فرانسه مصمم به حضور جدی‌تر خود در بازار ایران است

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۴۵ کد : ۱۹۶۹۹۷۳ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به قرارداد گازی اخیر بین ایران و شرکت فرانسوی توتال اظهار کرد: فرانسه "مکرون" مصمم است که به حضور جدی تر خود در بازار ایران استمرار بخشد.

به گزارش انتخاب، بهرام قاسمی در گفت وگو با ایسنا، در مورد اهمیت امضای قرارداد کلان گازی بین ایران و شرکت فرانسوی توتال و پیام های انعقاد این قرارداد تصریح کرد: حضور توتال در این کنسرسیوم بیان گر پیام یا پیام های گوناگونی است که می تواند مخاطبان بسیاری داشته باشد و من نمی توانم به تمامی ابعاد و آثار این پیام ها در این لحظه خاص بیانی صریح و روشن داشته باشم، ولی در یک برداشت ساده باید گفت که "فرانسه امانوئل مکرون مصمم است به حضور جدی تر خود در بازار ایران استمرار بخشد.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا مصمم به استمرار اجرای برجام و باقی ماندن بر تعهدات و توافقات خود در مورد برجام است، آن هم در شرایطی که آمریکای ترامپ هر از گاهی کلامی تحریک آمیز و غیر واقع بینانه پیرامون برجام و تهدید به در راه بودن تحریم های جدید علیه ایران می کند یا به دنبال تبلیعات منفی و ایجاد فضای روانی ناسالم در سطح جهان نسبت به ایران برای ایجاد تردید و نگرانی یا همان "ایران هراسی" به منظور جلوگیری از حضور موسسات و شرکت های بزرگ اقتصادی، صنعتی، مالی و بانکی در سطح جهان و به خصوص اروپا در ایران است و این یکی از پیام های مهم این قرارداد کلان بین ایران و اروپا و جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که "این قرارداد خط بطلانی بر برخی تحلیل ها و نظریه های افراطی و بدبینانه است."

قرارداد گازی بین ایران و شرکت فرانسوی توتال خط بطلانی بر برخی تحلیل ها و نظریه های افراطی و بدبینانه است

وی در همین چارچوب خاطرنشان کرد: این قرارداد پیامی به برخی کشورهای منطقه و تحولات آن و تمامی تندروها و افراطی های جنگ طلب در عرصه جهانی است. شاید در یک بررسی دقیق و در یک محیط واقع بینانه، آثار خاص این قرارداد می تواند این باشد که در برخی محافل داخلی هنوز عده ای اسیر تحلیل های شخصی و پیش داوری در سیاست خارجی هستند و بدون آگاهی های لازم به پیش داوری و قضاوت های عجولانه می پردازند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به برخی خبرسازی های نادرست روزهای گذشته برخی از رسانه ها مبنی بر این که اتحادیه اروپا همزمان با سفر ظریف به تعدادی از کشورهای عضو این اتحادیه، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است اظهار کرد: انعقاد این قرارداد بار دیگر نادرست بودن این ادعاها را ثابت کرد و نشان داد که اتحادیه اروپا، بر اساس برجام و تعهدات بین المللی طرف های متعاهد وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تا حد بسیاری برای اجرای تعهدات خود تلاش کرده است و باید آموخت در رابطه با برخی مکانیزم های بسیار پیچیده مانند ساختار اتحادیه اروپا، آن هم در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی باید با درک دقیق تر و با آرامش بیشتری به قضاوت پرداخت.

 قاسمی تاکید کرد: مسائل و موضوعات سیاست خارجی جنبه ملی داشته، جزء منافع و امنیت ملی محسوب می شوند و از جمله مواردی نیستند که به سطح خیابان کشیده شوند وگرنه آقای ظریف پس از بازگشت از سفر آلمان و ایتالیا و فرانسه به تهران می توانستند در مورد روند پیشرفت این نوع همکاری های اقتصادی نسبتا عظیم صحبت کنند، اما مصالح کلی کشور چیز دیگری است.

وی با بیان این که این اولین سرمایه گذاری کلان اروپایی ها در ایران در بخش انرژی بعد از رفع برخی تحریم ها علیه کشورمان است، تصریح کرد: برخی انعقاد این قرارداد را بعد از تحولات اخیر  منطقه قابل تامل می دانند.

بر اساس این گزارش ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می شود. سهم توتال در این پروژه 50.1 درصد، "سی ان پی سی" چین 30 درصد و پتروپارس ایران 19.9 درصد تعیین شده است.

حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار مدیرعامل شرکت توتال فرانسه، امضای قرارداد طرح توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه را در مسیر توسعه همکاری های اقتصادی ـ تکنولوژیک ایران و فرانسه مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه همواره روابط و همکاری های خوبی با هم داشته اند.

روحانی با اشاره به این که تلاش دولت یازدهم بر این بوده تا با به ثمر رسیدن توافق برجام راه برای توسعه همکاری های اقتصادی شرکت های بزرگ با ایران هموار شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه وجود این اراده سیاسی در طرف ایرانی و در میان کشورهای 1+5 باعث شد که توافق با توتال به نتیجه برسد.

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه، نیز اعلام کرد: به زودی به تهران برمی گردیم چون قرارداد پارس جنوبی نخستین قرارداد از طرح های متعددی است که قصد داریم در ایران  اجرا کنیم. مدیرعامل توتال همچنین گفت: به وزیر نفت ایران قول داده ام که بیش از ۵۰ درصد تامین کالای فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت های ایرانی اعطا خواهد شد.

کلید واژه ها: توتال پارس جنوبی اتحادیه اروپا


نظر شما :