ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از دستگیری های جدید در عربستان تا وساطت شاه مغرب برای آزادی ولید بن طلال

۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۳۱۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دستگیری های جدید در عربستان، وساطت شاه مغرب برای آزادی ولید بن طلال، بیانیه مقتدا صدر برای پایان دادن به جنگ سوریه و یمن، احتمال حمله هم زمان اسرائیل به لبنان و سوریه، مرگ پسر فهد در حین بازداشت و احتمال سفر فوری حریری به لبنان برای استعفا از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دستگیری های جدید در عربستان تا وساطت شاه مغرب برای آزادی ولید بن طلال

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

احتمال حمله هم زمان اسرائیل به سوریه و لبنان

روزنامه الاهرام، چاپ قاهره گزارش داد که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که احتمال جنگ هم زمان اسرائیل با لبنان و سوریه وجود دارد.

لیبرمن گفته است که حزب الله در سوریه فعال است در حالی که پایگاهش در لبنان است از این رو هر گونه جنگ احتمالی با آن احتمالا جنگ را شامل هر دو کشور می کند.

لیبرمن همچنین احتمال حمله هم زمان به غزه را نیز دور از ذهن ندانسته است.

 

مصادره تمامی اموال ولید بن طلال و مجموعه بن لادن

شبکه خبری بی بی سی گزارش داد که به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تمامی اموال ولید بن طلال و مجموعه بن لادن مصادره شده است.

بنا به این گزارش، این افراد به همراه 53 شاهزاده دیگر به اتهام فساد مالی و پولشویی بازداشت شده اند.

اموال ولید بن طلال دست کم 18 میلیارد دلار برآورد می شود.

 

مرگ پسر فهد در حین بازداشت

شبکه خبری بی بی سی گزارش داد عبدالعزیز بن فهد، پسر فهد شاه اسبق عربستان که به همراه 53 شاهزاده دیگر دستگیر شده بود، درگذشته است.

به گفته بی بی سی بعد از کشته شدن منصور بن مقرن بن عبدالعزیز در اثر سقوط بالگرد در منطقه عسیر در نزدیکی مرز یمن، این دومین شاهزاده عربستانی است که به طرز مشکوکی فوت می کند.

پیش از این منابع اسرائیلی گفته بودند که منصور بن مقرن بن عبدالعزیز در حین فرار و در پی شلیک جنگنده عربستانی کشته شده است.

بی بی سی می گوید منابع دولتی عربستان مرگ عبدالعزیز بن فهد را بر اثر مصرف بیش از اندازه دارو اعلام کرده اند اما رسانه های مستقل عربستانی می گویند که وی بر اثر یک درگیری درحین بازداشت شاهزادگان کشته شده است.

این در حالی است که منابع تأیید نشده می گویند که عبدالعزیز بن فهد سپتامبر گذشته از سوی مقامات امنیتی عربستان بازداشت شده بود. همچنین گفته می شود در آن زمان نیروهای امنیتی با یورش به کاخ او در جده ضمن بازداشت این شاهزاده پول های او و همسرش را در بانک ها مصادره کرده بودند.

یک منبع اماراتی به نقل از دربار پادشاهی عربستان خبر مرگ این شاهزاده جوان ٤٤ ساله را تأیید کرده است.

وی یکی از مخالفان سرسخت محمد بن سلمان بود.

 

ارتباط دستگیری طلال با دشمنی اش با ترامپ

روزنامه القدس العربی گزارش داد که میان دستگیری ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی با مواضع به شدت ضد ترامپی او ارتباط وجود دارد.

به گزارش این روزنامه طلال بارها در توئیتر خود علیه ترامپ پیام منتشر کرده بود و ترامپ نیز در پاسخ به او به طور غیرمستقیم وعده انتقام داده بود.

القدس العربی می نویسد بعید نیست که دستگیری و مصادره اموال بن طلال به توصیه ترامپ انجام شده باشد.

