ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از اتهام به قطر برای کودتا در کویت تا تقاضای اسرائیل‌پسند ترامپ از رهبران عرب

۱۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۲۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اتهام به قطر برای کودتا در قطر، ادعای عربستان مبنی بر حمایت قطر از حشد الشعبی عراق، توافق به برکناری رئیس مجلس عراق از نمایندگی اهل تسنن، تقاضای ضدایرانی عربستان از کویت و تقاضای اسرائیل پسند ترامپ از رهبران عرب از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اتهام به قطر برای کودتا در کویت تا تقاضای اسرائیل‌پسند ترامپ از رهبران عرب

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

قطر متهم به کودتا در کویت

مقامات عربستانی مدعی اند که قطر دو ماه پیش قصد انجام کودتا در کویت را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری البینه الجدیده، مقامات عربستانی می گویند که شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر شخصا از کودتا در کویت حمایت می کرده و تلاش داشته است تا از طریق جریان های اسلام گرا حکومت حاکم بر کویت را سرنگون کند.

این پایگاه خبری می نویسد که دولت کویت تلاش بسیاری کرده است که خبر این کودتا به بیرون درز نکند و هیچ چیز در این باره در جایی منتشر نشود مبادا که کشور وارد بحران شود و همچنین این خبر بر کشورهای همسایه کویت نیز تاثیر بد بگذارد.

 

ادعای عربستان مبنی بر حمایت قطر از حشد الشعبی عراق

روزنامه عکاظ با درج  یادداشتی با عنوان «چرا قطر علیه ماست؟» ضمن برشمردن برخی دلایل دور شدن مواضع دوحه و ریاض ادعا کرد مقام های قطری به نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی وعده داده اند در صورت گشودن جبهه جنگ علیه عربستان سعودی یک میلیارد دلار به این سازمان کمک خواهند کرد.

این روزنامه مدعی شد که قطر پیش از این نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به حزب الله عراق از شاخه های بسیج مردمی این کشور کمک کرده است و وعده داده در صورت آغاز جنگ با عربستان سعودی مبلغ یک میلیارد دلار به این سازمان کمک خواهد کرد.

 

توافق به برکناری رئیس مجلس عراق از نمایندگی اهل تسنن

شبکه ان آر تی که از کردستان عراق پخش می شود، گزارش داد که جمعی از سران اهل تسنن عراق با شرکت در نشستی در بلژیک ضمن لغو توافقات نشست قبلی خود در آنکارا، سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق را از نمایندگی خود برکنار کردند.

به گزارش شبکه خبری، در این نشست نمایندگان ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا حضور داشتند و در جریان جزئیات خواسته های اهل تسنن عراق قرار گرفتند.

در این نشست همچنین حاضران، توافقات نشست سنی های عراق در آنکارا را قابل قبول ندانستند و گفتند که باید تمامی توافقات آن نشست لغو شود.

 

تقاضای ضدایرانی عربستان از کویت

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که دولت عربستان از دولت کویت خواسته است که سطح روابط خود با ایران را کاهش دهد.

بنا به این گزارش، طرف عربستانی همچنین خواسته است که تماس های کویت با ایران صرفا در چارچوب مذاکرات و تفاهم های شورای همکاری خلیج فارس باشد و هر گونه ارتباط مستقیم گروه های سیاسی و مقامات کویتی با مقامات ایرانی لغو شود. گفته می شود دولت کویت حاضر به پذیرفتن این شرایط نشده است.

 

ادعای کمک حشد الشعبی به پ.ک.ک

اعضای شرکت کننده در نشست اهل تسنن عراق در بروکسل اسنادی را تسلیم طرف امریکایی حاضر در این نشست کردند که در آنها ادعا شده است حشد الشعبی به نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (P.K.K) کمک تسلیحاتی و مالی کرده است.

به گزارش شبکه خبری ان آر تی که از ترکیه پخش می شود، این افراد ادعا کردند که فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد الشعبی شخصا در جریان انتقال سلاح و پول به نیروهای پ.ک.ک قرار دارد و این نقل و انتقال به واسطه او انجام می شود.

 

فریدمن: ترامپ موضعی خلاف مواضع اسرائیل اتخاذ نخواهد کرد

دیوید فریدمن، سفیر جدید امریکا در اسرائیل در اولین مصاحبه خود با روزنانه صهیونیستی یسرائیل هیوم گفت: «دولت ترامپ به هیچ وجه قصد ندارد موضعی اتخاذ کند که با طرح های دولت عبری مغایر باشد، به ویژه در مساله تعلیق شهرک سازی ها.»

به گزارش روزنامه الشروق، وی همچنین گفت: «ترامپ اجازه نخواهد داد که هیچ فشاری به اسرائیل در هر گونه مذاکراتی در آینده وارد آید.» فریدمن تاکید کرد، اگر مذاکراتی میان دو طرف صورت بگیرد بدون هر گونه پیش شرطی خواهد بود.

 

حمایت سخاوتمندانه دختر ترامپ از یک موسسه صهیونیستی تندرو

ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که به همراه جرد کوشنر، همسرش، همسفران دونالد ترامپ در سفر به خاورمیانه بودند، کمک سخاوتمندانه ای به یک جمعیت اسرائیلی تندرو کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، رقم دقیق این مبلغ مشخص نیست اما منابع آگاه خبری از 50 میلیون دلار تا 120 میلیون دلار ارزش این کمک مالی را برآورد کرده اند.

این کمک سخاوتمندانه در حالی صورت می گیرد که موسسه مذکور از موسسه های بسیار تندرو در اسرائیل است که خواهان ویران کردن مسجد الاقصی است.

 

تقاضای اسرائیل پسند ترامپ از رهبران عرب

روزنامه مصری الشروق گزارش داد که اودی سیگل، تحلیلگر امور سیاسی در کانال دوی اسرائیل گفته است که دونالد ترامپ در سفر خود به خاورمیانه از جمله ریاض از حکام عرب خواسته است تا اقدامات بزرگی برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام دهند.

به گفته او «اطلاعات موجود در اسرائیل حاکی از آن است که ترامپ به حکام عرب گفته است که باید آنها اجازه راه اندازی پروازهای مستقیم میان تل آویو با پایتخت های عربی را فراهم کنند و ممنوعیت سفر اسرائیلی ها به کشورهای عربی را لغو کنند. همچنین به تیم های ورزشی و هنری اسرائیلی اجازه داده شود در فعالیت های بین المللی و منطقه ای که کشورهای عربی برگزار می کنند، مشارکت کنند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کویت قطر حشد الشعبی عربستان عراق دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :