حمایت ۹۴درصدی مردم ایران از برنامه موشکی

۱۴ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۷۴۷۸۳ سرخط اخبار

بیش از ۹۴ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی دانشگاه آمریکایی حمایت خود را از توسعه برنامه موشکی ایران اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند بامداد شنبه نتایج کامل نظرسنجی اخیر خود که توسط مرکز نظرسنجی IranPoll انجام شده را منتشر کرد.

یافته های این نظرسنجی نشان می دهد 94.9 درصد از گروه نمونه توسعه برنامه موشکی ایران را «بسیار مهم» و «تا حدی مهم» ارزیابی کرده اند. 

73.8 از شرکت کنندگان در پاسخ به این سوال که «به نظر شما، ساخت موشک تا چه اندازه برای کشور شما مهم است» گزینه «بسیار مهم» را انتخاب کرده اند. 21.1 درصد آن را «تا حدی مهم» دانسته اند.

1.7 درصد گفته اند این موضوع «چندان مهم نیست»، 2.3 درصد گفته اند «اصلا مهم نیست» و 1.2 درصد پاسخ «نمی دانم» را انتخاب کرده اند یا از پاسخ به سوال خودداری کرده اند.

سوال-به نظرتان برای کشور شما ساخت موشک تا چه اندازه مهم است؟

 

گزینه ها ژانویه 2018
خیلی مهم است 73.8%
تا حدی مهم است 21.1%
چندان مهم نیست 1.7%
اصلا مهم نیست 2.3%
نمی دانم/بی پاسخ 1.2%

منبع: نظرسنجی دانشگاه مریلند و IranPoll

افرادی که توسعه برنامه موشکی ایران را «مهم» دانسته اند به یک سوالِ تشریحی درباره دلیل مهم بودن این موضوع پاسخ داده اند. در این میان، «دفاع از ایران در برابر دشمنان» با 32.7 درصد بیشترین درصد پاسخ ها را به خود اختصاص داده و بعد از آن «جلوگیری از حمله دیگران به ایران» (16.3%) و «حفظ یا افزایش امنیت ایران» (14.8%) در رده های بعدی قرار گرفته اند. 

اکثریت شرکت کنندگان در این پیمایش (56.7%)  همچنین با ایده مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران، حتی در صورت تهدید آمریکا و اروپا به تحریم مخالفت کرده اند. سوالی که از شرکت کنندگان پرسیده شده و توزیع پاسخ ها را در زیر ببینید. 

سوال- همان طور که احتمالاً می دانید شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته وارد فعالیت های مرتبط با توسعه موشک هایی که برای حمل سلاح های هسته ای ساخته شده اند نشود، زیرا این کار خلاف قطعنامه های شورای امنیت و روح برجام خواهد بود. ظرف چند سال گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چندین موشک آزمایش کرده. آمریکا و کشورهای اروپایی با در توجه به درخواست شورای امنیت، از ایران خواسته اند آزمایش های موشکی را متوقف کند و به همین دلیل ایران را به اعمال تحریم های جدید تهدید کرده اند. ایران، در مقابل اصرار می کند که هیچ کدام از این موشک ها برای حمل سلاح های هسته ای ساخته نشده اند و درخواست ها برای متوقف کردن آزمایش موشک های خود را متوقف نکرده است. با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر شما ایران باید کدام یک از مواضع زیر را بگیرد؟  

موضع ایران ژوئن 2017 ژانویه 2018
ایران بایستی به آزمایش موشک های هسته ای ادامه دهد و اصرار کند که این موضوع قابل مذاکره نیست. 54.8 56.7
ایران باید آزمایش موشک های بالستیک را ادامه بدهد اما برای اعتمادسازی در زمینه اینکه موشک ها برای حمل سلاح های هسته ای ساخته نشده اند مذاکره کند.  31.3 28.5
ایران باید آزمایش موشک های بالستیک را تا زمان اعتمادسازی درباره اینکه این موشک ها برای حمل سلاح هسته ای ساخته نشده اند، متوقف کند. 12.7 10.6
نمی دانم/بی پاسخ 1.2 4.2

منبع: نظرسنجی دانشگاه مریلند و IranPoll

کلید واژه ها: برنامه موشکی مهم» ای ساخته آزمایش موشک های برای حمل برای حمل سلاح حمل سلاح هسته ای ساخته برنامه موشکی ایران


( ۱ )

نظر شما :