آیا همه واجد شرایط ریاست جمهوری هستند؟

تست ترامپ و مسئولیت روزنامه نگاران

۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۴۷۱۶ اخبار اصلی آمریکا
آنچه از صفحات مجازی برمی‌آید آن است که بسیاری از مردم از این پیشنهاد استقبال کرده، تست را داده‌اند و یا حتی کودکانشان این تست را گذرانده‌اند و حالا بسیاری از افراد خود را واجد شرایط ریاست جمهوری ایالات متحده می‌دانند.
تست ترامپ و مسئولیت روزنامه نگاران

نویسنده: پاول چادویک

دیپلماسی ایرانی: معاینه پزشکی اخیر رئیس جمهور ترامپ تا حد زیادی یک نمایش بود: دکتری در کت سفید، ژن های خوب و تقویت کننده های عادی ای که تجویز شد. اما این ماجرا می تواند جدی نیز باشد. او فرمانده کل قوایی است که می تواند به طور شخصی یک جنگ هسته ای به راه اندازد. وقتی گاردین از این تئاتر مخاطبان خود را آگاه کرد آنها تا حدی دچار مشکل شدند. قسمت غریب زندگی در عصر اینترنت این است که اطلاعاتی که قبلا در اخیتار همه نبود حالا می تواند به همه برسد بدون اینکه مطمئن باشیم افراد تخصص و توانایی درک این اطلاعات را دارند. مشکل اینجاست که دیگر متخصصان یا روزنامه نگاران پلی میان کارشناسان و مخاطبان عام نیستند.

پیش از آزمایش های پزشکی ترامپ، 75 متخصص سلامت در نامه ای سرگشاده خواستار ارزیابی سلامت روانی ترامپ شده بودند. «در این ارزیابی باید با معاینه عصبی و روانشناسی کامل مساله زوال عقل مورد بررسی قرار گیرد و همچنین حس همدردی رئیس جمهور نسبت به دیگران و میزان تحمل شنیدن صدای مخالف ارزیابی شود.» رونی جکسون پزشکی است که ارزیابی سلامت رئیس جمهور را برعهده دارد و او پس از ارزیابی ها اشاره کرد که ترامپ نمره 30 از 30 را در ارزیابی ها کسب کرده است. حالا صفحاتی در اینترنت وجود دارد که تستی که ترامپ داده است در آنها وجود دارد. تست ترامپ را بدهید تا مشخص شود که آیا برای ریاست جمهوری ایالات متحده واجد شرایط هستید؟ گاردین نیز این تست را دریافت کرد و در سایت خود قرار داد. آنچه از صفحات مجازی برمی آید این است که بسیاری از مردم از این پیشنهاد استقبال کرده، تست را داده اند و یا حتی کودکانشان این تست را گذرانده اند و حالا بسیاری از افراد خود را واجد شرایط ریاست جمهوری ایالات متحده می دانند. اما همه چیز با خنده و شوخی به پایان نمی رسد. این امتحان معتبری برای سنجش سلامت است و باید توسط افرادی خاص ارزیابی شود که حرفه ای هستند و توانایی شناخت و ارزیابی موارد خاص را دارند.

سردبیران مربوطه به بازخوردهای دریافتی واکنش نشان داده و مجبور شدند مقاله را تغییر دهند. آنها تیتر «تست را بدهید» را برداشتند تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنند. این وسط نمی توان حق را به کسی داد. آنها حق داشتند که از مردم بخواهند که تست را بدهند اما حق تجدید نظر و اصلاح متن را نیز داشتند و این مساله ربطی به سانسور ندارد بلکه مربوط به اصولی حرفه ای است که گاردین در نظر دارد آنها را رعایت کند.

سلامت روانی رئیس جمهور ایالات متحده موضوعی است که به منافع عمومی بستگی دارد و نامه سرگشاده پزشکان نیز باعث شد تا مردم بیشتر به این مساله حساس شوند. اما عمومی شدن تستی که او گذرانده نیاز به دقت و توجه به جزئیات بیشتر و دقیق تری دارد و افرادی حرفه ای باید درباره گذارندن این تست، پاسخ ها و سایر مسائل اظهار نظر کنند. اینترنت زمانی که در دست یک غیرمتخصص قرار بگیرد می تواند بسیار ضررآفرین باشد. این روزها همه درباره جریان آزاد اطلاعات صحبت می کنند اما جریان آزاد اطلاعات با انتظار پاسخ گویی و اعتبارسنجی نیز همراه است. آنچه در این زمانه بیش از پیش مورد نیاز است و چالش رسانه های جریان اصلی است درک و تفسیر اطلاعات تولید شده توسط متخصصان و ارائه آنهاست. تعامل حرفه ای با روزنامه نگاران و رسانه ها، توجه به بازخوردها و نظرات می تواند خدمت مفیدی برای عموم مردم باشد.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا تست سلامت روان


نظر شما :