پیگیری هفته-۳

علیرضا رحیمی: تحریم حج مفید نیست

۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۰۵۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
این هفته از کارشناسان پرسیدیم با توجه به روابط با عربستان، شرکت ایرانیان در مناسک حج باید چگونه مدیریت شود؟ علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخ می‌دهد:
علیرضا رحیمی: تحریم حج مفید نیست

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
دیپلماسی ایرانی:
حج امسال تحت الشعاع دو رویداد مهم برگزار می شود؛ نخست فاجعه منا و اتفاقی که برای حجاج ایرانی در سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاد و دوم روابط ایران و عربستان که قطعا می تواند روی مناسک حج هم تاثیرگذار باشد. موضوع دیگر امنیت شهروندان ماست که این موضوع قطعا مورد توجه مسئولین ایرانی قرار دارد و اولویت را بر حفظ امنیت حجاج قرار داده اند. به این دلیل موضوع حج در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و برگزاری حج امسال به تایید اعضاء آن رسیده است. ملاحظات امنیتی هم به لحاظ حفظ سلامت حجاج و هم به لحاظ فرایند برگزاری مراسم حج مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل یکی از موارد مهم در دستور کار سازمان حج و زیارت در مذاکرات با طرف سعودی، حفظ امنیت و عزت حجاج بود.
با توجه به اطمینان خاطری که از طرف سعودی ها به هیات ایرانی داده شد نهایتا تصمیم به برگزاری حج گرفته شد و امیدواریم اگر حادثه غیرمترقبه ای پیش نیاید وضعیت حج امسال یک وضعیت عادی و آرامی خواهد بود.
تحریم حج نه کمکی به روابط دوجانبه می کند و نه در واقع به مسئله حج کمک خواهد کرد. به هر حال انجام فریضه حج یک نیاز و مطالبه عمومی برای مردم است پس حاکمیت و دولت باید این نیاز را با حداکثر رفاه و آرامش نسبی تامین کنند. تلاش دولت و مسئولین سازمان حج و زیارت این است که مقدمات یک حج امن و آرام فراهم شود تا از این طریق حجاج ایرانی بتوانند در حج امسال شرکت کنند؛ عاملی که در سال گذشته وجود نداشت و ما نتوانستیم در حج شرکت کنیم. به معنای واقعی تحریم حج نه مقبول و نه مورد اصرار ماست. مناسبات دیپلماتیک از روابط و مناسبات مذهبی کاملا باید جدا باشد چون در حج منفعت مردم وجود دارد. حتما این منافع از طرف دولت باید تامین شود و ما نیز در مجلس در این باره تلاش خواهیم کرد.
بهاره سلطانپور/ دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حجاج حج علیرضا رحیمی ایران و عربستان


نظر شما :