ما به ازای سینمایی رئیس جمهور ایالات متحده

ترامپ شخصیت فردو کورلئونه در فیلم پدرخوانده است

۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۴۳۰۵ اخبار اصلی آمریکا
کتاب جدید مایکل وولف درباره ترامپ در کاخ سفید، رئیس جمهور را در مجامع عمومی و به صورت آشکاری غافلگیر و پریشان کرده است. مشخصاً توئیت های چند روز پیش وی همه در پاسخ به کتاب جدید وولف به نام آتش و خشم بود.
ترامپ شخصیت فردو کورلئونه در فیلم پدرخوانده است

دیوید فروم

دیپلماسی ایرانی: "من می توانم همه چیز را اداره کنم من باهوش هستم! نه مانند چیزی که همه می گویند؛ من ابله نیستم. من باهوشم و احترام می خواهم!"

پیام ناگهانی سه روز پیش رئیس جمهور در توئیتر، ما را یاد فردو کورلئونه در یکی از صحنه های معروف فیلم پدر خوانده انداخت. ترامپ این طور توئیت کرد: "بزرگترین دارایی های من ثبات ذهنی و در واقع خیلی باهوش بودن من است." او در توئیت بعدی، خودش را "نابغه بسیار با ثبات" نامید.

اما تفاوت اصلی بین فیلم و واقعیت آنجاست که خانواده کورلئونه آگاهی و هوشیاری لازم را داشتند تا فردو را از قدرت کنار بگذارند، اما نظام سیاسی آمریکا در این امر موفق نبود.

کتاب جدید مایکل وولف درباره ترامپ در کاخ سفید، رئیس جمهور را در مجامع عمومی و به صورت آشکاری غافلگیر و پریشان کرده است. مشخصاً توئیت های چند روز پیش وی همه در پاسخ به کتاب جدید وولف به نام آتش و خشم بود.

یکی از مهم ترین مطالب در کتاب وولف آنجاست که از آشنایان آشنایان میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا نقل قول می شود که روزی درباره ی ترامپ گفته است، "هرچه در مقابلش بگذاریم، امضا می کند."

پیش از رییس جمهور شدن، ترامپ نظریه پرداز توطئه نژادپرستانه کشور بود. قبل از آن، مجری شوی تلویزیونی افراد مشهور بود. قبل از آن، فردی ورشکسته و نامعتبر در عرصه املاک کشور بود. سابقه خراب او می توانست دلیلی برای مردم مسئول باشد تا هرچه در توان دارند انجام دهند و جلوی او را برای رسیدن به ریاست جمهوری بگیرند. در عوض، از زمانی که وی در اواسط سال 2015 نامزدی خود را اعلام کرد، از او محافظت شده و به او قدرت داده شد.

محافظت از او و اعطای قدرت به وی، نه تنها هنوز هم ادامه دارد، بلکه تسریع شده است. پیش از شنبه صبح، بزرگترین خبر هفته، مربوط می شد به موفقیت ترامپ در جلب رضایت سنا و اف بی آی برای بسیج شدن علیه منتقدان ترامپ.

مایکل وولف، ماندگارترین تصویری که تا کنون از ترامپ منتشر شده را ارائه داده است. اما مهم تر از ترامپ، نظام قدرتی است که اطراف وی را در بر گرفته است.

در سال 2016، برخی از رأی دهندگان با حسن نیت به ترامپ رأی دادند چرا که فکر می کردند او رهبر تجاری قدرتمند و متعادل در مسائل اجتماعی است که به مشکلات طبقه کارگر سفید پوست آمریکا اهمیت می دهد و قصد دارد به کمک آنها بشتابد. البته امروز نیز طرفداران وی در جامعه حضور دارند، اما تعداد آنها به قدری کم است که برای ادامه ریاست جمهوری ترامپ به هیچ عنوان کافی نیست.

آنچه امروز قدرت وی را حفظ کرده، حمایت افرادی است که کاملاً او را می شناسند و با وجود این از وی پشتیبانی می کنند. نخبگان سیاسی جمهوریخواه که او را می شناسند، اما باور دارند می توانند او را تحت تسلط خود در آورده و از او استفاده کنند؛ نخبگان محافظه کار رسانه ای که او را می شناسند، اما از جنگ های فرهنگی که او به راه می اندازد استقبال می کنند؛ محافظه کارانی که به جای حکمرانی بر کشور، برای نارضایتی و نفرت خود بیش از هر چیز ارزش قائل هستند.

هرچقدر ترامپ دیوانه باشد، در یک زمینه همان" نابغه بسیار با ثبات" است که خود ادعا می کند: او می داند چه طور خشم و نفرت عمومی را به نفع خود برانگیزد. او در رأس افرادی مانند جو مک کارتنی یا چارلز لیندبرگ یا تئودور بیلبو قرار گرفته است و توانسته تقریبا یک سال کامل در قدرت باقی بماند. با در اختیار داشتن تأیید یک سوم جمعیت کشور از سوی او، می توان انتظار داشت ترامپ دوره چهار ساله خود را بدون مشکل به پایان برساند.

مایکل وولف با نشان دادن صمیمانه ماهیت اصلی این فرد در قلب نظام آمریکا، خدمت مهمی به کشور انجام داده است. اما ترامپ بدون کمک و هم دستی دیگر افرادی که قدرت را دست دارند، مانند دندانی کرم خورده خواهد افتاد و از این موقعیت مرکزی به خارج رانده خواهد شد. کاری که اکنون ما باید انجام دهیم، باز کردن زاویه نگاهمان از فردو ترامپ و دیدن زنان و مردان سرسختی است که در کنار وی حضور دارند و از وی حمایت می کنند. این افراد ترامپ را در جایگاه فعلی او ثابت نگه داشته اند، و با فساد نهادهای دموکراسی آمریکایی، و برهم زدن صلح و امنیت جهان از ماندن وی در قدرت و مرکز حکومت، اطمینان حاصل می کنند. 

منبع : آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: وولف کتاب آتش و خشم فیلم پدر خوانده کتاب درباره ترامپ


( ۲ )

نظر شما :