قول دروغ 1میلیون دلاری رئیس جمهور

نذری‌هایی از جنس ترامپ

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۱۴۳۱ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: روزبه آرش
ترامپ اشتباه بزرگ ده سال پیش جرج بوش در جریان توفان کاترینا را تکرار نکرد. بوش بر فراز مناطق توفان زده پرواز کرد، بی آن که در این مناطق فرود بیاید.
نذری‌هایی از جنس ترامپ

روزبه آرش: مراسم پخش نذری نبود اما هیچ چیز از آن کم نداشت. این مساله ای است که واکنش منفی رسانه ها و شخصیت های آمریکایی را در پی داشته است. رفتار عجیب و غریب ترامپ در مواجه با حادثه دیدگان توفان هاروی و بهره برداری از این این وضعیت بغرنج برای منافع شخصی خودش. خبرگزاری برایت بارت(خبرگزاری استیو بنن مشاور سابق ترامپ) در این باره می نویسد: «ترامپ ساعاتی را در مرکز امداد رسانی دولت با قربانیان و آسیب دیدگان طوفان هاروی گذراند و سپس با رفتن به مرکز صلیب سرخ بین المللی به پخش غذا میان آنها پرداخت.» اما آنچه عجیب بود در طول مسافت میان فرودگاه هوستون تا محل دیدار ترامپ با آسیب دیدگان گذشت. بنرهایی با شعار «ما عاشق ترامپ هستیم» و «تگزاس عاشق کفش پاشنه بلند است» (منظور از اشاره به کفش پاشنه بلند همسر رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا ملانیا ترامپ است که به خاطر پوشیدن کفش پاشنه بلند در دیدار از آسیب های توفان و سیل مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته بود) دیده می شد. بسیاری منشا این بنرها را مورد سوال قرار داده اند. اما این تنها ماجرای مشکوک بازدید ترامپ نبود. پرزیدنت ترامپ پخش غذا را تبدیل به تبلیغات شخصی خود کرد. او در محل پخش غذا به خبرنگاران گفت: «من در محل رسیدگی به آسیب دیدگان با یک دنیا عشق و محبت مردم روبرو شدم. آنها اکنون از رسیدن کمک ها و حضور من بسیار خوشحال و راضی هستند.» او رو به خبرنگاران اضافه کرد: «درست است که این طوفان اتفاق سختی بوده است، اما یک جنبه زیبایی هم داشته است. من فکر می کنم همه مردم آمریکا دیدند و دنیا هم دید که چه اتفاقی افتاده است و مردم چگونه کمک می کنند و همه من را دوست دارند. من حالا باید بروم آن طرف یک مقدار کمک کنم.»

ژرالد الیویه تحلیلگر واشنگتن پست درباره این کارهای ترامپ گفت: «ترامپ اشتباه بزرگ ده سال پیش جرج بوش در جریان توفان کاترینا را تکرار نکرد. بوش بر فراز مناطق توفان زده پرواز کرد، بی آن که در این مناطق فرود بیاید. بوش خود را رئیس جمهوری بی رحم نشان داد که فقیران و سیاهان را دوست ندارد. این حرکت بوش در بعد تبلیغاتی یک شکست بود. اکنون برای ترامپ جلوگیری از شکستی از این دست لازم و ضروری بود. او می بایست این طور نشان می داد که برای حل مشکلات مردم وارد عمل شده است و دولتش کارایی دارد.»

چند روز قبل از این سفر بود که ترامپ خبر کمک شخصی خود از سوی کاخ سفید به آسیب دیدگان را داد. 1میلیون دلار از جیب شخصی ترامپ برای حادثه دیدگان توفان هاروی. حالا اما مشاور اسبق و فردی که بسیاری از سخنرانی های معروف و تاثیرگذار ترامپ را می نوشت  این کمک را یک بلوف می داند. «به هیچ وجه امکان ندارد که ترامپ چنین کمکی را انجام دهد.» تونی شوارتز به «نویسنده سایه» معروف است. او کسی بود که کتاب «هنر معامله» را برای ترامپ نوشته است. شوارتز درباره بلوف ترامپ می گوید: «همانطور که در آن کتاب به طور واضح منظور ترامپ را گفته ام شما فقط باید قول هایی را بدهید. قول هایی که زیبا هستند و لازم نیست به آنها عمل کنید.» حالا ترامپ قولی 1میلیون دلاری داده است که بزرگ ترین کمکی است که تا به حال یک رئیس جمهور انجام داده است اما فاصله میان قول تا عمل ترامپ آنقدر زیاد است که باور نکنیم کسی از این پول بهره ای ببرد. شوارتز حتی توییت کرده است: «رئیس جمهور حتی کمتر از چیزی که نشان می دهد به این موضوع اهمیت می دهد. زمانی که این واقعیت را دریابید واقعا ناامیدکننده است.»

روزبه آرش

نویسنده خبر

مترجم و روزنامه نگار

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آسیب دیدگان دونالد ترامپ توفان هاروی ایالات متحده امریکا


( ۲ )

نظر شما :