با رسیدن متحدان تهران به مرزها

اسرائیل در سوریه از ایران باخته است

۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۳۰۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل بازنده اصلی در برابر ایران است، به ویژه که الآن نمی داند چگونه از مرزهای خود در برابر نیروی عظیم ایران حمایت کند.
اسرائیل در سوریه از ایران باخته است

دیپلماسی ایرانی: پیوتر اسکوروباگاتی در سایت مجله «اکسپرت» می نویسد، اسرائیل که پشتیبان سقوط بشار اسد بود و از همه پرسی استقلال کردستان حمایت می کرد، الآن دستپاچه به این فکر می کند که چگونه می تواند از مرزهای خود در برابر ایران محافظت کند.

با وجود این که اربیل از ایده استقلال دست کشیده، و با وجود پیام های هشدارآمیز ایالات متحده، ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی مورد حمایت ایران توانستند به گذرگاه مرزی فیشخابور برسند و عملا ارتباط کردستان عراق و سوریه را قطع کنند.

به نظر نویسنده این پافشاری (بی توجهی به پیام های هشدارآمیز امریکا) به این دلیل است که تهران می خواهد پلی را که این روزها «پل شیعی» می نامند و از مرزهای ایران تا دریای مدیترانه امتداد دارد را تقویت کند. ایران توانسته در این منطقه مجموعه ای از تشکیلات نظامی متحد یا وابسته به خود گردهم آورد که شمارشان به 200 هزار نفر می رسد، بعد از پاکسازی این پل، ایران می تواند محموله ها و مهمات نظامی خود را به سرعت به دست متحدان خود در مرز با اسرائیل برساند.  

در سایه این تحولات، به اعتقاد نویسنده این مقاله، اسرائیل بازنده اصلی است، به ویژه که الآن نمی داند چگونه از مرزهای خود در برابر نیروی عظیم ایران حمایت کند.  

برای دانستن دیدگاه تل آویو، نویسنده این مجله با عوزی عراد، مشاور اسبق امنیت مالی و رئیس بخش مطالعات در سازمان امنیت اسرائیل گفت وگو کرده است، وی یادآور می شود که رسیدن ایران به مرزهای اسرائیل امروز بزرگترین نگرانی برای اسرائیل حتی بیشتر از برنامه هسته ای آن است. وی بعید نمی داند که «برخوردی» میان اسرائیل با ایران صورت بگیرد که به یک «فوران آتشفشانی» منجر شود.

عوزی ایراد می گوید: «ایرانی ها در موضعشان در قبال اسرائیل استوارند، و ممکن است عملیات نظامی محدود یا حتی گسترده ای علیه اسرائیل انجام دهند.»  این کارشناس اسرائیلی می گوید: «وقتی نیروهای آنها تا مسافت 10 تا 20 کیلومتری مرزهای ما هستند، این وضعیت می تواند وضعیتی متفاوت از ثبات نهایی برای اسرائیل ایجاد کند، به این وضعیت روابط سخت و بغرنج ما با حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه را هم بیفزایید.»

عوزی عراد اعتراف می کند که بعضی از مواضع اسرائیل در جنگ سوریه اشتباه بود. وی می گوید: «5 سال پیش کسی انتظار نداشت که روسیه به سوریه بیاید یا ایران هم در جنگ مشارکت کند، و الآن هم هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که اوضاع چگونه متحول خواهد شد. البته قطعا ما راضی نیستیم اتفاقی که الآن می افتد ادامه یابد و به نتیجه نهایی برسد، به نظر من باید نزد روسیه دیدگاهی استراتژیک نسبت به تحولات اوضاع وجود داشته باشد.»

عراد همچنین می گوید: «روسیه دشمن ما نیست در حالی که ایرانی ها دشمنان متعصبی علیه ما هستند.»

منبع: المرده / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه ایران


نظر شما :