روسیه در نقطه مقابل افزایش قیمت نفت

اما و اگرهای اوپک

۱۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۳۵۶۶ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
از آن جایی که روسیه موضع مشخصی در مورد ادامه توافق نگرفته بود، تا چند دقیقه پیش هنوز هم شک و شبه هایی نسبت به گفت وگوها در خصوص نحوه ادامه توافق اوپک وجود داشت.
اما و اگرهای اوپک

نویسنده: الکس لاورل

دیپلماسی ایرانی: صد و هفتاد و سومین نشست عادی اوپک و سومین نشست مشترک تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان دادند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و کشورهای آذربایجان، بحرین، برونئی دارالسلام، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، روسیه، سودان و سودان جنوبی با یادآوری حق مردم و کشورها در حاکمیت همیشگی بر ثروت ها و منابع طبیعی؛ با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار و فرصت های کوتاه مدت و میان مدت؛ با تأیید لزوم همکاری مشترک میان کشورهای صادرکننده نفت برای دستیابی به ثبات پایدار در بازار نفت به منظور حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت؛ با یادآوری این که کشورهای عضو اوپک در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی دیدار کردند و تصمیم گرفتند که تولید روزانه خود را از یکم ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به مدت ۶ ماه به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند؛ با یادآوری این که در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی کشورهای آذربایجان، بحرین، برونئی دار السلام، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، روسیه سودان و سودان جنوبی، (کشورهای غیر عضو اوپک امضا کننده توافق جهانی کاهش تولید نفت) در پی تمایل خود برای دستیابی به ثبات بازار نفت در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت، پیشنهاد دادند که به طور داوطلبانه تولید روزانه نفت خود را به مدت ۶ ماه از یکم ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند، به گونه ای که شرایط و دورنماهای غالب بازار را در نظر بگیرند.

با یادآوری این که اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک امضاکننده توافق در ۲۵ مه سال ۲۰۱۷ میلادی توافق جهانی کاهش تولید نفت را اصلاح کردند و آن را به مدت ۹ ماه دیگر از یکم ژوئیه ۲۰۱۷ تمدید کردند؛ با توجه به این که کشورهای عضو اوپک در نشست ۱۷۳ این سازمان در نظر گرفتند که بنیادهای کنونی عرضه و تقاضا و دورنماهای آنی آن مستلزم اصلاح توافق جهانی کاهش تولید نفت ۲۵ مه ۲۰۱۷ با هدف تحقق هدف بازگشت توازن به بازار با وجود بهبود بازار تاکنون، است؛ با توجه به این که کشورهای عضو اوپک، همسو با تصمیم یادشده، بر پایبندی خود به بازار باثبات و متوازن نفت و بر اهمیت مشارکت گسترده تر دیگر تولیدکنندگان نفت در تلاش ها برای متوازن کردن بازار تأکید کردند.

از آن جایی که روسیه موضع مشخصی در مورد ادامه توافق نگرفته بود، تا چند دقیقه پیش هنوز هم شک و شبه هایی نسبت به گفت وگوها در خصوص نحوه ادامه توافق اوپک وجود داشت. مذاکرات فعلی تولید کنندگان به این علت انجام می گیرد که در ماه مارس سال ۲۰۱۸، توافق کاهش تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز برای بالا بردن قیمت نفت به اتمام خواهد رسید. یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفته است که مذاکرات بر سر تمدید ۹ ماهه توافق انجام می گیرد و اعضا اوپک و غیر اوپک بر سر این موضوع به توافق خواهند رسید. منبع آگاه دیگری نیز به رویترز گفته است که توافق بر سر ۹ ماه قطعی است. رویترز اعلام کرده که از دو منبع دیگر نیز چنین اطلاعاتی دریافت کرده است. در ساعت ۱۴ به وقت محلی، ۱۵ به وقت ایران، هم جلسه تولید کنندگان اوپک و غیراوپک برگزار خواهد شد. رهبری اعضای غیراوپک بر عهده روسیه است. ۱۴ عضو اوپک و روسیه گفته اند که اگر بازار واکنش شدیدی نشان دهد احتمالا در ماه ژوئن هم برای بازبینی توافق تشکیل جلسه خواهند داد. با رسیدن نفت به ۶۰ دلار، روسیه نگرانی خود را با ادامه توافق اعلام کرده و گفته بود این امر باعث خواهد شد تولید نفت ایالات متحده بیشتر شود، این کشور در توافق تولید نفت وارد نشده است.

روسیه کشوری است که به قیمت نفت کمتری نسبت به کشورهای عضو اوپک چون عربستان سعودی نیاز دارد تا بودجه متعادلی داشته باشد. سه منبع آگاه در اوپک هم به رویترز گفته اند که اعضای این سازمان در خصوص کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه هم بحث خواهند کرد.

 منبع: رویترز/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: سودان رویترز توافق جهانی روسیه


نظر شما :