اعلام آمادگی «مسعود بارزانی» برای تعلیق مشروط همه‌پرسی

۱۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۷۲۳۲۷ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهوری عراق می گوید، رئیس منطقه کردستان آماده تعلیق نتیجه همه پرسی اخیر است اما یک مقام کردستان گفته، مسعود بارزانی برای گفت وگوی بدون پیش شرط آماده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «اسامة النجیفی» معاون رئیس جمهور عراق که اخیرا در سلیمانیه با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان دیدار کرده است، اعلام کرد که برگزاری همه پرسی جدایی در منطقه کردستان، تصمیمی نادرست بود و به طور یکجانبه اتخاذ شده بود.

پایگاه خبری شبکه العربیه به نقل از النجیفی نوشت: مسعود بارزانی برای تعلیق این همه پرسی در مقابل رفع تحریم ها از منطقه کردستان و آغاز گفت وگوها اعلام آمادگی کرده است.

پیامدهای بحران همه پرسی منطقه کردستان همچنان ادامه دارد و اربیل و بغداد همچنان در کشمکش هستند. اخیرا «ایاد علاوی» و «اسامة النجیفی» معاونان رئیس جمهور عراق با بارزانی در سلیمانیه دیدار کرده اند و بر آغاز گفت وگوها و رفع تحریم ها از منطقه کردستان به توافقی شامل 4 محور دست یافتند که بغداد آن را غیرالزام آور دانست و تاکید کرد که هرگز همه پرسی انجام شده را به رسمیت نخواهد شناخت.

در چنین شرایطی، النجیفی تاکید می کند که بارزانی برای نادیده گرفتن همه پرسی جدایی در مقابل رفع تحریم ها و آغاز گفت وگوها اعلام آمادگی کرده است اما «هیمن هورامی» مشاور سیاسی در دفتر ریاست منطقه کردستان در صفحه خود در توئیتر با اشاره به دیدار رئیس پارلمان عراق با رئیس منطقه کردستان نوشت: بارزانی به الجبوری ابلاغ کرده است که برای گفت وگو با بغداد و دولت مرکزی بدون هیچ پیش شرطی آمادگی دارد.

اما سخنگوی دولت عراق برای انجام گفت وگوهای آتی خواستار ارائه تضمین هایی از سوی دولت منطقه کردستان و اعتراف به ضرورت حفظ وحدت کشور شده است.

ائتلاف شیعیان در عراق نیز به نوبه خود سفر رئیس پارلمان کشور به اربیل و دیدار با بارزانی را مورد انتقاد قرار داده و آن را ناامید کننده توصیف کرده است.

«نوری المالکی» دیگر معاون رئیس جمهور عراق نیز به شدت هرگونه گفت وگو و آرام سازی فضا میان بغداد و اربیل پیش از لغو نتایج همه پرسی را رد کرده است.

همه پرسی جدایی کردستان عراق که بیست و پنجم سپتامبر برگزار شد، علاوه بر بغداد و دولت مرکزی عراق، بشدت مورد مخالفت همسایگان، کشورهای منطقه، اتحادیه عرب، سازمان ملل و همچنین مخالفت برخی کشورهای غربی نیز بود.

کلید واژه ها: منطقه کردستان بارزانی


نظر شما :