پیشنهاد واشنگتن پست به بن سلمان

از قدرت نرم برای مقابله با ایران استفاده کنید!

۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۰۵۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر محمد بن سلمان سیاست های درستی در مواجه با حکومت اسلامی ایران اتخاذ کند نه تنها نام خود را در تاریخ به عنوان رهبری که مساله ایران را حل کرد ثبت می کند بلکه همچنین طلیعه دار اقتصادی پویا در خاورمیانه می شود.
از قدرت نرم برای مقابله با ایران استفاده کنید!

راب سبحانی

دیپلماسی ایرانی: نقطه آغاز هرگونه سیاستی که محمد بن سلمان، ولیعهد تازه عربستان، بخواهد در قابل ایران اتخاد کند استوار بر فهم دو واقعیت است. نخست اینکه حکومت ایران خطری جدی برای امنیت منقطه خاورمیانه است و دوم اینکه مردم ایران امید واقعی برای ایجاد تغییرات بنیادین در ایران هستند.

اگر محمد بن سلمان سیاست های درستی در مواجه با حکومت اسلامی ایران اتخاذ کند نه تنها نام خود را در تاریخ به عنوان رهبری که "مساله ایران" را حل کرد ثبت می کند بلکه همچنین طلیعه دار اقتصادی پویا در خاورمیانه می شود. از نقطه نظر دوستی با پرزیدنت ترامپ، هرگونه رویکرد تازه و چشمگیر از سوی محمد بن سلمان در مواجهه با حکومت اسلامی در تهران با حمایت کامل رئیس جمهور ایالات متحده و تیم امنیت ملی وی مواجه خواهد شد.

تا اینجای کار سیاست های سعودی در قابل ایران نتایجی که ریاض امید به آنها داشت، همچون فرونشاندن سیاست روحانیون در ایران یا مهار رفتار این کشور را به همراه نداشته است. برای نمونه تصمیم سیاسی عربستان سعودی برای مقابله با ایران از طریق جنگ نیابتی در یمن باعث ترساندن سپاه پاسداران نشده است. نبرد در یمن به سرعت به باتلاقی برای ریاض بدل می شود. بنا بر برخی تخمین ها، اقدام سعودی برای مقابله با ایران در یمن ماهانه 600 میلیون دلار برای خاندان پادشاهی آب می خورد. با این همه پولی که خرج می شود ریاض هیچ موفقیتی در از بین بردن سر پلی که ایران به واسطه شورشیان حوثی در شبه جزیره عربی ساخته نداشته است.

شرح حال سعودی ها علیه ایران، توسط عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور بیان می شود که از آن چه رفتارهای خطرناک ایران در یمن، بحرین، سوریه و لبنان توصیف می کند، سخن می گوید اما این اظهارات چالش بنیادین را در بر نمی گیرد: چطور باید با حکومتی که دشمن عربستان سعودی است مواجه شد.

سیاستی که محمد بن سلمان می بایست به طور جدی در نظر بگیرد استفاده از قدرت نرم برای حل و فصل وضعیت دشوارش با ایران است. این سیاست زمانی آغاز می شود که تمایز شفافی میان مردم ایران و حاکمان ایران گذاشته شود. گام اول این است که ولیعهد جدید عربستان مردم ایران را مخاطب قرار دهد و بگوید که وی به دنبال روابط دوستانه و صلح آمیز با مردم ایران است. در این خصوص محمد بن سلمان می تواند با تاریخ غنی ایران، فرهنگ و میراث بی همتای ایران شروع کند و در آخر دست خود را به سوی متحدان طبیعی اش، مردم ایران، دراز کند.

قدم های اصلی که ولیعهد جوان ممکن است بخواهد در مخاطب قرار دادن مردم مد نظر قرار دهد عبارت است از

 نخست، ایجاد بودجه ای برای زائران سالخورده ایرانی که به مکه و مدینه سفر می کنند.

دوم، محمد بن سلمان به عنوان رهبری جوان که به فن آوری علاقه مند است می تواند پل تکنولوژی میان ایران و سعودی ایجاد کند به صورتی که استارت آپ های ایرانی (داخل و خارج از ایران) با فن آوری های امیدوارکننده در حوزه های منافع عربستان سعودی همچون شیرین کننده آب و سلول های خورشید تاسیس شوند.

سوم، محمد بن سلمان می تواند کمیته مطالعاتی با عنوان "مقدمه ای برای بازسازی ایران" تاسیس کند که نقشه راهی برای مردم این کشور ایجاد کند که به مردم ایران نشان می دهد ایران چگونه می تواند باشد.

محمد بن سلمان پیش از آنکه به عنوان ولیعهد انتخاب شود "چشم انداز 2030" را برای مردم کشورش تهیه کرد. جامعه ای پویا، پیش رو و اهل مدارا چیزی است که شاهزاده جوان برای کشورش می خواهد. اگر محمد بن سلمان مسیر سیاست اصلاحی در خصوص سیاست خود در قبال ایران در پیش گیرد و رویکرد قدرت نرم در قبال مردم ایران اتخاد کند، نه تنها به اهداف والای "چشم انداز 2030" دست پیدا می کند بلکه در تاریخ به عنوان رهبری که رویکردی آشتی جویانه با مردم خاورمیانه در پیش گرفت نامش ثبت می شود.

پرزیدنت ترامپ در جریان سفر به ریاض با صدای بلند از "تسلیحات خوشگلی" گفت که کمپانی های آمریکایی برای خنثی کردن ایران به عربستان سعودی فروخته اند. من مطمئنم محمد بن سلمان موافق است که ایرانی کامیاب که در صلح با عربستان سعودی باشد زیباتر است.

منبع : واشنگتن پست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

این یادداشت مورد تایید دیپلماسی ایرانی نیست و فقط برای نشان دادن میزان تخاصم افراد تندرو در ایالات متحده برای دامن زدن به تنش های گسترده در خاورمیانه منتشر می شود.

کلید واژه ها: محمد بن سلمان عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران


نظر شما :