ترامپ روز جمعه باید دست به انتخاب بزند: تداوم یا مرگ برجام؟

۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۷۴۲۶۴ سرخط اخبار

پولتیکو نوشت: تا پابان هفته، رئیس جمهور امریکا که توافق هسته ای را بدترین توافق ممکن دانست و باوجود شواهد موجود، حاضر به تایید پایبندی ایران به آن نشد، قرار است تا بار دیگر با تعلیق تحریم ها امریکا علیه ایران، برجام را زنده نگه دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه آمریکایی در ادامه آورده است: انچه گفتیم، مورد اجماع حداقل نیمی از کارشناسان ارشد حوزه ایران در واشنگتن بود.

با این حال، هیچکس مطمئن نیست. علی رغم آنکه یکسال از ریاست جمهوری ترامپ گذشته، اما سیاست خارجی او همچنان غیرقابل پیش بینی است. این موضوع در شرایطی است که حتی برای همگان واضح و مبرهن است که مشاوران ترامپ از چه چیزی حمایت می کنند و چطور به او مشاوره می دهند.

ماجرای ایران نشان داده که ترامپ چطور حاضر است مشاوره ی تیم خود را نادیده بگیرد. سال پیش، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع از برجام حمایت کردند و از او خواستند به توافق پایبند بماند و پایبندی تهران را تایید کند. با این حال در ماه اکتبر، ترامپ از این مشاوره ها عبور کرد و سبب شد تا درک سیاست واقعی او تبدیل به رمز و راز و ابهام شود. برای همین بود که او پایبندی ایران را تایید نکرد و در عین حال از توافق خارج نشد و گفت با کنگره و اروپا برای تعیین شروط جدید برای ایران کار می کند.

با این حال، پیشرفت بسیار اندکی در کنگره و در مذاکرات با اروپایی ها در این بار اتفاق افتاده است و به نظر می رسد اکنون موضوع ایران یکی از اصلی ترین آزمون های سیاست خارجی ترامپ در سال 2018 به حساب می آید.

در هر حال، روز جمعه، زمان و مهلت برای ترامپ به سر می رسد و باید انتخاب کند که بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کند و تحریم ها را تعلق یا مواضع تند خود را دنبال کند و توافق هسته ای را نابود کند.

مارک دوبویتژ رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی و یکی از مشاوران کلیدی بیرون از کاخ سفید به دولت ترامپ در حوزه ایران می گوید: پیش بینی من این است که تحریم ها تعلیق می شود و در عین حال، پایبندی ایران به برجام دوباره تایید نمی شود.

علی رغم این مسائل، واشنگتن در عصر ترامپ از توانایی قضاوت و پیش بینی عاجز مانده است. یک مشاور ارشد و سابق دولت امریکا در حوزه ایران گفت: دیروز یک مقام ارشد را دیدم، او اصلا نمی دانست ترامپ چه تصمیمی میخواهد بگیرد.

سوزان مالونی، کارشناس برجسته حوزه ایران می گوید: ازمون واقعی این هفته اتفاق می افتد.

وی افزود: احساسم این است که انچه داخل ایران اتفاق می افتد دقیقا دارد افرادی که را که به ترامپ مشاوره میدهند را تغذیه می کند.

وی افزود: اتفاقات ایران ممکن است ترامپ را وسوسه کند تا دست به اقدام اخلال امیزی بزند. من فکر میکنم این اشتباه بزرگی است.

کلید واژه ها: حوزه ایران


نظر شما :