جزئیات عقب‌نشینی سعودی از شروطش در قبال اسد و سوریه

۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۷۰۸۱۰ سرخط اخبار

پایگاه خبری العهد به نقل از منابع معارضان سوریه بندهای توافق وزیر خارجه سعودی با اعضای هیأت عالی مذاکره کننده مخالفان سوریه را درباره راه حل بحران سوریه فاش کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، چند روز پس از افشای عقب نشینی عربستان در مقابل موضوع ریاست جمهوری بشار اسد، اکنون پایگاه خبری «العهد» لبنان، جزئیات جدیدی از این امر منتشر کرد.

اخیرا پایگاه خبری شبکه ماهواره ای الجسر وابسته به مخالفان سوریه فاش کرد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در نامه ای به هیأت عالی مذاکره کننده مخالفان سوریه (مقیم ریاض) گفته که واقعیت سوریه نشان می دهد که کناره گیری بشار اسد از قدرت در زمان فعلی، غیرممکن است وباید درباره مدت حضورش بحث شود.

العهد به نقل از منابعی از بین معارضان سوری نوشت، این یادداشت قرار است در نشست ماه آینده طرف های معارض سوری در ریاض مورد بررسی قرار گیرد نشستی که عربستان تلاش می کند گروه ‍های معارضان سوری مستقر در قاهره و مسکو را در آن شرکت دهد.

به گفته منابع معارض سوری، هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوری و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در دیدار اخیر خود با یکدیگر درباره بندهای آتی به توافق رسید.

بند نخست، موافقت با حضور هجده ماهه بشار اسد در دوره انتقالی سوریه و حق وی برای نامزدی در دور بعد ریاست جمهوری این کشور است.

بند دوم، تضمین حفظ ارتش و دستگاه امنیتی سوریه و فرونپاشیده شدن آن است تا نهادهای حکومتی هم از سقوط مصون بماند.

بند سوم، تضمین سلامت و مشارکت اقلیت ها در دولت آتی سوریه است.

بند چهارم، پایان دادن به اقدامات مسلحانه و وجود سلاح سنگین بخصوص در إدلب و مبارزه با مخالفان این قضیه است.

بند پنجم، همکاری بین ارتش آزاد و ارتش سوریه برای مبارزه با تروریست ها در آینده است.

پیشتر عربستان مکرر اعلام می کرد که اسد باید از قدرت کنار برود و در انتخابات آینده هم حضور نداشته باشد اما اکنون از همه این پیش شرط ها عقب نشینی کرده است.

منبع رسانه ای وابسته به معارضان سوریه چند روز پیش گزارش داد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در دیدار با نمایندگان هیأت عالی مذاکره کنندگان معارضان سوریه و ریاض حجاب رئیس آن به آنها گفته که بشار اسد در قدرت باقی است و امکان کنار زدن او در آغاز مرحله انتقالی نیست و باید طبق این واقعیت وارد مذاکرات آتی شد و مدت حضور او در مرحله انتقالی و اختیاراتش در آن مرحله را بررسی کرد.

عادل الجبیر گفته که «ورود به مذاکرات بر اساس دیدگاهی جدید که منطبق بر واقعیت های میدانی و وضعیت بین المللی جدید باشد، ضرورت دارد». او همچنین هشدار داده که اگر معارضان خود را با این دیدگاه منطبق نکنند، «قدرت های بزرگ شاید به دنبال راهکاری خارج از معارضه بگردند». 

منابع معارض سوری تاکید کردند که چرخش کنونی در مواضع عربستان در پی توافق مستمر بین آمریکا و روسیه بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش حاصل شده است و نشان می دهد که واشنگتن بر سر سوریه تسلیم روسیه شده است.

منابع معارض سوری بحران های گریبانگر عربستان را نیز از جمله دلایل تغییر موضع عربستان در قبال سوریه خوانده و آن را در سه مورد زیر خلاصه کردند.

مساله نخست شکست عربستان در جنگ یمن است که هم اینک به دنبال توقف آبرومندانه آن است،

مساله دوم تنش با قطر است که به نظر می رسد در سایه مواضع غیرقطعی آمریکا به طول خواهد انجامید، چرا که واشنگتن گهگاهی جانب ریاض را می گیرد و گهگاهی با دوحه همراهی می کند.

اما مساله سوم مربوط به اوضاع داخل عربستان و ترتیبات فراهم شده برای پادشاهی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است آن هم در سایه اختلافات داخل خاندان حاکم سعودی که با برکناری محمد بن نایف ولیعهد سابق و ده ها تن از شاهزادگان و افسران بلندپایه ارتش و دستگاه امنیتی داخلی عربستان و نقل و جابجایی صدها تن از کارکنان ارشد وزارتخانه های مختلف شدت گرفت.

منابع معارض سوری گفتند : عربستان در برهه پیش رو که محمد بن سلمان جای پدرش را خواهد گرفت سرگرم حل بحران های ذکر شده خواهد بود و این گزینه را عربستان به توصیه امارات برگزیده است.

کلید واژه ها: معارض سوری عالی مذاکره الجبیر


نظر شما :