جزئیات پرونده ضراب و ادعای ارتباط با اردوغان و احمدی نژاد!

۱۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۳۶۰۱ سرخط اخبار

ماجرای رضا ضراب تاجر ایرانی- ترکیه ای اکنون به یک مسئله جدی و حاد میان آمریکا و ترکیه تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از ناظران معتقدند که این مسئله می تواند تنش های جدی سیاسی میان آنکارا و واشنگتن به وجود آورد.

به گزارش تابناک، رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه ای روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود.»

ماجرای رضا ضراب چیست؟

رضا ضراب، تاجر 33 ساله ایرانی الاصل دارای تابعیت ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، و مقدونیه است. در سال ۲۰۱۳ به اتهام فساد اقتصادی در کشور ترکیه و رشوه دهی به مقامات بلندپایه کابینه اردوغان به مدت دو ماه بازداشت و نهایتاً به واسطه حمایت های سیاسی اردوغان در دادگاه تبرئه شد. او در ماه مارس ۲۰۱۵ در شهر میامی در ایالت فلوریدا به اتهام فساد اقتصادی و نقض قوانین آمریکا در دور زدن تحریم های اقتصادی علیه ایران بازداشت شد و اکنون در آمریکا زندانی است.

دولت ترکیه و برخی از وزرای رئیس جمهور اردوغان به همراه رئیس هالک بانک ترکیه در این پرونده قضائی درگیر هستند. رضا ضراب را یک تاجر پرنفوذ در زمینه نفت و طلا می دانند. او در ترکیه مالک هلدینگ رویال است. به واسطه فعالیت های اقتصادی متعدد، رضا ضراب با نفوذ در دولت ترکیه به یکی از نزدیکان اردوغان تبدیل شد به گونه ای که اردوغان بارها از او به عنوان جوان خیر اسم می برد. دادگاه فدرال نیویورک ادعا کرده است که ضراب سالانه 11 میلیارد دلار گردش مالی دارد.

در جریان ماجرای بحران فساد مالی ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ ترکیه، واحد جرائم سازمان یافته پلیس ترکیه طی عملیاتی رضا ضراب و حدود ۵۰ نفر از افراد مرتبط با وی را دستگیر کرد. رضا ضراب متهم به این بود که در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران، به انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده است. در آذرماه ۱۳۹۲ نام شرکت سورینت، شرکت وابسته به بابک زنجانی، این بار در اتهام «انتقال غیرقانونی طلا از ایران به ترکیه» توسط مطبوعات آن کشور مطرح شد اما در ایران مقامات قضایی و دولتی موضع گیری دراین باره نداشتند.

با اوج گرفتن تنش سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه میان جناح وابسته به فتح الله گولن و رجب طیب اردوغان و افشای پی درپی فسادهای مقامات و آقازاده های دولتی، پای سورینت ایران (بخوانید شرکت بابک زنجانی) هم به این پرونده باز شد. جریانات مربوط به کشف بیش از ۱٫۵ تن طلا در فرودگاه آتاتورک ترکیه در قوطی های کفش برای انتقال به ایران بخشی از اتهامات مختلفی است که علیه آقازاده های کابینه اردوغان مطرح شده است.

در نهایت، رضا ضراب پس از سفری که به آمریکا داشت به اتهام دور زدن تحریم های ایران در شهر میامی آمریکا بازداشت شد، کاملیا جمشید و حسین نجف زاده (۲ ایرانی دیگر) نیز به همراه وی دستگیر شدند. به گفته مقام های قضایی آمریکا این جرائم ادعایی در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ انجام شده که چندین میلیارد دلار توسط ضراب و همدستان او از ترکیه به ایران جابجا شده است. ضراب در دادگاه فدرال نیویورک اعتراف کرده است که برای دور زدن تحریم های ایران با رئیس وقت بانک مرکزی ایران، محمود بهمنی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، ارتباط داشته و به برخی از مقام های بلندپایه ترکیه ازجمله محمد ظفر چاغلایان، وزیر وقت اقتصاد ترکیه، رشوه داده است.

