تل آویو در سوریه با چراغ سبز مسکو عمل می کند؟

سکوت روسیه در برابر بمباران های اسرائیل

۰۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۰۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی از ناظران نیز می گویند از آن جا که روسیه هیچ واکنشی به بمباران روز پنج شنبه نشان نداده است، از این رو می توان گفت که هماهنگی ای میان اسرائیل و روسیه بر سر اوضاع سوریه وجود دارد و بر سر چنین مسائلی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند، به عبارت دیگر روسیه به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است که در صورت بروز هر گونه نگرانی ای در مورد تسلیحات حزب الله در آسمان سوریه آزادانه عمل کند.
سکوت روسیه در برابر بمباران های اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک غربی در بیروت گفتند که حمله هوایی جدیدی که اسرائیل به پایگاه های حزب الله در پیرامون فرودگاه دمشق انجام داد، این نیت تل آویو را تایید می کند که اسرائیل به توافق روسیه – امریکا – اردن در حالی که توجهی به منافعش نشده باشد، اعتنایی نمی کند.  

به گفته این منابع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شخصا مستقیما گفته است که اسرائیل نمی تواند به ضمانت های امریکایی – روسی در جنوب سوریه بسنده کند و اصرار دارد که برای ایران یا حزب الله هیچ پایگاهی در منطقه جنوب سوریه وجود نداشته باشد.

این منابع همچنین یادآور شدند که نتانیاهو اصرار دارد که این منطقه خالی از وجود هر گونه نیروهای وابسته به ایران باشد و می خواهد ایران حداقل 50 کیلومتر از خط آتش بس در جولان که در سال 1967 در اشغال اسرائیل است، دور باشد.

منابع دیپلماتیک غربی همچنین اشاره می کنند که اسرائیل بمباران های هوایی را تاکنون به مواضع ایران و حزب الله در مناطق پیرامون دمشق انجام داده است. اسرائیل خود را بخشی جدایی ناپذیر از هر گونه توافق در جنوب سوریه می داند با وجود این که هماهنگی عمیقی میان آن با مسکو وجود دارد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه جنگنده های اسرائیل پنج شنبه شب گذشته بار دیگر انبارهای تسلیحاتی وابسته به حزب الله در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق را بمباران کردند.

این نخستین باری نیست که اسرائیل مواضعی را در نزدیکی فرودگاه دمشق بمباران می کند، پیش از این اسرائیل در 27 آوریل انباری را وابسته به حزب الله در همین مکان بمباران کرده بود.

اسرائیل حدود 10 روز پیش نیز یک کارخانه ساخت موشک در خاک سوریه به دور از مرزهای لبنان را که ادعا می کرد وابسته به ایران است، بمباران کرده بود.

به گفته این منابع بمباران اخیر که گمان می رود علیه انبار تسلیحات شده باشد، بر اساس همان سیاستی که اسرائیل هر گونه همراهی روسیه و ایران در منطقه را تهدیدی حیاتی برای خود می داند، انجام شده است.

برخی افراد ادعا کرده اند که این بمباران ساعاتی بعد از فرود یک هواپیمای باری ایرانی به فرودگاه دمشق انجام شده است. این بمباران به محل مورد هدف آسیب زد و باعث آتش سوزی شد. صدای انفجارها همچنین در دمشق و محیط پیرامون آن نیز شنیده شد.

ناظران می گویند که بمباران متوالی اسرائیل علیه اهداف حزب الله به این دلیل است که اسرائیل می خواهد در اراضی سوریه در برابر عمل انجام شده قرار نگیرد و واقعیتی را اعمال کند که مطابق با منافعش باشد و همه از جمله حزب الله را وادار کند که این مساله را بپذیرند. همچنین اسرائیل تلاش دارد نگذارد حزب الله به دلیل گیر افتادن در سوریه به این بمباران ها واکنش نشان دهد.

برخی از ناظران نیز می گویند از آن جا که روسیه هیچ واکنشی به بمباران روز پنج شنبه نشان نداده است، از این رو می توان گفت که هماهنگی ای میان اسرائیل و روسیه بر سر اوضاع سوریه وجود دارد و بر سر چنین مسائلی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند، به عبارت دیگر روسیه به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است که در صورت بروز هر گونه نگرانی ای در مورد تسلیحات حزب الله در آسمان سوریه آزادانه عمل کند.

منذر اقبیق، سیاستمدار سوری در این باره می گوید: «از ابتدای آغاز دخالت نظامی روسیه در سوریه هیچ جنگنده ای از کشور دیگر بدون هماهنگی با روسیه نمی تواند وارد حریم هوایی سوریه شود. برای همین هم دیدیم که توافقی میان ایالات متحده با روسیه منعقد شد تا برخوردی میان آنها بر فراز آسمان سوریه روی ندهد. آنها به همین منظور اتاق عملیات مشترک تشکیل دادند و کانال های ارتباطی برقرار کردند که تا الآن هم کار می کند.»

وی در ادامه افزود: «بمباران های پیاپی ای که اسرائیل در سوریه انجام می دهد نمی تواند بدون هماهنگی قبلی با فرماندهان روسیه نباشد، و سکوت روسیه در برابر این حملات دلیل روشنی است بر این که نه تنها مسکو از قبل در جریان این حملات بوده بلکه با انجام آن نیز موافق است. مسئولان روسیه بارها تاکید کرده اند که حضور نظامی روسیه در سوریه علیه منافع و امنیت اسرائیل نیست.»

سه شنبه هفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل ادعا کرد که یک پهپاد ساخت ایران را که حزب الله لبنان فرستاده بود در حین ورود به حریم هوایی اسرائیل با موشک پاتریوت هدف قرار داده است.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه سوریه اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :