پیگیری هفته-۵

شریعتی: برگزاری خوب حج به تنش‌زدایی می‌انجامد

۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۷۰۶۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این هفته از کارشناسان پرسیدیم با توجه به روابط با عربستان، شرکت ایرانیان در مناسک حج باید چگونه مدیریت شود؟ محمد شریعتی دهاقان، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی پاسخ می‌دهد:
شریعتی: برگزاری خوب حج به تنش‌زدایی می‌انجامد

محمد شریعتی دهاقان، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری اسلامی
دیپلماسی ایرانی:
حج امسال به دلیل تنش در روابط ایران و عربستان در سال های گذشته از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. گرچه برخی از مفسران احتمال جنگ ایران و عربستان را مطرح می کردند اما در نهایت تدبیر مسئولان ایران مانع از جنگ و تبدیل اختلافات سیاسی به دشمنی دو ملت شد.
مقامات عربستان در رایزنی با هیات ایرانی اصرار داشتند که امسال دعای کمیل برگزار نشود که مورد موافقت ایران قرار گرفت ولی مراسم برائت از مشرکین و دیگر مراسم طبق معمول با همان محدودیت های سابق برگزار می شود.
من با شرکت حجاج ایرانی در مناسک حج موافقم چراکه عدم حضور در آن باید دلیل قانع کننده ای داشته باشد. با توجه به شرایط منطقه و اختلافات عربستان با قطر به نظر می رسد عربستان امسال بتواند با اعمال مدیریت خاصی از تکرار وقایع تلخ سال های گذشته جلوگیری کند. حجاج ایرانی هم باید طبق تعالیمی که در مناسک صبح روز دهم داده می شود، عمل کنند. متاسفانه بعضی از گروه ها در سال ۹۴ به این تعالیم عمل نکرده بودند. گرچه مسئولیت فاجعه منا متوجه سعودی هاست اما حوادثی از این دست را نمی شود پیش بینی کرد گرچه به نظر می آید سعودی ها امسال بتوانند بدون حادثه خاصی این مراسم را برگزار کنند.
ما در عین حال که انتقادات خود را به رفتار سعودی ها در بحرین، عراق، سوریه، یمن و لبنان محفوظ می داریم، اما مسئله حج امر جداگانه ای است و اگر حج امسال خوب برگزار شود سبب نزدیکی بیشتر در کشور های منطقه خواهد شد و می تواند به استمرار سیاست تنش زدایی که از دوره آقایان هاشمی و خاتمی پیگیری می شد بیانجامد.
بهاره سلطان پور/ دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حج محمد شریعتی دهاقان


نظر شما :