در پرونده نقض تحریم های ایران، ۹ نفر از سوی دادستانی آمریکا متهم شده اند. رضا ضراب و محمدهاکان از میان این عده در آمریکا در بازداشت هستند.

دادستان های آمریکایی می گویند ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک، درآمد های نفتی و گازی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده اند که نقض تحریم های آمریکاست.

به گفته دادستان ها، ضراب و هاکان در این «توطئه»، به مقام های بلندپایه (ترکیه ای) رشوه و حق و حساب داده اند.

رضا ضراب روز چهارشنبه اعتراف کرد که به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلای ایران ۵۰ میلیون دلار رشوه داده است. به گفته وی پول نفت و گاز ایران از طریق هالک بانک به طلا تبدیل شده و از آنجا برای فروش و تبدیل به پول نقد به دبی فرستاده می شد.

ضراب همچنین روز چهارشنبه اقرار کرد که به مدیرکل وقت هالک بانک، سلیمان اصلان هم رشوه داده است. محمد ظفر چاغلایان و سلیمان اصلان نیز از متهمان این پرونده هستند.

این تاجر ایرانی-ترکیه ای گفت وی همچنین تلاش داشته که از طریق چین نیز تحریم ها را دور بزند اما دولت چین در نهایت جلوی این کار را گرفته است.

دادگاه رضا ضراب در ترکیه از نزدیک دنبال می شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بارها خواستار استرداد رضا ضراب شده است.

دادستان های آمریکا آبان ماه امسال گفته بودند «دولت ترکیه و مقام های بانک های این کشور عنصر غیرقابل تفکیکی از روند دور زدن تحریم ها بوده اند».

به گفته دادستانی، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می کرده است.

واکنش ترکیه

اقتصاددانان هشدار می دهند که این اظهارات رضا ضراب که ممکن است موجب جریمه یک یا چند بانک ترک شود، می تواند برای اقتصاد ترکیه مضر باشد.

بکیر بوزداگ، معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود ادعاهای ضراب در نزد دادگاه آمریکایی افترا است زیرا وی تحت فشار این اظهارات را بیان کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در اولین اظهار نظر بعد از ادعاهای رضا ضراب در دادگاه گفت، ترکیه تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است. «ما کار درست را انجام دادیم. ما تحریم ها را نقض نکردیم.» وی در جمع نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت، در هر صورت «ما چنین تعهدی به دولت آمریکا نداده بودیم.»

 اردوغان همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه تحریم های اعمال شده علیه ایران فقط از سوی آمریکا بوده و سازمان ملل محدودیتی علیه این کشور اعمال نکرده است، ترکیه نیز الزامی به رعایت آنها نداشته است.

ماهر اونال، سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز محاکمه برگزار شده در آمریکا را اقدامی علیه ترکیه دانست و اظهار داشت: «ما اجازه نخواهیم داد ترکیه توسط مردی که خود به گروگان گرفته شده، به گروگان گرفته شود.»

رئیس جمهور اردوغان از روند پیگیری قضائی پرونده ضراب به عنوان توطئه ای دیگر از سوی گولنیست ها یاد می کند که از طریق نهادهای قضائی و دولتی آمریکا پشتیبانی می شود.

مسئله ای که ترک ها را در جریان رسیدگی قضائی پرونده ضراب نگران کرده، مسئله وکلای رضا ضراب در این پرونده پیچیده است. مایکل موکاسی دادستان سابق کل آمریکا و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک که از نزدیکان دولت دونالد ترامپ محسوب می شوند، ازجمله وکلای رضا ضراب هستند. دولت اردوغان چنین برداشتی دارد که پرونده قضائی ضراب و تلاش آمریکا برای تبرئه او و در مقابل انداختن تمامی اتهامات به گردن مقامات سیاسی و بانکی ترکیه، دستاویزی سیاسی برای تداوم توطئه ها به منظور براندازی حکومت اردوغان بعد از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 است.

کلید واژه ها: ضراب رضا ضراب اردوغان ترکیه ضراب در دور زدن تحریم زدن تحریم های رجب طیب اردوغان ایران رضا ضراب در دور زدن تحریم های


نظر شما :