در نتیجه سیاست های عمیقا ضد ایرانی ترامپ

قدرت جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یافته است

۲۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۰۷۶۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
ایالات متحده می تواند تحریم های خود را مجددا اعمال کند ، اما اگر کشورهای دیگر برای فشار به ایران ورود نکنند این تحریم ها دیگر گزندگی سال های پیش از 2015 را ندارند.
قدرت جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یافته است

جاشوا کیتینگ

دیپلماسی ایرانی: اگر خیلی سخاوتمند باشید می توانید بگویید که اصول ترامپ در سیاست خارجی این است که نفوذ ایران می بایست مهار شود. هر چند به نظر نمی آید که این روزها رئیس جمهور چندان با اعضای ارشد تیم شورای امنیت ملی خود مانند هربرت مک مستر و جیمز متیس موافق باشد. اما سیاست های ترامپ تنها باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه می شود و جامعه جهانی نیز موضع متحدی در قبال ایران ندارد. سیاست های ترامپ باعث تقویت نفوذ جمهوری اسلامی شده است.

کارلوتا گال از نیویورک تایمز اخیرا در خصوص افزایش نفوذ ایران در افغانستان گزارشی منتشر کرده است. نفوذ ایران افزایش یافته و حضور ایالات متحده کمرنگ شده است. بحث هایی که در دولت ایالات متحده در خصوص سطح حضور آمریکا در افغانستان مطرح می شود بازی برد-برد برای ایران است: واشنگتن یا باید نیروها و منابع مالی بیشتری برای جنگ در افغانستان تامین کند در حالی که امید به پیروزی بر طالبان اندک است، یا اینکه بیشتر عقب نشینی کند و در این کشور خلاء قدرت ایجاد شود.

این شرایط قبلا در عراق نیز دیده شده است، نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی ایران در این کشور بیشتر از همیشه است. تنها چند روز پس از وضع تحریم های جدید علیه ایران در ماه گذشته، بغداد قراردادی برای تقویت همکاری های نظامی با تهران امضا کرد.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی اش اغلب باراک اوباما را متهم می کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور را به ایران واگذار کرده است، وقتی ارتش عراق در سال 2014 در مواجهه با داعش دچار فروپاشی شد، رزمندگان شیعه ای که توسط ایران حمایت می شدند پا به میدان گذاشتند، و بیشترین نقش را در نبرد علیه داعش داشتند. حالا که داعش پس از سقوط موصل از اغلب نقاط کشور بیرون رانده شده، این گروه ها از هم گسسته نخواهند شد.

برزو درگاهی اخیرا در گزارش مفصل و میدانی که در بازفید منتشر شد نوشته است که گروه های شبه نظامی که توسط سپاه قدس ایران هدایت می شوند در حال حاضر قدرت مسلط در منطقه هستند. این موضوع به ویژه در سوریه صدق می کند جایی که در سال های اخیر شبه نظامیان تحت حمایت ایران در میدان جنگ به نیابت از حکومت بشار اسد کارهای بزرگی انجام داده اند.

پرزیدنت ترامپ در سخنرانی خود در نشستی منطقه ای در ریاض در ماه مه به این تحولات اشاره کرد، و گفت :" ملت های آگاه باید با یکدیگر همکاری کنند تا ایران منزوی شود، دست از حمایت مالی از تروریسم بردارد، و برای روزی دعا کنند که مردم ایران به دولتی عادل که لیاقت شان است دست پیدا کنند." (بخش آخر این سخنرانی برای مخاطبانی که اغلب سلاطین و دیکتاتور ها بودند، حکایت از چرب زبانی داشت.)

تا این جای کار، دولت ترامپ از تحریم های جدید علیه برنامه موشکی ایران حمایت، از اتحاد نظامی بی رحمانه به رهبری سعودی که علیه یمن به راه افتاده پشتیبانی کرده و هنوز ممکن است توافق هسته ای سال 2015 را لغو کند.

اما اقدامات ایالات متحده تماما ضد ایرانی نبوده است. گزارش های اخیر حکایت از این دارد که سازمان سی آی اِی به پشتیبانی خود از شورشیان مخالف اسد پایان داده که روشن ترین نشانه مبنی بر این است که ایالات متحده برنامه دارد مرد قدرتمند سوریه در قدرت باقی بماند، و به ایران رشته ای از متحدان از ایران تا مدیترانه اعطا کند.

در این خصوص بهار امسال، ارتش ایالات متحده برای حفاظت از یک گروه از شبه نظامیان شورشی که توسط نیروهای ویژه ایالات متحده تعلیم می دیدند، شبه نظامیان تحت حمایت ایران را زیر آتش گرفت، اما سی ان ان اخیرا گزارش داده است که پس از آنکه به اعضای این گروه گفته شد که فقط باید علیه داعش بجنگند و نه علیه اسد، از ائتلاف آمریکا خارج شدند. برخی هم توسط حکومت اسد به خدمت در آمدند و جناح خود را تغییر دادند.

اگر ترامپ می خواهد به پیروی از توئیت های اش توافق هسته ای را تماما ساقط کند با مشکلاتی روبه رو است: ایالات متحده می تواند تحریم های خود را مجددا اعمال کند، اما اگر کشورهای دیگر برای فشار به ایران ورود نکنند این تحریم ها دیگر گزندگی سال های پیش از 2015 را ندارند. ترامپ با گفتن اینکه چه آژانس های اطلاعاتی پایبندی ایران را تاکید کنند و چه نکنند، وی این پایبندی را تایید نخواهد کرد کار را خراب تر هم کرد. این نشان از این دارد که دولت ایالات متحده قصد دارد هر طور شده توافق را از بین ببرد، برایش اهمیت ندارد چه می شود، و هیچ نیت جدی ندارد که شانسی به دیپلماسی بدهد. اگر ترامپ در این مسیر پای بگذارد ایران به چیزی دست می باید که همیشه از آن محروم بوده است: پشتیبانی گسترده بین المللی.

خنده دار خواهد بود اگر این دولت عمیقا ضد ایرانی کارش با افزایش نفوذ منطقه و نفوذ جهانی ایران پایان پیدا کند.

منبع : اسلیت / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: نفوذ ایران در منطقه سپاه قدس ایران ترامپ علیه ایران تحریم ایران


نظر شما :