اصلاح روابط یا ایزوله کردن هاوانا

ترامپ درصدد تخریب میراث اوباما در رابطه با کوباست

۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۹۵۸۸ اخبار اصلی آمریکا
هرچند هنوز مشخص نیست که در سخنرانی 16ژوئن چه گفته شود اما به منابع آگاه که به رویترز گفته‌اند ترامپ مایل است تا قوانین سفر شهروندان آمریکایی به کوبا را محدود و شرکت‌های آمریکایی را از انجام معامله با کوبایی‌هایی که به ارتش این کشور مرتبط می‌شوند، منع کند.
ترامپ درصدد تخریب میراث اوباما در رابطه با کوباست

نویسنده: میرن گیدا

دیپلماسی ایرانی: براساس اعلام رسمی، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آماده است تا سیاست جدید خود در قبال کوبا را در سخنرانی روز جمعه اعلام کند. ترامپ با صحبت در میامی فلوریدا (شهری که پذیرای بزرگترین جمعیت آمریکایی ـ کوبایی ها است) مشتاق است تا این جزیره را به نقض حقوق بشر متهم و از سیاست های اصلاح روابط که سلفش باراک اوباما اتخاذ کرده بود، عقبگرد کند.

هرچند هنوز مشخص نیست که در سخنرانی 16ژوئن چه گفته می شود اما منابع آگاه به رویترز گفته اند که ترامپ مایل است تا قوانین سفر شهروندان آمریکایی به کوبا را محدود و شرکت های آمریکایی را از انجام معامله با کوبایی هایی که به ارتش این کشور مرتبط می شوند، منع کند.

ترامپ مدت ها پیش احساساتش نسبت به کوبا را روشن ساخته است و در 26 نوامبر، زمانی که رهبر سابق کوبا، فیدل کاسترو درگذشت، ترامپ توییتی شوکه کننده را منتشر کرد که در قامت یک رئیس جمهور نبود. او نوشت: «فیدل کاسترو مرد» او بعدها در بیانیه ای اعلام کرد: «میراث فیدل کاسترو جوخه های اعدام؛ سرقت، درد و رنج غیرقابل تصور، فقر و محرومیت مردم از حقوق اساسی بشر است.» با حضورر رائول کاسترو، برادر فیدل، در راس قدرت انتظار می رود که ترامپ با استناد به سابقه حقوق بشری کوبا به لغو سیاست تنش زدایی اوباما تن دهد.

اوباما در اواخر دوران ریاست جمهوری خود روابط بهتری را با دشمن سابق ایالات متحده در جنگ سرد، آغاز کرد. در سال 2014، او شرایطی برای تسهیل تجارت و سفر محدود میان دو کشور را فراهم کرد و در سال 2016 او نخستین رئیس جمهور آمریکا شد که از سال 1928 به بعد از این جزیره دیدن کرده است. در ماه اکتبر ترامپ (که در نظر داشت در مارس 2016 هتلی در کوبا افتتاح کند) تلاش های اوباما برای بهبود روابط با این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت «توافقی که حاصل شده بسیار ضعیف است.» او همچنین به مقاله ای از نیوزویک در سال 1998 اشاره کرد که کار همکاران تجاری او در کوبا را تخلف احتمالی از تحریم ها می دانست.

حالا برای رئیس جمهور چنین معاملاتی دور از ذهن قلمداد می شود. در روزهای آتی، او مشاوره هایی دریافت کرده تا در سخنرانی اش در فلوریدا چه رفتاری در قبال هاوانا اتخاذ کند. در میان تلاش لابی های طرفدار کوبا و ضد کوبا، ترامپ باید در نظر داشته باشد که آیا می خواهد به یکی از وعده های انتخاباتی اش عمل کند یا همچنان می خواهد اجازه دهد که بدون لغو سیاست های اوباما تجارت و کسب وکار با کوبا رونق داشته باشد. هفت جمهوری خواه در نامه ای هشدار داده بودند که ایزوله کردن کوبا ممکن است این کشور را به سمت روسیه و چین هل دهد.

با وجود این درخواست، ممکن است گوش ترامپ بدهکار این نصایح نباشد. در ماه فوریه، ترامپ در ضیافت شامی با حضور سناتور ایالات متحده، مارکو روبیو (یک کوبایی ـ امریکایی که مخالف سیاست های اوباما در قبال کوبا بود) شرکت کرد. مطابق گزارش رویترز، روبیو در جایگاه رئیس کمیته روابط خارجی سنا و کمیته اطلاعاتی به اتهامات ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه رسیدگی می کند. آیا این دیدار و این مسائل در رابطه آمریکا و کوبا در دوران ترامپ موثر خواهد بود؟

منبع: نیوزویک/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کوبا هاوانا دونالد ترامپ باراک اوباما ایالات متحده امریکا


نظر شما :