استعفای دیپلمات آمریکایی با نامه‌ای آتشین به تیلرسون

۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۰۳:۲۳ کد : ۱۹۷۳۷۰۸ سرخط اخبار

یکی از دیپلمات های سرشناس وزارت خارجه آمریکا با نگارش نامه ای آتشین به رکس تیلرسون استعفای خود را اعلام کرده و این وزیر خارجه را به متلاشی کردن وزارتخانه و تخریب موضع آمریکا در سراسر جهان متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هافینگتون پست، الیزابت شاکلفورد که به عنوان افسر سیاسی مستقر در نایروبی برای عملیات آمریکا در سومالی فعالیت داشت، هفتم نوامبر نامه ای نوشت که به دست فارن پالسی رسیده است. او "بی احترامی گزنده" دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که چگونه این وزارتخانه با تجربه ترین کارکنان خود را در تعداد بالا "رانده" است.

شاکلفورد نوشت: "بهای این اقدام در عملیات های روزانه سومالی، جایی که نفوذ دیپلماتیک در داخل این کشور و درون سازمان خودمان رو به افول است، قابل دیدن است." او می گوید زمانیکه شنید تیلرسون به کارکنان وزارت خارجه گفته است ارتقای حقوق بشر در سراسر جهان "موانعی را در راه توانایی ما برای ارتقای منافع امنیت ملی ما ایجاد می کند" شوکه شده است. تیلرسون برای رسیدن به پست وزارت از مدیریت اکسون موبیل استعفا کرده بود.  

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت، اگر تیلرسون قادر نیست "مرهم" باشد  و عملیات این وزارتخانه را حفظ کند، "متواضعانه از شما درخواست دارم تا همراه من بیرون بیایید."

دولت ترامپ بابت دست کم گرفتن مسائل حقوق بشری در کشورهایی مثل روسیه، ترکیه و فیلیپین هدف انتقادات شدید قرار دارد. قانونگذاران دموکرات و سفرای سابق هم تیلرسون را به از بین بردن بودجه و نیروهای کارآمد وزارت خارجه آمریکا در برهه ای حساس در خاورمیانه و شبه جزیره کره متهم کرده اند.

با این وجود تیلرسون شایعات مرتبط با اینکه عمرش در وزارت خارجه آمریکا کوتاه خواهد بود، رد می کند. ماه گذشته کاخ سفید ظاهرا طرحی را برای آوردن مایک پامپئو، مدیر سیا به جای تیلرسون بررسی کرده است. تیلرسون از عملکرد خود دفاع می کند و می گوید وزارت خارجه به "باز طراحی" و ساده سازی نیاز داشته است.

کلید واژه ها: تیلرسون


نظر شما :