سایه سرد اختلافات بر کنفرانس خبری پوتین و یونکر

۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۷۰۰۳۶ سرخط اخبار

به دنبال تصمیم رئیس کمیسیون اروپا برای مطرح کردن اختلافاتش با رئیس جمهور روسیه این دو یک کنفرانس خبری ناخوشایند را در حاشیه نشست گروه 20 برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا تصمیم گرفت تا در جریان کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مشکلات مهم و بزرگ بین اتحادیه اروپا و مسکو را مطرح کند و با این کار پوتین را غافلگیر کرد.

وی پس از مطرح کردن این مشکلات، با استقبال بسیار سرد رئیس جمهور روسیه مواجه شد. یونکر در این کنفرانس خبری گفت: همه ما به خوبی از مشکلات میان اتحادیه اروپا و روسیه مطلع هستیم.

به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تنش ها میان اتحادیه اروپا و روسیه که به خاطر این الحاق با تحریم های اقتصادی مجازات شده، بسیار شدت گرفته است.

پوتین پیشتر به رسانه ها گفته بود، از اینکه فرصت دیدار با مقامات غربی را در حاشیه نشست گروه 20 دارد بسیار خوشحال است و نسبت به ادامه و پیشبرد ارتباطات روسیه با کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرده بود.

پس از سخنان یونکر پوتین در اقدامی برای بهبود روابط گفت: همکاری میان کمیسیون اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا حوزه دیگری از منافع محسوب می شود. ما در اینجا می توانیم سریع تر پیش برویم و به دنبال فرصت ها برای توسعه ارتباطات در حوزه های مختلف باشیم. به هر حال ما بسیار خوشحالیم که این فرصت را برای دیدار با شما و مذاکره درخصوص تمامی مسائل داریم.

اما یونکر در پاسخ گفت: اتحادیه اروپا خواستار مذاکره است. ما مدت هاست که یکدیگر را به خوبی می شناسیم و کاملا آگاهیم که در تلاشیم تا به این مذاکرات دست یابیم. مشکلات میان فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا کاملا واضح و مبرهن است: کریمه و شرق اوکراین.

وی افزود: با این حال کمیسیون اروپا می خواهد تا به تلاش های خود ادامه دهد تا به فرصتی برای همکاری و هم پوشانی منافع دست یابد.

این کنفرانس خبری در ادامه جوی به شدت سرد و لحنی تند را تجربه کرد که از جانب هر دو مقام در پیش گرفته شده بود.

کلید واژه ها: کمیسیون اروپا اتحادیه اروپا یونکر


نظر شما :