ریاض به فکر ایجاد تنوع در متحدان خود

امریکا نگران توافقات تسلیحاتی عربستان با روسیه است

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۲۲۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس سابراک تاکید کرد، عربستان سعودی به طور خاص اس – 400 را طلب نکرده است بلکه این طرف روسی بود که پیشنهاد آن را به طرف عربستانی داد.
امریکا نگران توافقات تسلیحاتی عربستان با روسیه است

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک عربی گزارش دادند که قرارداد خرید سامانه موشکی «اس – 400» که میان عربستان سعودی و روسیه روز پنج شنبه منعقد شد، موید این واقعیت است که این اقدام در حقیقت هزینه ای است که ایالات متحده برای سیاستی که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا دنبال می کرد، پرداخته شده است. آنها می گویند که سیاست اوباما برای نزدیک شدن به ایران بدون مراعات منافع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سبب شد تا عربستان سعودی به سمت تغییر استراتژی خود پیش برود و واشنگتن را دیگر تنها شریک خود برای قراردادهای بزرگ نداند.

این منابع می گویند که عربستان سعودی روی روسیه و دیگر کشورها برای دستیابی به سلاح های پیشرفته حساب کرده زیر سیاست های امریکا را پرنوسان می بیند و حساب و کتاب های واشنگتن درباره ایجاد پیمانی استراتژیک برای رویارویی با ایران که نفوذ خود را در سراسر منطقه گسترش داده است را روشن نمی بیند. در حالی که به روشنی می بیند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اصرار به ایجاد چنین پیمانی دارد اما تعدد طرف های تصمیم گیر در ایالات متحده سبب می شود که چنین پیمان هایی به راحتی شکل نگیرد، این مساله سبب می شود تا عربستان سعودی به فکر گشایش در بازارهای جدید دیگر مثل روسیه و فرانسه و چین بیفتد.

در این رابطه وزارت دفاع امریکا اعلام کرده از این که برخی از متحدانش به دنبال دستیابی به سامانه های موشکی اس – 400 روسیه برای دفاع هوایی خود هستند، نگران است.

میشل بالدانزا، سخنگوی پنتاگون در کنفرانس مطبوعاتی که روز پنج شنبه برگزار کرد، در این باره گفت: «ما از این که برخی متحدان ما سامانه اس – 400 خریداری کرده اند، نگرانیم برای این که بارها بر اهمیت تطابق عملیاتی (سامانه های هم پیمانانمان) با سامانه های تسلیحاتی ایالات متحده و دیگر کشورها در منطقه تاکید کرده ایم، برای همین هم توافقات نظامی بزرگی را به خصوص در خرید سلاح عملیاتی کرده ایم.»

وی این اظهارات را در واکنش به اعلام عربستان مبنی بر عقد قرارداد خرید تسلیحاتی با روسیه بیان کرد که شامل چند سامانه موشکی اس – 400 و همچنین سامانه موشکی «کورنیت – ای.ام» که توانایی حملات زمین به هوا را دارد، به علاوه موشک های «توس – 1 ای»، خمپاره اندازهای «ای.جی.اس – 30» و تفنگ های «کلاشینکوف ای – کی 103» می شود.

در این میان کسانی که سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مسکو را دنبال می کنند، از حجم نگرانی های امریکا می کاهند و می گویند که توافقاتی که میان ریاض و مسکو حاصل شده است، ایالات متحده را هدف قرار نمی دهد و این کشور همچنان متحد اصلی عربستان باقی خواهد ماند، این مانع از آن نمی شود که عربستان سعودی به فکر ایجاد تنوع در انتخاب شرکای اقتصادی و نظامی اش نباشد.

سلمان انصاری، رئیس کمیته روابط عربستان و امریکا موسوم به «سابراک» در این باره گفت: «لزومی ندارد پنتاگون نگران باشد برای این که عربستان تلاش می کند سامانه های بزرگ مختلف نظامی را بومی سازی کند و از آنها در داخل ارتش عربستان استفاده کند.»

انصاری در گفت وگو با العرب گفت: «عربستان سعودی در مسیر تطبیق نگاه 2030 حرکت می کند و تلاش دارد که صنایع نظامی که به آن اجازه ساخت نیمی از سلاح را می دهد و ذخیره محلی داشته باشد بومی سازی کند.»

انصاری بر این باور است که روابط عربستان و امریکا از قویترین روابط موجود است و واشنگتن همچنان متحد بارز ریاض باقی خواهد ماند و این روابط تاثیری بر گشایش روابطش با طرف روسی نخواهد گذاشت.

رئیس سابراک تاکید کرد، عربستان سعودی به طور خاص اس – 400 را طلب نکرده است بلکه این طرف روسی بود که پیشنهاد آن را به طرف عربستانی داد، باید به این نکته هم اشاره شود که فرایند تسلیم و آموزش و جاسازی این سامانه مدتی زمان می برد چرا که استفاده از این نوع سلاح های پیشرفته به این سادگی ها نیست.

وی در ادامه افزود: «هدف از سامانه های اس – 400 فقط خرید آن نیست بلکه انتقال آنها با هدف کار و استفاده و کاربرد آن به گونه ای که مناسب با نیازهای عربستان باشد و توانایی تولید محلی آن وجود داشته باشد نیز مد نظر است.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی روسیه ایالات متحده امریکا اس - 400


( ۳ )

نظر شما :