اسد: تعامل با ترامپ ممکن است

۱۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۳۳ کد : ۱۹۶۹۳۴۶ سرخط اخبار

رئیس جمهوری سوریه اعلام کرد که وضعیت در سوریه از لحاظ نظامی بسیار بهبود یافته است و داعش و النصره و گروه های مشابه آنها در حال پس روی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه هندی ویون تی وی گفت: تعامل با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای من امری ممکن است.

اما بشار اسد این سوال را مطرح کرد که آیا ترامپ می تواند چیزی را محقق سازد، در حالی که به بیشتر وعده های خود عمل نکرده است؟

رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد که وضعیت در سوریه بسیار بهبود یافته است و گروه های تروریستی و اساساً داعش، النصره و گروه های مشابه آنها در وضعیت عقب گرد هستند.

وی اظهار کرد، کشورهایی چون عربستان، قطر، ترکیه، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس با هدف اجرای دستورکارهای سیاسی، از تروریسم حمایت می کنند.

اسد با تاکید بر اینکه سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد، گفت که سوریه دیگر تاسیسات لازم برای این منظور را ندارد و جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به این امر اذعان کرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت از لحاظ نظامی در میدان نبرد بسیار بهتر از گذشته شده است، اما این امر به صورت کامل تصویری را از اوضاع ارائه نمی دهد چراکه اوضاع محدود به درگیری های نظامی نیست بلکه مسائل مختلفی همچون ایدئولوژی وجود دارد که تلاش می کنند تا این ایدئولوژی را در منطقه ما گسترش دهند که این امر خطرناک ترین چالشی است که می توانیم در زمان کوتاه و همچنین در بلندمدت با آن روبه رو باشیم.

بشار اسد موضع هند در قبال بحران سوریه را نیز ستود و گفت: با وجود تمامی فشارهای غرب بر تمامی کشورهای جهان از جمله هند برای مشارکت در محاصره و تحریم علیه مردم سوریه، اما هند رابطه خود با سوریه را کم نکرد.

رئیس جمهوری سوریه همچنین با بیان اینکه داعش بسیار قدرتمند است، گفت که خارج کردن داعش از اراضی تحت حاکمیت سوریه چند ماه طول می کشد.

وی گفت: مشکل این است که داعش از حمایت ایالات متحده برخوردار است. ایالات متحده ظرف شش ماه گذشته، سه بار به ارتش سوریه که با داعش می جنگد، حمله کرده است. در هر بار که ایالات متحده به نیروهای ما در منطقه ای حمله  کرد، در همان زمان داعش حمله ای را علیه نیروهای ما ترتیب داد و آن منطقه را تحت تصرف درآورد. در نتیجه، پاسخ واقعی این است که پیروزی بر داعش به میزان حمایت بین المللی بستگی دارد که این گروه دریافت خواهد کرد.

اسد در پاسخ به این سوال که اگر حافظ اسد، رئیس جمهوری فقید سوریه در حال حاضر حضور داشت، چگونه اوضاع را حل و فصل می کرد، گفت: این نخستین بار نیست که سوریه با تروریسم مواجه شده است. ما از زمان پیش از حافظ اسد با تروریسم مواجه بوده ایم، ما در دهه پنجاه (1950) و زمانی که اخوان المسلمین به سوریه آمدند، با تروریسم رودررو شدیم. از آن زمان، درگیری ها در سوریه به روشی مشابه اما در سطحی متفاوت به وقوع پیوست.

وی افزود: در نتیجه، اصل نزاع همان است. صرف نظر از اسامی گروه های مختلف اما باید گفت که تروریسم همان تروریسم و رادیکالیسم همان رادیکالیسم است. روشی که تمامی آن تروریست ها دنبال می کنند، یک چیز است. رئیس جمهور حافظ اسد در دهه های هفتاد و هشتاد با آن تروریست ها مقابله کرد و ما در حال حاضر باید با آنها بجنگیم. اگر ما پنجاه سال بعد و با نسلی دیگر نیز با تروریست ها مواجه شدیم، باید با آنها بجنگیم. به همین دلیل، من معتقدم که پاسخ و روش به یک صورت بوده است. اما ممکن است که جزئیات و شرایط میان دو مرحله و دو رئیس جمهور متفاوت بوده باشد چراکه در وضعیت چنین جنگی، ممکن است شرایط به سرعت تغییر کند.

بشار اسد تصریح کرد: ما به سمت شرایط بهتر حرکت می کنیم چراکه تروریست ها را شکست داده ایم. با پیشروی نیروهای ما در چندین جبهه، ما شرایط بدتر را در شش سال جنگ پشت سر گذشته ایم.

اسد همچنین گفت: تنها اشتباهی که سوریه مرتکب شد این بود که ما باور کردیم که غرب ارزش هایی دارد.

وی افزود: اولین طرفی که درگیری ها در سوریه را آغاز کرد، قطر بود که این کار را با حمایت کشورهای غربی انجام داد. ما هیچ طرح سیاسی ندیدیم که بتواند نتیجه ای داشته باشد، باوجود اینکه "آستانه" نتایج جزئی را با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه رقم زد و تحول مثبتی را در این خصوص ایجاد کرد، اما نمی توانیم این امر را راه حل سیاسی بنامیم.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص "راز" ماندنش در راس قدرت در سوریه در طول ۱۷ سال گفت: این راز مرتبط با من نیست، بلکه مربوط به حمایت مردم است. زمانی که از حمایت مردم برخوردار باشی، می توانی در مقابل هر طوفانی بایستی. شاید این رازی باشد که غرب به آن پی نبرده است. آنها در تحلیل اوضاع در سوریه بسیار سطحی نگر بودند.

وی درخصوص اینکه آیا به خروج از سوریه و کنار رفتن یا زندگی در خارج از سوریه فکر می کند، اظهار کرد: رئیس جمهور از طریق انتخابات روی کار می آید، کنار رفتن او نیز از طریق انتخابات یا در زمانی است که ببینی مردم سوریه از تو حمایت نخواهند کرد، چراکه بدون حمایت مردم، نمی توانی چیزی را محقق سازی و در آن هنگام باید رفت. اما از آنجا که وضعیت به این شکل نیست و تو در وسط طوفان هستی، من نمی توانم بگویم که من تسلیم خواهم شد یا سوریه را ترک می کنم. این بسیار خودخواهی است و کاملاً یک اقدام غیر ملی گرایانه است. زمانی که تو در وسط طوفان هستی، باید کارت را به عنوان یک رئیس جمهورانجام دهی تا مردم به تو بگویند که برو، چراکه تو نمی توانی به کشورت کمک کنی. در آن هنگام باید رفت. این در مورد ترک کردن سوریه است، اما برای شخص من، خروج از سوریه یک گزینه نیست. من از زمانی که جوان بودم، به عنوان شخصی رشد یافتم و بزرگ شدم که نمی تواند در کشور دیگری جز در کشور خودش زندگی کند.


نظر شما :