تهدید جدید روسیه در قبال منافع کشورهای ناتو

کابل‌های زیردریایی و چاقوی دریایی روس

۲۹ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۳۸۰۱ اخبار اصلی اروپا
به رغم هشدارهای پیچ و سوناک، کشتی های روسی می توانند به جای اقدام به قطع ارتباطات، از این کابل ها برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند؛ کاری که مدت هاست آمریکا و انگلیس انجام می دهند.
کابل‌های زیردریایی و چاقوی دریایی روس

نویسنده: اون ماک آسکیل

دیپلماسی ایرانی: روسیه می تواند تهدیدی بزرگ را برای بریتانیا و سایر کشورهای ناتو به اجرا دربیاورد: قطع کردن کابل های اساسی زیرآبی مورد نیاز برای اینترنت و تجارت بین الملل. این هشدار را سر استورات پیچ، رئیس نیروهای مسلح بریتانیا داده است. کشتی های روس به طور مداوم نزدیک کابل های کشیده شده در اقیانوس اطلس دور می زنند کابل هایی که ارتباطات میان ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر را برقرار می کند. مارشال پیچ که در سپتامبر گذشته به عنوان ریاست کمیته نظامی ناتو منصوب شد در این باره گفت: «روسیه همچنان به توسعه جنگ های غیرمتعارف می پردازد. تهدیدهایی نظیر نابود کردن کابل های زیردریایی به این معنی است که بریتانیا و نیروهای متحدش برای مقابله با تهدید دریایی روسیه باید ناوگان خود را مدرن کنند.» او معتقد است: «ریسک های جدیدی درباره رفاه و شیوه زندگی ما وجود دارد. با کابل هایی که زیر دریا کشیده شده اند تمام جریان تجارت جهانی و اینترنت ما به آنها بستگی دارند.» این هشدار دو هفته پس از این داده شد که یک اتاق فکر راست میانه در گزارش خود عنوان کرد که 97 درصد از جریان جهانی ارتباطات و 10 تریلیون دلار از تراکنش های مالی روزانه از طریق این کابل ها منتقل می شوند. این گزارش را یکی از اعضای محافظه کار پارلمان به نام ریی سوناک نوشته که در آن به صحبت های یک افسر اطلاعاتی ایالات متحده درباره زیردریایی های روسی اشاره می کند: «عملیات تهاجمی نزدیک کابل های موجود در اقیانوس آتلانتیک.» سوناک اضافه می کند که حرکت اولیه روسیه در زمانی که در سال 2013 کریمه را اشغال کرد قطع کابل هایی بود که جهان را به هم متصل می کرد.

به رغم هشدارهای پیچ و سوناک، کشتی های روسی می توانند به جای اقدام به قطع ارتباطات، از این کابل ها برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند؛ کاری که مدت هاست آمریکا و انگلیس انجام می دهند. باوجود این هشدارها بریتانیا ارتش فعال خود را کوچک کرده است از جمله کاهش کشتی ها از 7هزار به 6هزار. پیچ که در موسسه سرویس های متحد سلطنتی در لندن سخنرانی سالانه خود را به عنوان رئیس نیروهای مسلح، ارائه می داد گفت که تهدیدی که از جانب روسیه متوجه کشورهای عضو ناتو است، روز به روز بیشتر می شود. «در پاسخ به تهدید ناشی از مدرنیزه شدن نیروی دریایی روسیه، هم زیردریایی های هسته ای و زیردریایی ها و کشتی های متعارف ـ بریتانیا و متحدان ناتو باید اولویت خود محافظت از خطوط ارتباطی قرار دهند. با وجود کشتی ها و زیردریایی های جدید، روسیه همچنان قابلیت های غیرمتعارف و توان خود در جنگ اطلاعاتی را گسترش می دهد. در نتیجه، ما باید به پیشرفت نیروی دریایی خود در کنار متحدان برای همسویی با نوسازی ناوگان روسیه ادامه دهیم.»

بریتانیا، ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو از خطر ناشی از تهدیدهای روسیه از زمان اشغال کریمه آگاه شده اند. اگرچه ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه هرگونه تهدید و دخالت این چنینی را رد می کند اما از زمان دخالت نظامی روسیه در سوریه این کشور به حنگ سایبری با هدف تضعیف ناتو متهم شده است. پیچ به جنگ در شرق اوکراین در سال 2014 اشاره می کند. او معتقد است توپخانه روسیه و هواپیماهای بدون سرنشین در عرض چند دقیقه دو زیرمجموعه از ارتش اوکراین را نابود کردند. او همچنین اشاره کرد که چگونه طوفانی از هواپیماهای روسی در نزدیکی هواپیماهای بریتانیایی عمل می کردند و چطور هواپیماهای بریتانیایی در تلاش بودند تا از حریم هوایی رومانی و استونی محافظت کنند. «منظور من این است که بریتانیا نقش رهبری در ناتو داشته و نقش ما برای تامین امنیت ضروری است. ما باید وضعیت نیروهای روسی و مدرن شدن آنها و توانایی آنها را در نظر بگیریم و برای تامین منافع ملی تلاش کنیم.»

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ناتو پیچ کابل زیردریایی روسیه بریتانیا


( ۱ )

نظر شما :