پشت پرده قطع روابط اعراب با دوحه چیست؟

۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۶۹۴۷۵ سرخط اخبار

الجزیره نوشت: در میان آبهای قطر و ایران بزرگترین میدان گازی جهان با 9700 کیلومتر مربع و 43 ترلیون متر مکعب گاز قرار گرفته است.

 
به گزارش «انتخاب»؛ قسمت جنوبی ایران که به پارس جنوبی معروف است شمالی ترین قسمت قطر به شمار می رود که به میادین شمالی معروف است. این دو کشور هر دو حق بهره برداری از این میادین را دارند و این یکی از مسائلی است که دو کشور را به هم گره زده است.
 
روابط تهران و دوحه روز دوشنبه وارد فاز جدیدی شده است. بعد از قطع روابط عربستان و چهار کشور دیگر با قطر این ایران  است که روابطش با قطر وارد مرحله جدیدی خواهد شد. قطر در این میان در موضعی قرار گرفته که به جریان ایران در منطقه نزدیک است.
 
سعودی ها مدعی اند که همه کشورهاو کمپانی های برادر آنها باید روابطشان را با قطر قطع کرده و قطر را منزوی کنند. این شامل همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس اعم از کویت و عمان نیز می شود.
 
سعودی ها مدعی اند که قطر از گروه های تحت حمایت ایران در بحرین حمایت میکند . ادعایی که از سوی دوحه رد شده است.
 
چه چیزی پشت پرده قطع روابط دیپلماتیک در خلیج فارس است؟
 
ریاض گفته مقامات در دوجه از حوثی های یمن حمایت میکنند. این برخلاف استقرار 1000 نیرو از سوی قطر در دو سال گذشته در کنار نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی در یمن است.
 
روز دوشنبه روزنامه نشنال امارات اعلام کرد که قطر انتخاب غلطی در میان دوستانش داشته و روابط نزدیکی بین دوحه و تهران شکل گرفته است. اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه برای همسایگان دوحه هزینه های مالی و جانی داشته است. ایران در سراسر منطقه خلیج فارس هیچ دوستی به جز دوحه ندارد.
 
مروان بیشارا تحلیل گر سیاسی الجزیره گفته این اتهامات هیچ پایه ای نداشته و حتی امارات روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع نکرذه و ترجیح داده روابطش را با قطر قطع کند نه با ایران.
 
کابینه قطر در بیانیه ای جداگانه گفته این اقدام پنج کشور خلیج فارس غیر منصفانه بوده است. این اقدام نقض حاکمیت ملی قطر است.
 
سوزان کردلی تحلیل گر مسایل خاورمیانه گفت عربستان و امارات می خواهند با این کار قطر را مهار کنند و اجازه ندهند بحرین دیگری ایجاذ شود. سعودی و امارات همیشه با جاه طلبی ها و توسعه طلبی های بلند پروازانه قطر مشکل داشتند. روابط دوحه و تهران از سال 1995 به سیاستی مستقل با سایر همسایگانش تبدیل شد. 
 
به گفته کردلی در میانه شکافی که توسط سعودی شکل گرفته، این قطر است که وارد یک روابط متعادلی با ایران شده چرا که دو کشور میادین مشترک گازی دارند. 
 
کردلی همچنین گفته برخلاف اختلافات قبلی که قطر اقدامات اشتی جویانه با امارات و سعودی را به سرعت آغاز میکرد این بار قطر موضع سرسخت تری گرفته است.
 
در کنار این تصمیم ریاض برای قطر روابط دیپلماتیک مساله منع عبور از حریم هوایی و مسیر حمل و نقل زمینی نیز مطرخ شده.
 
یک روزنامه نگار به الجزیره گفته تنش های منطقه ای مورد استقبال ایران نیست.
 
با این وجود شکاف میان کشورهای شورای همکاری میتواند به نفع ایران باشد . باید صبرکنیم و ببینیم ایران و ترکیه چطور خلا عربستان را پر حواهند کرد.
 
ایران همین الان مسیر محموله های غذایی به قطر را باز کرده است. رییس اتحادیه صادرات محصولات کشاورزی در ایران گفته انتقال محصولات به دوحه در 12 ساعت امکان پذیر است.
 
پیش تر نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار گفت و گوی روشن و شفاف در میان طرفین مخاصمه شده بود و گفته بود تنش در منطقه منافع همه را تهدید می کند.
 
وزیر خارجه ایران نیز در توییتر خود نوشت همسایگان ما دائمی اند. جغرافیا غیر قابل تغییر است. خصومت راه حل نیست. گفت و گو سازنده است به ویژه در ماه مبارک رمضان.
 
محجوب زویری کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه قطر گفته دراین شرایط میانچی گری یک طرف ثالث ضروری است. عربستان و همپیمانانش نمیتوانند قطر را بدون هیچ گزینه جانبی ای تنها بگذارند که یکی از طرف ها را انتخاب کند. این سناریویی است که به نتیجه نمی رسد. اگر این رویه ادامه یابد ایران در منطقه تقویت خواهد شد. من فکر نمیکنم این چیزی باشد که ریاض بخواهد. من فکر میکنم اگر هیچ میانجی ای در میان نباشد و هیچ طرف سومی دخالت نکند ما شاهد تشدید بحران خواهیم بود.

کلید واژه ها: قطر دوحه


نظر شما :