سود همه جانبه از رفتارهای واشنگتن

سپاه از تحریم های امریکا نگران نیست

۰۳ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۲۷۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
تغییر سیاست در واشنگتن بر سرمایه گذار اثر می گذارد و خطر سرمایه گذاری را بالا می برد. اما کسانی که ایران را بشناسند خوب می دانند که هیچ اتفاق جدیدی روی نمی دهد و هیچ تفاوتی به وجود نمی آید.
سپاه از تحریم های امریکا نگران نیست

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این اعتقادند که بر خلاف تصور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و دولت او، تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد را نگران نمی کند بلکه این کار را فرصتی برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی و صنعتی خود می بیند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، چندی پیش پایبندی ایران به توافق هسته ای را رد کرد، اقدامی که کار را برای سرمایه گذاران خارجی به دلیل احتمال اعمال تحریم های جدید امریکا علیه ایران پیچیده تر می کند.

زمانی که در سال 2012 غرب به دلیل برنامه هسته ای ایران، این کشور را مورد تحریم قرار داد، سپاه توانست وارد پروژه های تجاری به ویژه در زمینه نفت شود و خلاء نبود سرمایه گذاران خارجی را به سرعت پر کند.  

سپاه پاسداران ایران در بسیاری از پروژهای اقتصادی و صنعتی ایران حضوری فعال و چشمگیر دارد و چه روابط ایران با غرب تیره شود چه گسترش یابد، در هر دو حالت می تواند نهایت استفاده را ببرد. کما این که بعد از سال 2016 یعنی رفع تحریم ها علیه ایران بعد از توافق هسته ای، توانست فعالیت های اقتصادی خود را در سایه فضای جدید دنبال کند و پروژه های بسیاری را به دست گیرد.

یک مقام نظامی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است در این باره گفت: «ما می خواهیم که سرمایه گذاران خارجی در کشورمان بمانند. اما اگر به دلیل فشارهای امریکا رفتند سپاه می تواند خیلی ساده جای آنها را بگیرد. انتخابی بهتر از این وجود ندارد.»

سپاه پاسداران بر خلاف ادعای بسیاری یکی از نهادهایی بود که بعد از توافق هسته ای دولت روحانی با کشورهای غربی و چین و روسیه و کاهش تحریم ها علیه ایران، از این توافق استقبال کرد.

احتمال تحریم سپاه توسط امریکا همچنان مطرح است. ممکن است ایالات متحده در تحریم های جدید از شرکت های خارجی بخواهد از هر گونه تعامل با شرکت های وابسته به سپاه خودداری کنند.

یک دیپلمات غربی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است در این باره گفت: «سپاه پاسداران می تواند بزرگترین طرف بهره مند از تنش تهران با واشنگتن باشد. سپاه ترجیح می دهد که گشایش در برابر غرب کاملا سازمان یافته باشد تا اقتصاد کشور همچنان تحت کنترل باشد.»

با وجود این که اروپایی ها توافق هسته ای با ایران را تایید می کنند و به حمایت کامل از آن برخواسته اند اما با نگرانی های واشنگتن از برنامه های موشکی و رفتارهای منطقه ایران که به ادعای واشنگتن «مخل ثبات منطقه است» نیز همراه هستند.

با وجود این که دو سال از توافق هسته ای گذشته است شرکت های خارجی همچنان با تردید در ایران سرمایه گذاری می کنند. آنها از این می ترسند که واشنگتن به بهانه های دیگری غیر از مساله هسته ای اقدام به اعمال تحریم علیه ایران کند. با این حال تا کنون ایران موفق شده است قراردادهای اقتصادی مهمی را با شرکت های مختلف اروپایی از جمله ایرباس، توتال فرانسه و زیمنس آلمان منعقد کند. ایران همچنین قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ را نیز به امضا رسانده که به موجب آن بوئینگ باید 110 فروند هواپیمای مسافربری در اختیار دو شرکت ایرانی قرار دهد. این تنها قراردادی است که یک شرکت امریکایی با ایران منعقد کرده است. البته با توجه به مواضع بسیار تند ترامپ نسبت به ایران احتمال پابرجا ماندن قرارداد ایران با بوئینگ در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آندریاس شفایستر، عضو تیم شرکت آرجان کاپیتال، متخصص در امور سرمایه گذاری در ایران که از سال 2009 در این زمینه فعالیت می کند و مقر آن در لندن است، در این باره گفت: «با وجود همه تهدیدها قراردادهای اقتصادی بسیاری در زمینه های خودروسازی و صنعتی و انرژی منعقد شده که از 100 میلیون یورو شروع می شود و تا رقم های بالاتر می رود.»

وی در ادامه افزود: «ما بدترین ارزیابی ها را در صورت اعمال تحریم ها علیه سپاه پاسداران پیش بینی می کنیم، با وجود این که با آن همکاری نداریم، اگر بنا باشد طرف ها به این تحریم ها پایبند باشند نمی توانیم قراردادی را منعقد کنیم. ما نهایت هشدار را در نظر می گیریم و تا حالا به مشکلی برنخورده ایم.»

بعد از اظهارات تند ترامپ، استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا گفت که تصمیم دارد تحریم هایی را متوجه سپاه پاسداران کند و با همتایان خود در سطح بین المللی درباره این مساله کار می کند.

چارلز بلکمور، رئیس اجرایی شرکت اودیر اینترنشنال در این باره گفت: «تغییر سیاست در واشنگتن بر سرمایه گذار اثر می گذارد و خطر سرمایه گذاری را بالا می برد. اما کسانی که ایران را بشناسند خوب می دانند که هیچ اتفاق جدیدی روی نمی دهد و هیچ تفاوتی به وجود نمی آید، مردم حجم اقتصادی کشور خود را درک می کنند و می دانند چه کسانی تا چه سطحی بر بخش های اقتصادی مالکیت دارند و می دانند کدام بخش ها زیر نظر سپاه است.»

کنگره 60 روز فرصت دارد تا درباره پرونده هسته ای ایران تصمیم بگیرد، این در حالی است که دولت امریکا گفته است که جلوی تجارت شرکت های اروپایی و قراردادهای تجاری آنها با ایران را نخواهد گرفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم سپاه ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ برجام


( ۲ )

نظر شما :