انتظار طولانی روس ها برای آمدن پادشاه عربستان به مسکو

سفر ملک سلمان به روسیه به معنای پایان جنگ سوریه است

۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۲۲۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می گویند سفر پادشاه عربستان به روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می توان آن را پیام پایان یافتن جنگ در سوریه قلمداد کرد.
سفر ملک سلمان به روسیه به معنای پایان جنگ سوریه است

دیپلماسی ایرانی: ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان که نخستین سفر پادشاهی عربستان به روسیه است، می تواند بیانگر ابعاد جدید و عمیقی از روابط دو کشور باشد. بحث بر سر دیدگاه کلی صلح و عدالت جهانی و همچنین تقویت روابط دو جانبه از جمله محورهای این دیدار خواهد بود.

پادشاه عربستان سفر خود را به مسکو در یک روز تاریخی و مهم برنامه ریزی کرده است، روز 5 اکتبر که روز تولد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که در این روز 65 ساله می شود.

ناظران می گویند سفر پادشاه عربستان به روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می توان آن را پیام پایان یافتن جنگ در سوریه قلمداد کرد، همچنین انتظار می رود در این سفر بسیاری از پرونده های مورد اختلاف این دو کشور قدرتمند منطقه ای حل و فصل شود.

بیوتر اکوبوف، روزنامه نگار روسی در این باره می گوید: «روسیه و عربستان سعودی در پرونده سوریه در دو جبهه کاملا مختلف بودند، اما اکنون تلاش می کنند به این وضعیت پایان دهند. به همین منظور مسکو منتظر آمدن پادشاه عربستان است.»   

در همین رابطه، انور عشقی، کارشناس استراتژیک عربستان سعودی سفر ملک سلمان به مسکو را بسیار با اهمیت می داند و می گوید: «عربستان تمایل ندارد حل قضایای منطقه فقط در دست یک کشور باشد.»

عشقی که ژنرال بازنشسته عربستان سعودی است و از افراد نزدیک به اداره های تصمیم گیر در عربستان سعودی محسوب می شود، در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ضمن تاکید بر ضرورت حضور روسیه در پرونده های منطقه ای می گوید: «روسیه می تواند نقشی اساسی در کمک به حل بحران های منطقه داشته باشد.»

عشقی همچنین اشاره می کند که «آن چه عربستان سعودی می خواهد، این است که فقط یک کشور ابرقدرت به تنهایی برای تحقق صلح و حل بحران ها کار نکند. بحران هایی که منطقه و کلا خاورمیانه را در نوردیده است.»

وی درباره سفر پادشاه عربستان به روسیه همچنین می گوید: «این سفر از چند ماه پیش برنامه ریزی شده بود. آن چه بیش از همه در آن اهمیت دارد، تقویت روابط دو جانبه و بحث بر سر قضایای دیگر است، به خصوص درباره پرونده سوریه. روابط میان دو کشور چندان حسنه نیست، در حالی که روسیه حضوری قدرتمند در خاورمیانه دارد. برای همین عربستان سعودی می خواهد روسیه تنها کشوری نباشد که برای تحقق صلح و حل بحران ها نقش آفرینی می کند.»

وی درباره پرونده سوریه همچنین می گوید: «دو طرف نظرات مشترکی درباره بحران سوریه دارند، عربستان سعودی بارها گفته که به دنبال وحدت اراضی سوریه است، و تحقق صلح باید بر اساس تصمیمات گرفته شده در کنفرانس ژنو 1 باشد، و نباید نفوذ خارجی در سوریه وجود داشته باشد. با این وجود به روسیه حق می دهد که بخواهد پایگاه های نظامی خود را بعد از حل بحران سوریه، در این کشور حفظ کند.»

عشقی در بخش دیگری از این گفت وگو به همکاری های دو کشور در قضیه مبارزه با گروه ها و سازمان هایی که در فهرست گروه های تروریستی آمده اند، به خصوص داعش، اشاره می کند و می گوید: «همکاری های بسیار نزدیکی میان دو کشور در این چارچوب وجود دارد.»

وی همچنین می گوید: «انتظار می رود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بر روی پرونده های دفاعی و دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین درباره انرژی مسالمت آمیز هسته ای بحث و تبادل نظر کنند. همچنین انتظار می رود که دو طرف 6 توافقنامه اقتصادی و تجاری و شرکت های تجاری دو کشور نیز توافق نامه هایی امضا کنند.»

سفر پادشاه عربستان به روسیه که از روز پنج شنبه آغاز خواهد شد تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

درباره بحران خلیج فارس که در حل حاضر میان کشورهای عضو شورای همکاری به علاوه مصر با قطر به وجود آمده است، عشقی اظهار نظر می کند که «کشورهای عربی خلیج ]فارس[ نمی خواهند این قضیه بین المللی شود، برای همین فقط به میانجی گری کویت تکیه دارند، اما چهار کشور طرف دعوا با قطر مانعی نمی بینند که تلاش های بین المللی از جمله از جانب روسیه برای حمایت از راه حلی برای پایان دادن به این بحران صورت بگیرد.»

وی در ادامه می افزاید: «روسیه کشور بزرگی است که در منطقه صاحب وزنه است، و منافع استراتژیک و سیاسی و اقتصادی مهمی دارد، بنابراین حق آن است که نقشی در نزدیک کردن دیدگاه ها ایفا کند.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سفر ملک سلمان به روسیه سوریه ولادیمیر پوتین روسیه عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :