند. بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که بعد از پس گرفتن این شهرها از دست داعش چه خواهد شد، چه نقشی متحدان دیگر امریکا مثل عربستان سعودی در این مناطق می توانند ایفا کنند؟

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ترامپ به ارتش امریکا آزادی عمل بیشتری داده است تا بتواند از قدرت خود استفاده بیشتری کند، مثلا اجازه داده که نیروهای امریکایی با موشک های کروز پایگاه هوایی سوریه را هدف بگیرند یا از بمب های قدرتمند غیر هسته ای علیه اهداف داعش استفاده کنند، مثل کاری که ارتش امریکا هفته گذشته در افغانستان انجام داد.

مسئولان در دولت امریکا می گویند که استراتژی این کشور در قبال سوریه مبتنی بر این است که هم زمان با شکست داعش همچنان بر مطالبه خود به رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت ادامه دهد، این استراتژی همچنان تغییر نکرده است و انتظار می رود متیس در سفر خود به منطقه بر آن تاکید کند.

متیس دیروز سه شنبه وارد منطقه شد، وی در این سفر به عربستان سعودی، مصر، قطر و اسرائیل سفر می کند.

کریستین ورموث، سومین مقام عالی رتبه سابق در پنتاگون در این باره می گوید: «درباره عربستانی ها و اسرائیلی ها او به طور خاص درباره استراتژی امریکا در قبال سوریه در سایه حمله موشکی اخیری که انجام شده، صحبت خواهد کرد.»

نقش بزرگ تر در یمن

برخی مقامات امریکایی می گویند که ایالات متحده به دنبال نقشی عمیق تر در درگیری های یمن است، در همین راستا احتمال می رود کمک های مستقیم بیشتری را به متحدان عرب خود در شورای همکاری خلیج فارس که در حال جنگ با شورشیان الحوثی مورد حمایت ایران هستند، ارائه دهد و همچنین به صورت محدود در ارائه بعضی کمک ها به آنها تجدید نظر کند.

جان الترمن، مدیر برنامه های خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و پژوهش های بین المللی در واشنگتن در این باره می گوید: «ایران به شکل استراتژیک عربستان را درگیر کرده است، درگیری عربستان در حال حاضر کوتاه مدت است و به این فکر می کند که چگونه می تواند پیام خود را به ایرانی ها درباره یمن برساند در حالی که تمایل هم دارد که از سوی امریکا مورد حمایت کامل قرار بگیرد.»

تجدید نظری که انتظار می رود امریکا در کمک های جدیدش به یمن کند شامل حمایت از بخش امنیتی عربستان است، در حالی که ادعا می شود ارسال سلاح های پیشرفته و مستشاران نظامی به حوثی ها از سوی ایران همچنان ادامه دارد.

برخی منافع در کنگره امریکا می گویند که دولت ترامپ از سوی کنگره هشداری بر سر فروش جنگ افزارهای با دقت بالا دریافت کرده است. این در حالی است که بعضی از نمایندگان امریکایی ابراز نگرانی کرده اند که دقت پایین سلاح های عربستانی سبب کشته شدن شهروندان غیرنظامی یمنی شده است.

درباره مصر، کارشناسان می گویند که مسئولان مصری خواستار حمایت بیشتر از سوی متیس هستند. آنها امیدوارند بتوانند متیس که ژنرال بازنشسته در نیروی دریایی امریکاست را قانع کنند که سلاح های بیشتر و پیشرفته تری در اختیار ارتش مصر برای مبارزه با عناصر تندرو در صحرای سینا بگذارد.

قرار است متیس از پایگاه نظامی امریکایی ها در جیبوتی در ورودی جنوبی دریای سرخ دیدن کند. امریکا از این پایگاه برای انجام عملیات نظامی خود در یمن و سومالی استفاده می کند. این پایگاه تنها چند مایل از پایگاه نظامی جدید چین در این کشور فاصله دارد.

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، هفته گذشته اعلام کرد که چند ده سرباز امریکایی را در سومالی مستقر کرده تا به نیروهای ارتش ملی سومالی آموزش نظامی دهند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جیمز متیس ایالات متحده امریکا سوریه یمن مصر عربستان سعودی


نظر شما :