سرمقاله شورای سردبیری نیویورک تایمز در خصوص برجام

آقای ترامپ دادن پیام اشتباه به ایران خطرناک است

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۲۲۸۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دونالد ترامپ در لحظاتی حساس، دنیا را وادار به پرسیدن سوالاتی می کند که نباید مورد سوال باشد: آیا می توان به او اعتماد کرد؟ و سوال قابل توجه تر اینکه، آیا می توان به آمریکا اعتماد کرد؟
آقای ترامپ دادن پیام اشتباه به ایران خطرناک است

دیپلماسی ایرانی: انتظار می رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هفته آینده حکم خود را مبنی بر تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به قرارداد هسته ای که از سوی دولت اوباما بسته شده بود، اعلام کند. واشنگتن پست روز پنج شنبه اعلام کرد که ترامپ بنا دارد برجام را تأیید نکند. هیأت تحریریه نیویورک تایمز همواره بر این مسئله تأکید کرده که عدم تأیید برجام، اقدامی نادرست بوده و در نهایت گامی است به سوی دشمن کردن ایران، یکی از قدرت های بزرگ منطقه، با آمریکا و این اقدام منجر به گسترش سلاح های هسته ای در سراسر جهان خواهد شد.

به دلایل زیر:

این واقعیت را که توافقنامه، جواب داده است نادیده می گیرد. به عنوان یکی از اهداف اساسی و لازم، انتظار بر این بود که برجام ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته ای باز دارد. منتقدان این واقعیت را نادیده می گیرند که بر اساس تأیید آژانس بین المللی انرژی هسته ای که فعالیت های ایران را به دقت نظارت می کند و حتی وزارت امور خارجه ترامپ، توافقنامه به این هدف خود رسیده است.

باعث می شود متحدان ایالات متحده، پراکنده شوند و وضعیت در خصوص کره شمالی از آنچه اکنون هست نیز بدتر شود. اگر آمریکا از توافقنامه عقب نشینی کند، دیگر قدرت های بزرگ طرف قرارداد مانند فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، و چین خشمگین شده و به ایران بهانه ای برای از سرگیری برنامه تمام جانبه هسته ای آن داده می شود. چرا ترامپ قصد دارد چنین ریسکی انجام دهد در حالی که می بینیم برنامه تمام وقت کره شمالی هنوز یک معما و یک نگرانی است.

پیام اشتباهی به ایران می فرستد و این امر خطرناک است. رویکرد دولت ترامپ نسبت به ایران، مانند دیگر مسائل سیاست خارجی، پر از بهام بوده است. با این وجود، در میان سردرگمی ایجاد شده، تمایل ایالات متحده، شیطان جلوه دادن ایران و ارائه تصویر نادرستی از تهدید از جانب ایران است. این کار می تواند منجر به تقابل غیرضروری و خطرناک این کشور با آمریکا شود.

به مبارزه علیه داعش کمک نمی کند. احتمال می رود شیطان جلوه دادن ایران از سوی ترامپ، و عدم تمایل وی به مذاکره با آن، باعث تغییر هدف نظامی آمریکا از تمرکز بر مبارزه با داعش و گسترش آن به پیشگیری از گسترش نفوذ ایران شود. اگر چنین اتفاقی بیافتد، خطرناک خواهد بود. ایران، کشوری است که باید در خصوص آن سیاست های هوشمندانه به کار برد و نباید آن را به چشم دشمنی دیرینه و همیشگی نگاه کرد.

پیچیدگی منطقه را نادیده می گیرد. از برخی جهات ایران یک هدف سیاسی آسان است. اعراب سنی احساس می کنند از جانب ایران مورد تهدید قرار دارند و برای به دست آوردن نفوذ بیشتر در منطقه با ایران رقابت می کنند. اسرائیل از ایران متنفر است و برخی دیگر از اعضای کنگره نیز با وی احساس مشترک دارند. با این وجود، نگاه کردن به ایران به چشم متخاصمی دیرینه و همیشگی، دیدگاهی بسیار ساده انگارانه است. حتی زمانی که ترامپ همکاری آمریکا را با خاندان سلطنتی محافظه کار سعودی اعلام کرد دیدیم که ایرانیان بار دیگر حسن روحانی میانه رو را به ریاست جمهوری انتخاب کردند و به این وسیله یک بار دیگر علاقه خود را به تعامل با غرب تأیید کردند. سابقه حقوق بشر سعودی از ایران بهتر نیست.

اعتماد به آمریکا و توانایی این کشور در مذاکره در آینده را تضعیف می کند. دونالد ترامپ در لحظاتی حساس دنیا را وادار به پرسیدن سوالاتی می کند که نباید مورد سوال باشد: آیا می توان به او اعتماد کرد؟ و سوال قابل توجه تر این که، آیا می توان به آمریکا اعتماد کرد؟ تهدید ترامپ مبنی بر پاره کردن قرارداد هسته ای ایران اعتبار آمریکا را به عنوان یکی از طرف های مذاکره زیر سوال برده و توانایی 70 ساله آمریکا در هدایت کشورهای جهان آزاد را تضعیف می کند.

منبع : نیویورک تایمز/ ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ایران برجام لغو برجام تبعات لغو برجام دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :