قطر: ارتباطی با اخوان المسلمین نداریم

۰۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۴۴ کد : ۱۹۷۱۲۵۲ سرخط اخبار
مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر اعلام کرد که در حال حاضر هیچ ارتباطی میان دوحه با اخوان المسلمین وجود ندارد.
 
به گزارش ایسنا، سیف بن احمد آل ثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر در مصاحبه با روزنامه آمریکایی لوس آنجلس تایمز گفت: هیچ رابطه ای میان ما با اخوان المسلمین وجود ندارد و تمامی این ادعاها توسط مصر مطرح می شود همانطور که می دانید زمانی که بهار عربی رخ داد و زمانی که حکومت نظامی به قدرت رسید، ما شروع به حمایت اقتصادی از مصر کردیم و اموالی را به بانک مرکزی مصر انتقال دادیم و به ارسال پنج محموله گاز به صورت رایگان پایبند بودیم و غیر از آن نیز، حمایت هایی ارائه دادیم.
 
آل ثانی افزود: این تعهدها پیش از به قدرت رسیدن محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر بود و پس از اینکه مرسی قدرت را ترک کرد، همچنان این حمایت ها ادامه داشت و آخرین محموله گاز اواخر سال ۲۰۱۶ داده شد و ما تعهدات خود را متوقف نکردیم؛ چراکه این کمک ها به مردم مصر داده می شد به همین دلیل در واقع برای ما اهمیت ندارد که چه کسی در قدرت است و ما از اخوان المسلمین حمایت نکرده ایم.
 
وی در پاسخ به سوالی درخصوص به قدرت رسیدن محمد مرسی و روشی که با آن نظام حاکم در مصر تغییر کرد، گفت: قطر با کسی تعامل دارد که مردم او را انتخاب کرده باشند.
 
مدیر دفتر ارتباطات دولت در قطر خاطرنشان کرد که دوحه در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی کند.
 
وی افزود: آنچه که در مصر رخ داد، یک مساله داخلی است و مردم این رویکرد را انتخاب کردند که در مقابل این تحولات دست به کاری نزنند و ما به انتخاب آنها احترام می گذاریم.
 
سیف بن احمد آل ثانی تاکید کرد: قطر از گروه ها یا افرادی که در امور کشورهای دیگر دخالت می کنند، حمایت نمی کند. زمانی که با تحولات در تونس، سوریه یا لیبی تعامل می کنیم، حزب یا یک شخص را انتخاب نمی کنیم بلکه بر افکار عمومی متمرکز می شویم و تا حد امکان تلاش می کنیم تا جانبدار طرفی نباشیم.
 
وی تصریح کرد: آنها ما را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می کنند به عنوان مثال در تونس، دولتی که اداره امور کشور را پس از بهار عربی برعهده گرفت از اخوان المسلمین بود و ما پس از آنکه به قدرت رسیدند همکاری با آنها را آغاز کردیم و با آنها به عنوان یک حزب همکاری نکردیم بلکه با آنها به عنوان یک دولت همکاری کردیم تا از آنها پشتیبانی کنیم و پس از آن، مخالفان پیروز شدند و ما با آنها همکاری کردیم و سال گذشته کنفرانسی را برای پشتیبانی از مصر و سرمایه گذاری در آن برگزار کردیم و در چارچوب آن، صندوق طرح های کوچک و متوسط را ساختیم.
 
آل ثانی درخصوص حمایت قطر از حماس نیز خاطرنشان کرد: دولت جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا از ایده برگزاری انتخابات در نوار غزه حمایت کرد و خواست که تمامی طیف های سیاسی در آن انتخابات شرکت کنند. بوش پسر از مسئولان قطری خواست تا حماس در این انتخابات شرکت کند اما کشورهای عربی از ایده برگزاری انتخابات پشتیبانی نکردند و این هنگامی بود که ایالات متحده می خواست که کشورهای عربی از برگزاری آن حمایت کنند. ما در این زمینه دست به کار شدیم و کشورهای دیگر پس از آن، از ما پیروی کردند و حماس در آن انتخابات پیروز شد و در حال حاضر، اعضایی از دفتر سیاسی حماس در قطر حضور دارند.
 
وی همچنین به شدت این مساله را تکذیب کرد که قطر از تروریسم چه در سطح سازمان ها یا افراد حمایت کرده باشد.
 
آل ثانی تصریح کرد که اتهام های مطرح علیه قطر باطل است و قطر هیچ اموالی به گروه های تروریستی ارائه نمی دهد و از تروریسم حمایت نمی کند.
 
وی اظهار کرد، اولین گام در مسیر حل و فصل بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با دوحه این است که محاصره قطر برداشته شود چراکه جایز نیست به این صورت علیه هیچ کشوری قدرت نمایی صورت بگیرد و گام دوم نیز این است که گفتگو در محیطی صورت بگیرد که اجازه گفتگو را می دهد.
 
این مقام قطری تاکید کرد که دوحه آماده گفتگو است، چراکه هیچ تعدی به حاکمیت خود یا مستقل بودن تصمیمات سیاسی اش را نمی پذیرد.

کلید واژه ها: قطر حماس دوحه


نظر شما :