 

احتمال انحلال مجموعه بن لادن به دلیل بدهی سنگین

پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که بدهی دولت عربستان به مجموعه بن لادن به شدت سنگین شده و به دلیل بحران شدید اقتصادی نتوانسته است بدهی خود را به این مجموعه بزرگ ساخت و ساز بپردازد.

به نوشته این وبسایت بعضی از منابع می گویند که یکی از دلایل دستگیری صاحب مجموعه بن لادن، بدهی سنگین دولت به آن بوده است.

 

لغو جلسه ظریف با عربستانی ها در آخرین لحظه

سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی در سلسله یادداشت های خود که در روزنامه النهار منتشر می شوند و دیپلماسی ایرانی نیز به طور مرتب آنها را منتشر می کند، می نویسد، چندین ماه پیش طرف روسی میانجی گری کرده بود که ایران و عربستان در یک جلسه گردهم آیند و برای حل مشکلات خود مستقیما گفت وگو کنند. با وساطت روسیه هر دو طرف پذیرفتند که پای میز مذاکره بنشینند اما با وجود این که محمد جواد ظریف به محل جلسه رسیده بود در لحظات آخر طرف عربستانی از حضور در جلسه عذرخواهی کرد.

 

دستگیری های جدید در عربستان

افشاگر مشهور عربستانی که با اسم مجتهد اقدام به افشاگری های پشت پرده تحولات عربستان می کند، در تازه ترین توئیت خود در تویئتر نوشت که ظرف دو روز گذشته بازرگانان بسیاری به اسم مبارزه با فساد دستگیر شده اند در حالی که اتهام آنها مشخص نیست و نامشان نیز اعلام نشده است.

مجتهد در این توئیتر خود نوشته است: «برخورد با آنها بهانه متفاوتی دارد، بهانه این است که چرا میلیاردها ثروت خود را به بن سلمان تسلیم نکرده اند.»

مجتهد همچنین گزارش داده که بن سلمان از وزیر دادگستری خواسته است که مصونیت تعداد بزرگی از قضات به اتهام فساد را لغو کند.

مجتهد می گوید «برخورد با قضات پاک دست بیش از قضات فاسد است.»

مجتهد گزارش می دهد که به زودی شمار بزرگی از قضات عربستانی به اتهام مبارزه با فساد دستگیر خواهند شد.

 

احتمال سفر سریع حریری به لبنان برای استعفا

پایگاه خبری النشره گزارش داد که احتمال دارد سعد حریری ظرف ساعت های آینده سفر سریعی به بیروت داشته باشد تا استعفای خود را رسما تقدیم رئیس جمهور کند و سپس خاک لبنان را ترک کند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از پذیرش استعفای حریری خودداری کرده و از این که وی از عربستان استعفای خود را اعلام کرده عصبانی است.

گفته می شود وی بعد از استعفای رسمی بلافاصله خاک لبنان را ترک خواهد کرد.

 

پادرمیانی پادشاه مغرب برای آزادی بن طلال

پایگاه خبری النشره گزارش داد که محمد ششم و یکی از شخصیت های بارز سیاسی دیگر نزد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای آزادی ولید بن طلال پا در میانی کرده اند.

بنا به این گزارش آنها از بن سلمان خواسته اند ولید بن طلال آزاد شود و فورا به حساب و کتاب هایش رسیدگی شود.

 

مقتدا صدر خواستار توقف جنگ در یمن و سوریه شد

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر با صدور بیانیه ای خواستار توقف جنگ در یمن و سوریه شد.

به گزارش پایگاه خبری المسله، وی در این بیانیه خود که در صفحه توئیتر منتشر شد، تاکید کرده است که جنگ در یمن و سوریه ویرانی های بسیاری به بار آورده و مردم را به زحمت انداخته و کشته ها و زخمی های بسیاری به بار آورده است، از این رو از همه طرف ها می خواهد فورا به جنگ پایان دهند و با صبر و حکمت و تدبیر مشکلات خود را حل کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ولید بن طلال مجموعه بن لادن عربستان سعودی محمد بن سلمان


نظر شما :