ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تلاش عربستان برای تعلیق عضویت لبنان تا تحویل تانک های روسی به عراق

۲۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۷۳۲۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
تلاش عربستان برای تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب، انصراف ابراهیم جعفری از شرکت در نشست اتحادیه عرب، انتخاب وزیر کشور مبارک به عنوان مشاور عالی ولیعهد عربستان، ارسال کمک های کلان عربستان به عراق و آغاز تحویل تانک های روسی به عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تلاش عربستان برای تعلیق عضویت لبنان تا تحویل تانک های روسی به عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

امضای توافق پل ارتباطی میان ایران – قطر – ترکیه

فکرت اوزر، سفیر ترکیه در قطر اعلام کرد که به زودی توافق نامه ای اقتصادی میان وزرای راه و دارایی کشورهای ایران و قطر و ترکیه به امضا می رسد که به موجب آن تمامی کالاهای مورد نیاز قطر از ترکیه و از طریق ایران به قطر ارسال خواهد شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به این ترتیب پلی زمینی و دریایی از ترکیه به قطر کشیده خواهد شد.

 

ورود شرکت های نظامی ترکیه به قطر

روزنامه العرب، چاپ لندن، گزارش داد که شرکت های نظامی ترکیه برای رفع نیازهای نظامی قطر در این کشور فعال شده اند.

بنا به این گزارش فکرت اوزر، سفیر ترکیه در قطر گفت که شرکت های ترکیه ای هفالسان و السلسان به زودی فعالیت های خود را در قطر آغاز می کنند.

وی همچنین تاکید کرد که شرکت های کشتی سازی ترکیه ای نیز به زودی پروژه هایی را در قطر به دست می گیرند.

 

ارسال کمک های کلان عربستان به عراق

عربستان سعودی اعلام کرد به همراه هیئت عالی رتبه پارلمان عراق که از روز سه شنبه به ریاض سفر کرده است، کمک های کلانی را به عراق خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری عراقی این، عامر المزروعی، معاون دبیر کل ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی گفت: «عربستان کمک های کلانی را در سایه بازگشت روابط میان دو کشور و در پی سفر هیئت پارلمانی عراقی به ریاض خواهد فرستاد.»

به گفته وی کمک های عربستان به عراق در سایه توصیه ها و توجهات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای بهبودی روابط میان دو کشور خواهد بود.

هدف از ارسال این کمک ها مساعدت عراق در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ با تروریسم عنوان شده است.

 

تلاش عربستان برای تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک عربی گزارش داد که ریاض مشورت هایی را با برخی از کشورهای عضو اتحادیه عرب آغاز کرده است تا به بهانه درگیر بودن حزب الله در کمک رسانی تسلیحاتی و موشکی به حوثی ها در یمن عضویت لبنان در اتحادیه عرب تعلیق شود.

بنا به این گزارش عربستان در این نشست از دولت لبنان خواهد خواست یا به صراحت کمک رسانی تسلیحاتی حزب الله به حوثی ها را محکوم کند یا رای به تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب خواهد داد.

الاخبار می گوید این پیشنهاد عربستان تا کنون مورد تایید دولت برکنار شده عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری سابق یمن، امارات متحده عربی و بحرین قرار گرفته است.

قرار است نشست فوق العاده اتحادیه عرب که به درخواست عربستان برگزار خواهد شد روز یکشنبه پیش رو در قاهره برگزار شود.

 

عدم مشارکت جعفری در نشست اتحادیه عرب

روزنامه الاخبار گزارش داد که دولت عراق اعلام کرده است در نشست فوق العاده اتحادیه عرب در روز یکشنبه در سطح عالی شرکت نخواهد کرد.

بنا به این گزارش، قرار بوده است که ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در این نشست شرکت کند اما دولت عراق اعلام کرده از این تصمیم منصرف شده است و یکی از نماینده های خارجی خود را برای شرکت در این نشست خواهد فرستاد.

 

هماهنگی لبنان و عراق برای تاکید بر بازگشت حریری به بیروت

روزنامه الاخبار گزارش داد که وزارتخانه های امور خارجه عراق و لبنان در تماس مکرر هستند و تلاش دارند در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند تا از بندهای دستور العمل نشست روز یکشنبه اتحادیه عرب آگاه شوند.

بر اساس این گزارش، در نشست اتحادیه عرب دو هیئت عراقی و لبنانی با صدور بیانیه ای اعلام خواهند کرد که «بر بازگشت فوری حریری لبنان تاکید دارند و مخالف ماندن وی در عربستان سعودی هستند.»

بنا به این گزارش دو طرف تلاش دارند تا در بند شماره یک دستور کار نشست اتحادیه عرب این موضوع را بگنجانند.

 

وزیر کشور مبارک، مشاور عالی محمد بن سلمان

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی حبیب العادلی، وزیر کشور دولت مبارک را به عنوان مشاور عالی خود انتخاب کرده است.

بنا به این گزارش عادلی ناظر بر عملیات بازداشت شماری از شاهزادگان و تجار در عربستان است که بنا به گفته دولت عربستان تا کنون شمارشان به 500 نفر رسیده است.

این در حالی است که الهام شرشر، روزنامه نگار مصری و همسر حبیب العادلی این خبر را تکذیب کرده است.

گفتنی است عادلی پس از سرنگونی مبارک متهم به فساد مالی و دست داشتن در کشتار مردم معترض علیه مبارک بود که به 7 سال حبس محکوم شد.

 

آغاز تحویل تانک های روسیه به عراق

شبکه خبری الفرات عراق اعلام کرد که دولت روسیه تحویل تانک های تی -90 به عراق را به موجب قراردادی دو جانبه میان دو کشور آغاز کرد.

عراق 64 تانک تی -90 اس و تی -90 اس کا از روسیه خریداری کرده است.

اورال واگون زافورد، نماینده سازمان همکاری های فنی نظامی روسیه اعلام کرد که «روسیه قرارداد صادرات تانک به عراق را بر اساس جدول زمانی مقرر آغاز کرده است.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر اتحادیه عرب عربستان سعودی عراق


نظر شما :