انتقاد شدید گرجستان از سفر پوتین به آبخازیا

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۷۰۸۰۴ سرخط اخبار

گرجستان سفر رئیس جمهوری روسیه به منطقه آبخازیا در برزگداشت نبردی میان تفلیس و مسکو برای به دست گرفتن این منطقه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای گفت و گو با رائول خاجیمبا، رئیس جمهوری آبخازیا به این منطقه رفت تا در نهمین سالگرد آغاز نبرد که مربوط به هشتم اوت ۲۰۰۸ است، شرکت کند.

وزارت امور خارجه گرجستان سفر پوتین به این منطقه را به شدت محکوم و در بیانیه ای اعلام کرد: این دقیقا تداوم سیاست حساب شده مسکو علیه گرجستان است.

این وزارت خانه همچنین به مسکو تاکید کرد تا دست از اقدامات تحریک آمیزش بردارد و از جامعه بین الملل خواست تا به این اقدامات خصمانه روسیه واکنش نشان دهد.

آبخازیا در سطح بین المللی بخشی از گرجستان است اما روسیه آن را به همراه اوستیای جنوبی یک کشور مستقل می داند.

مسکو هزاران نیرو را در دو منطقه مذکور مستقر کرده درحالیکه گرجستان این اقدام را اشغال نظامی می داند.

پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که مسکو از نظر امنیتی آبخازیا و استقلالش را تامین می کند. من مطمئنم که این روند در آینده ادامه دارد.

وی پایگاه نظامی روسیه در منطقه را که نیروهای آبخازیا هم در آن مستقر هستند، برای امنیت منطقه لازم و ضروری دانست و ادامه داد: این پایگاه نظامی نقش مهمی را در تامین امنیت ایفا می کند.

خاجیمبا همانند پوتین یکی از افسران سابق کا.گ.ب بوده و در ۲۰۱۴ بعنوان رئیس جمهوری آبخازیا انتخاب شد و کمی بعد توافق استراتژیک را با روسیه امضا کرد که باعث بیشتر شدن تسلط و نفوذ مسکو در این منطقه جدایی طلب شده است.

سفر پوتین به آبخازیا پس از کشته شدن دو گردشگر روس در این منطقه و زخمی شدن ده ها تن دیگر ناشی از انفجار یک انبار مهمات اوایل ماه جاری میلادی صورت گرفت. این منطقه به دلیل داشتن تفرجگاه های زیادی که دارد، در میان روس ها محبوب است.

گرجستان همچنین هشدار داده که احتمال دارد مسکو به دنبال الحاق بلاروس نیز باشد چون تسلطش بر منطقه بیشتر شده است.

میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان در مصاحبه روز سه شنبه خود با خبرگزاری فرانسه گفت: فکر می کنم که روسیه به دنبال آماده سازی برای تصرف و الحاق بلاروس است.

وی که منتقد سرسخت کرملین است، ادامه داد: زیرساخت های نظامی روسیه مستقر در بلاروس برای رزمایش گسترده "زاپاد" در سپتامبر ۲۰۱۷ شاید برای هر زمان دیگر مورد استفاده قرار گیرد. روسیه به دنبال انجام اقداماتی برای الحاق بلاروس است.

ناتو نیز نگرانی خود را بابت رزمایش های قریب الوقوع روسی در بلاروس و کالینینگراد واقع در غرب روسیه ابراز کرده است.

درهمین حال، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین از جورجی مارگولاشویلی، همتای گرجستانی خود خواست تا در بزرگداشت نبرد گرجستان و روسیه بر سر آبخازیا همبستگی خود را با اعلام کند.

وی که بابت الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه همچنان خشمگین است، در ادامه صحبت هایش گفت: قلب های ما با شماست.

کلید واژه ها: گرجستان آبخازیا بلاروس


نظر شما :