نیمی از آلمانی‌ها خواستار کناره‌گیری مرکل هستند

۰۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۷۴۰۳۲ سرخط اخبار

تیجه یک نظرسنجی نشان می دهد با طولانی شدن روند تشکیل دولت در آلمان، از هر 2 آلمانی یک نفر می خواهد که مرکل پیش از پایان دوره چهارساله از سمت خود کناره گیری کند.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، آخرین بررسی ها نشان می دهد که مردم آلمان از عملکرد «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور در زمینه تشکیل دولت ائتلافی ناامید شده اند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان،  در این نظرسنجی آمده است که 47 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند از کناره گیری مرکل از قدرت حمایت می کنند و تمایل دارند که وی این اقدام را پیش از انتخابات پارلمانی آتی که قرار است سال 2021 برگزار شود، انجام دهد. 36 درصد هم گفته اند که اگر مرکل دوران کنونی صدراعظمی را سپری کند، امکان انتخاب وی در دوره بعد هم وجود دارد.

این در حالی است که در هفته های پس از برگزاری انتخابات پارلمانی که 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار شد، فقط 36 درصد از پرسش شوندگان اعلام کرده بودند که خواستار استعفای مرکل هستند و 44 درصد هم از اینکه وی مدت زمان فعالیت خود در سمت صدراعظمی را به پایان برساند، حمایت کرده بودند.

با گذشت 3 ماه از انتخابات، همچنان آینده دولت ائتلافی آلمان مبهم است. مرکل پس از انتخابات، نخست تلاش کرد تا دولتی متشکل از احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، سبزها و لیبرال ها تشکیل دهد اما با وجود گذشت 2 ماه از مذاکرات، احزاب درباره مواردی مانند امور محیط زیست، پناهجویان و مسایل مالی به توافق نرسیدند.

سرانجام و با تلاش های «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان با هدف جلوگیری از تکرار انتخابات و نیز تشکیل نشدن دولت اقلیت، سوسیال دموکرات ها موافقت کردند که برای تشکیل دولت با محافظه کاران وارد مذاکره شوند. این در حالی است که حزب سوسیال دموکرات پیش از این اعلام کرده بود که تمایلی برای شرکت در دولت آتی مرکل ندارد و قصد دارد در قالب حزب مخالف فعالیت کند. 

قرار است که هفتم ژانویه (17 دی ماه) احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات در زمینه تشکیل دولت نشست داشته باشند. «زیگمار گابریل» وزیرخارجه آلمان پیشتر درباره تشکیل دولت اقلیت در این کشور هشدار داده است.

کلید واژه ها: مرکل


نظر شما :