ادامه تنش بعد از مرگ علی عبدالله صالح

گفت وگو تنها راه حل پایان بحران یمن است

۲۳ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۷۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ترور علی عبدالله صالح بازتاب های خطرناکی به دنبال خواهد داشت، اولین آن شعله ور شدن درگیری های شدید میان طوایف و قبابل و تغییر موازنه های قدرت و پیمان هاست.
گفت وگو تنها راه حل پایان بحران یمن است

نویسنده: نبیل السجینی

دیپلماسی ایرانی: با خونسردی و نوعی خشونت غیرمنطقی در میانه سر دادن تکبیر و ثنای «الحمد الله» گروه های شبه نظامی حوثی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری اسبق یمن را بعد از سرنگونی کودتای او و انجام کودتایی معکوس علیه او کشتند تا صحنه قتل معمر قذافی در لیبی در 6 سال پیش بار دیگر تکرار شود و او هم وارد همان مسیر شود و همان راه را بپیماید. آیا با کشته شدن علی عبدالله صالح کابوس طایفه ای و قبیله ای تمام می شود یا قرار است خون های بیشتری ریخته شود و ترورهای بیشتری انجام شود و همچنان قانون در یمن غائب بماند؟

قطعا جنگ به همین جا ختم نخواهد شد و در سایه دخالت های منطقه ای که همچنان جنگ را تغذیه می کند، این جنگ برنده ای نخواهد داشت و همچنان جنگ طایفه ای در یمن ادامه خواهد یافت تا این که کار به جایی برسد که حیاط های مساجد به صحنه ای برای درگیری های مسلحانه و انبارهای سلاح تبدیل شوند.

ترور علی عبدالله صالح بازتاب های خطرناکی به دنبال خواهد داشت، اولین آن شعله ور شدن درگیری های شدید میان طوایف و قبابل و تغییر موازنه های قدرت و پیمان ها در سایه نبود کامل دولت و مشروعیت است که باعث می شود یمن به دست حکام و نخبنگان سیاسی و طایفه های عجیب و غریب بیفتند و به کشوری وحشتناک تبدیل شود.

همچنان درگیری های طایفه ای یمن و لبنان و سوریه و عراق و بحرین را تهدید می کند و این تهدید می تواند باعث دخالت بیشتر قدرت های منطقه ای شود.

تنها جایگزین و راه حل بحران یمن گفت وگو است. تنها گفت وگوست که می تواند این کشور را از بحرانی که دچار آن شده است برهاند. باید گفت وگوهای ملی که شامل همه قدرت های سیاسی شود، صورت بگیرد تا مشروعیت بازگردد و توطئه ها خنثی شوند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علی عبدالله صالح یمن


نظر شما :